• Anonym (Villrådig)

Skilsmässa?

Känner mig så ledsen och behöver skriva av mig lite. Jag har bestämt mig för att lämna min man sedan 10 år tillbaka. jag känner mig så självisk gentemot barnen, men orkar inte mer! 

Min man är sjukligt pedant, saker ska plockas undan direkt, hemmet ska vara kliniskt rent. Han säger att han mår psykiskt dåligt över våran soptipp till hem (vi har städhjälp varje vecka) i mina ögon har vi ett renare finare hem än de flesta barnfamiljer. Droppen kom för några veckor sedan när han skulle visa mig en bild på barnen i sin telefon. Då ser jag att han har fotat i mina lådor, sminklåda, underklädeslåda mm. Han säger att det är hans terapi för att han är chockad över att någon kan vara så grisig och att han aldrig sett liknande. Är detta verkligen normalt beteende? Ja, jag kan ibland ha stökigt i lådor och skåp, men herregud jag är mänsklig! 

Jag upplever honom i övrigt som egoistisk, känslokall och empatilös.
    Sexlivet är stendött. Jag har tröttnat på att ge men aldrig få tillbaka. Gärna oralsex - till honom. Men han vill aldrig ge mig för det är jobbigt och han gillar det inte. Uppvaktar aldrig, inga komplimanger och delar inte med sig.
    varje månad har han ca 10.000 mer att leva på än mig, tycker att om man är en familj så delar man med sig. Jag får höra att varför ska jag ge dig mina pengar? Du får skylla dig själv att du studerat till ett lågavlönat yrke. Jag har ändå en lön över medel men han har en jättehög lön. Förra året jobbade jag extra utöver mitt heltidsjobb för att ha råd att kunna åka på en efterlängtad familjesemester. Han tyckte ändå det var för dyrt och för att vi skulle åka så drog han tillbaka en födelsedagspresent som jag fått men inte hunnit nyttja. 
    självklart har han positiva sidor också, han är en snäll pappa och vill barnen det bästa. 

Jag gråter varje dag i smyg och känner mig så egoistisk som vill lämna. Men jag är 40 år och livet tickar på. Vill jag verkligen leva så här? Enda anledningen till att jag stannar är barnen. 

Snälla ge mig lite pepp.

• Svar på tråden Skilsmässa?
  • Anonym (Anonymous)
    Anonym (S) skrev 2024-10-20 17:24:18 följande:

Du har valt honom som make och far till dina barn. Du har valt att bilda familj med honom. Lev med det.

Nej det är inte så verkligheten fungerar 
  • Missminime

Det låter som en jätte bra idé. Prata med kvinnojouren dom är jätte bra med kvinnor o förhållanden. Det är gratis att prata med dom. Ibland måste man lämna för sin egen o barnens bästa. Det är inte alltid för barnens bästa att stanna. Hade jag stannat hos min ex man så hade mitt ex slagit ihjä mig bokstavligen. Så nej lyssna inte på kommentarerna om att du valt honom o måste leva med det för det är inte sant. Vi lever inte på 1940

• Anonym (Man53)

Han verkar verkligen vara en högst onormal person 
    snål , egoistisk , o sympatisk , inget sex liv , sjukligt pedant ?..ja du 
    tror att du verkligen förtjänar någonting bättre i livet 
    snäll mot sina egna barn det ska väl alla föräldrar vara 

gör en plan , ta ett beslut , förbered dig för en jobbig tid framöver tills du hittar rätt väg igen 
    bakom mörkret så  kommer ljuset igen ☀️

• Anonym (Ida)
    Anonym (Man53) skrev 2024-10-20 22:44:42 följande:

Han verkar verkligen vara en högst onormal person 
    snål , egoistisk , o sympatisk , inget sex liv , sjukligt pedant ?..ja du 
    tror att du verkligen förtjänar någonting bättre i livet 
    snäll mot sina egna barn det ska väl alla föräldrar vara 

gör en plan , ta ett beslut , förbered dig för en jobbig tid framöver tills du hittar rätt väg igen 
    bakom mörkret så  kommer ljuset igen ☀️

Bra sagt! Håller med fullständigt!
  • Anonym (Mm)

Min man har delat varenda krona med mig sen vi gifte oss. Han tjänar mycket mer än mig men säger ?är vi gifta är vi ett i allt?. Och då är vi 30/29 år.  
    För mig låter det som att han är ett svin. Lämna, du är ung och kan hitta någon som kan fylla dina dagar med glädje och kärlek.

• Anonym (Syster)

Vänd på det. Ditt barn är vuxen, kommer fram till dig och berättar allt detta om sin partner. Hur reagerar du? Säger du att denne måste stanna kvar för barnens skull? Eller säger du SPRING!?
    Jag tror att du vet svaret själv. 

Han kan ha sin egna relation med barnen, och det behöver inte alls bli dåligt. Och du kan bli lycklig. 
    För du vet väl att du är värd det? 

Du kan få ett fantastiskt liv med dina barn, utan att känna ångest och gråta. 
    Lämna, du kommer klara det! Kram

• Maac

Du förtjänar så mycket bättre. 

Lös boende och lämna så snart du kan! 

Det är inte alls konstigt att lämna i den här situationen, han verkar inte klok. 

• Hellishen

Och eftersom din man verkar ha vissa psykopatiska drag skulle jag säga att du behöver prata med dina vänner och familj innan du tar steget så att de vet och kan stötta dig. Kanske ha någon på standby i telefonen när du pratar med honom... Tyvärr kan det bli våldsamt och fult vid uppbrott från skadliga relationer.

Som någon redan skrivit, ring och prata med kvinnojour, de har kunskap om mäns våld.

• Domkraft
    Anonym (S) skrev 2024-10-20 17:24:18 följande:

Du har valt honom som make och far till dina barn. Du har valt att bilda familj med honom. Lev med det.

Tänk om folk verkligen resonerade såhär. Kasta bort sin lycka och till stora delar sitt liv för vaddå? För att vissa människor tycker att har man gjort ett misstag ska man lida för det hela livet? Som tur är för TS så är det en mänsklig rättighet att skilja sig plus att en överväldigande majoritet av alla människor i väst anser att det är en ?större synd? att stanna i ett förhållande där man mår dåligt än att skilja sig. Tur att de flesta människor är vettiga.

Till TS: När det gäller barnen så tycker jag du ska tänka såhär: om de hade varit i din situation och kommit och frågat dig om råd, vad hade du svarat då? Du kommer med ditt beteende visa dem vad man bör göra i din situation så om de själva hamnar i något liknande när de är vuxna så kommer deras beslut vara mycket lättare än det är för dig.
  • Anonym (Villrådig)

Tack för alla snälla peppande inlägg. Vilka fina människor ni är!
    Vill bara förtydliga att han aldrig någonsin skulle vara våldsam mot mig och barnen. Han har ju bra sidor också, därför är det så svårt! Det dåliga samvetet mot barnen gnager och jag är rädd för att känna mig ensam. Vill absolut inte träffa en ny man eller så men är rädd för att det kommer kännas ensamt på pappaveckorna. 

Jag har räknat och rent ekonomiskt skulle jag till och med ha det bättre som ensamstående. mindre matkostnader och inget dyrt hus som kostar.

• Meddelande borttaget
Svar på tråden Skilsmässa?