• Anonym (M)

Ni som har sjukersättning, hur står ni ut?

Anonym (nn) skrev 2024-10-19 22:53:39 följande:
    Ni som har sjukersättning, hur står ni ut?

Jag har sjukersättning. Jag kräks upp mina njurar, så dåligt mår jag.
    Social isolation. För vem fan vill dejta/vara kompis med någon som har sjukersättning? 
    +Man måste förhålla sig till att en LÄKARE anser att man är såpass sjuk att man aldrig kan fungera på arbetsmarknaden. 

Hur stort missfoster måste man vara för att få sjukersättning? för just nu känner jag mig som världens största missfoster. 

Jag mår så dåligt att bara gå runt hemma. Extremt dåligt. 

Så dåligt att jag funderar på att avsluta mitt liv. För detta är inte att leva. 
    Bara existera. 

Ni andra som har sjukersättning, hur mår ni? 

Om du menar att du fungerar på arbetsmarknaden så är det inget ivägen för att du själv söker dig jobb och så avstår sjukersättning. 

Dessutom finns det oändliga med saker man kan göra, även om man har sjukersättning. Engagera sig inom frivillighet, läsa någon kvällskurs, gruppträna etc. 

Du måste inte bara "gå runt hemma". Välj istället att ta ta gi ditt liv. 
  • Anonym (M)
    SweeneyToad skrev 2024-10-20 11:10:10 följande:
    På riktigt? Får man sjukersättning pga mildare npf? 
    Hemskt. 
    Som samhället bara ger upp om en då? 
    Jag vet att reglerna var annorlunda innan 2008, men detta....
    Är inte pga den mildare npf-diagnosen, utan pga vilka svårigheter diagnosen medför som gör det extra svårt att jobba på en vanlig arbetsplats.

Dessutom var det lättare att få sjukersättning/sjukpension förr än vad det är nu. 
  • Anonym (M)
    Anonym (b) skrev 2024-10-20 18:29:46 följande:
    Anställningsform? Du har ingen anställningsform om du har DV. 
    Det du har är sysselsättning för funktionshindrade. 
    Vad störd det dig om han anser att han har en anställningsform på DV?
  • Anonym (M)
    Anonym (b) skrev 2024-10-20 18:29:46 följande:
    Anställningsform? Du har ingen anställningsform om du har DV. 
    Det du har är sysselsättning för funktionshindrade. 
    Vad stör det dig om han anser att han har en anställningsform på DV?
  • Anonym (M)
    Anonym (Den som sa det...) skrev 2024-10-20 19:53:25 följande:
    Tagga ner. Personen har helt rätt. DV är en sysselsättning, inte en anställning.
    Eftersom man i vissa kommuners för lön på DV så kan det ses som en anställning. 

Tekniskt sätt är alla jobb sysselsättningar. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Ana) skrev 2024-10-21 19:55:50 följande:
    Fast ... om man kan jobba så varken får man eller ska få sjukersättning. Om du har fått det trots att du kan jobba är det nåt som blivit väldigt fel i processen; med tanke på hur lång processen är, och hur många och hårda kriterier man måste uppfylla, undrar jag verkligen hur det gick till. Såvida du inte är extremt duktig på att ljuga konsekvent och bete dig konsekvent missledande under hela utredningen, och det undrar jag om någon är kapabel till.
    Fortfarande inget som hindrar en person med sjukersättning att söka arbete. För denne arbete och klarar det så ska denne självklart inte ha sjukersättning. 
Svar på tråden Ni som har sjukersättning, hur står ni ut?