emeliiee skrev 2024-10-19 12:18:23 följande:
Noll spermier...
Hej!
I torsdags var vi till vårat första besök på fertilitetskliniken och fick världens käftsmäll.. Ingen av oss hade kunnat gissa att läkaren skulle säga att sambons spermaprov skulle innehålla noll spermier..
Sambon har fått lämna hormonprover samt ett kromosom prov som skickas till Uppsala. Han ska även lämna in nytt spermaprov om några veckor. Vad vi förstod så beroende på vad proverna visar så kommer det även tas biopsi på testikel/testiklar. Läkaren kände även på sambon och tyckte att testiklarna var lite mindre & mjukare än normalt, så det tydde på att det hade något med testiklarna att göra..
Vi båda är helt förstörda.. Jag försöker hålla hoppet uppe att det finns en chans att vi kommer kunna få barn. Sambon är väldigt nedstämd, vilket jag förstår och låter honom vara. Han tänker massvis med mörka tankar och är ledsen. Tycker så synd om honom.
Har någon varit med om samma? Fick ni erat kärleksbarn på nått mirakulöst sätt? Hur kan jag stötta sambon på bästa sätt i detta? Jag försöker visa honom mer kärlek och säger fina saker mer än vanligt för att han ska känna sig sedd och bekräftad att jag fortfarande älskar honom. Han är rädd att jag ska se han som värdelös nu OM han inte kan göra mig gravid. Jag ger honom andrum och jag tillåter honom att må så dåligt han behöver. Sätter ingen press på att han ska vara positiv eller något.
Jag är kille på 42 som har varit med om samma sak.
Har levt ett normalt liv och haft en del förhållanden, one night stands osv. genom åren.
Träffade en tjej för ca 10 år sedan som det blev mer seriöst med så vi försökte få barn utan resultat.
Kontaktade vården och fick veta att jag inte hade några spermier.
Allt blev svart och hela min manlighet försvann. Jag, en stor och stark "hockeybuse" (idrottade på högre nivå) plötsligt utan manlighet...
Hon var ändå positiv och övertygade mig att vi fick använda donator. Och efter några månader började det kännas som ett bra alternativ då jag ändå vill bli pappa.
Men det höll inte mellan oss utan hon valde att avsluta relationen. Hon sa att det inte berodde på detta men jag tror nåt annat.
Så här efteråt känns det ändå bra att jag "slapp" henne om hon ändå inte älskade mig så mycket som hon sa.
Gick ett tag och så träffade jag min nuvarande sambo.
Jag var tidigt tydlig med hur det låg till när vi pratade framtid osv.
Självklart känns det fortfarande jobbigt att inte kunna göra det den "naturliga vägen" men det är ju vad det är. För henne var det inget som skulle påverka vår relation.
Efter ett par år bestämde vi oss för att vi vill ha barn och kontaktar klinik direkt och beskrev läget. Dom hämtar in journal på mig och vi bokas in för utredning för att få kostnaderna betalda av landstinget (som det brukar gå till).
Jag fick lämna prov igen och det var som väntat "tomt" och då gjordes även en biopsi men det var inte bättre. Nu var det liksom svart på vitt att det var helt "dött" hos mig. Testiklarna var även lite mindre än normalt.
Vi bokades in för insemination med donator. Jag accepterade då det ändå började kännas som det spelar mindre roll ju längre tiden gick. Det viktigaste är som sagt att få bli förälder, och det kommer ju att vara mitt barn oavsett. Barnet blir som jag uppfostrar den.
Men nu visar det sig att det inte fungerade med donator heller då min sambo inte lyckas bli gravid (utan att hitta orsak, förmodligen bara "otur").
Vi gjorde 3 försök och har nu bestämt att göra IVF med donator.
Min sambo är några år yngre än mig så ännu finns det tid. Allt ser bra ut och förutsättningarna ska vara goda enligt läkaren.
Vi har tagit en liten paus just nu men planerar att köra igång IVF efter nyår.
Det jobbigaste har varit alla tankar att gå igenom. Först mina egna då första beskedet kom, och så får man lite hopp inför biopsin och nu med min sambo. Dock känns det lite lättare då vi fått våra besked vid olika tillfällen. Man har liksom kunnat "sörja" vid olika tillfällen.
Första tanken då man fick smällen om att inte ha några spermier var nattsvart men jag är i grunden en positiv person och bara efter ett par dagar började jag försöka hitta lite ljus. Inget hade ju egentligen förändrats från innan, livet var samma bara att jag fått veta att jag inte har några spermier.
Från att hela manligheten försvann till att det faktiskt (låter dumt) kunde varit värre. Jag kunde ha varit alvarlig sjuk. Nu är jag frisk och vad jag förstått vet man inte riktigt varför varken jag har spermier eller min sambo inte kan få donatorspermierna att fästa i hennes ägg med insemination. Vissa har det bara svårare än andra, och vissa killar har superspermier i miljarder, andra mindre antal eller slöa simmare och några av oss inga alls.
På kliniken lät det som att det viktiga var att lyckas bli gravida och inte gräva ner sig i varför det inte gått på den naturliga vägen, och det är ju sant.
När man fått fundera ett tag förändrar det ju inte längtan till att få bli förälder.
Jag har också fått en förklaring till varför dom tjejer jag varit med tidigare aldrig blivit gravida (något jag aldrig tänkt på förens nu), vilket normalt kanske hänt då jag inte alltid skyddat mig så bra. Och bra på sätt och vis bra då jag hellre får barn med någon jag älskar och vill leva med än ett one night stand, dessutom under en period då jag själv inte var mogen för barn. Nu är jag redo på ett helt annat sätt och väljer att se det som att det är meningen att det blivit så här (dumt men ett sätt att skydda sig lite i tankarna).
Mitt råd till dig och din kille är att prata med varandra. Men låt han få vara ledsen. Det är en stor sorg som alltid kommer att vara där. Man blir påmind då och då även när man väl accepterat det. Men det viktiga är att med tiden komma vidare.
Manligheten ligger inte i antal spermier! Jag vet att jag är så mycket mer man än många andra som kanske har ett helt gäng med ungar (om manlighet nu ens måste mätas).
Försök att hitta vägar framåt och jag hoppas att han på samma sätt som jag vill ha barn oavsett. Det är "bara" en hinder på vägen. Känslomässigt ett ganska stort hinder men ändå inget som ska få stå i vägen.
Ingen behöver veta hur det ligger till, eller så är man öppen med hur det är.
Jag berättade inte för någon till en början, men med tiden har det känts viktigt att berätta så andra får veta att man inte är ensam. Sen vill jag gärna välja själv vem jag berättar för och inte att min sambo pratar runt när jag inte är med. Det är min sorg och då berättar jag själv när och om jag vill.
Sen att vi nu har problem att lyckas få till det båda två är ju bara ett "dubbelfel" och vår biologi som ska lösas på något sätt.
Vi har även sagt att adoption inte är helt otänkbar men först ska vi göra det som går att göra och IVF ska nog gå vägen.
Vi vann inte i full tid, och inte heller i förlängning men till slut ska vi ta hem segern på straffar :) (för att ta en hockeyliknelse)
Sörj tillsammans, och enskilt (ibland behöver man få va lite ensam med sina tankar också) och ta sen nya tag, för självklart ska ni bli föräldrar oavsett!
När jag började läsa om hur vanligt det är med infertilitetsproblem kändes det lättare. Det är inte bara jag som har problem utan även en massa andra killar.
(har på senare tid till och med sett trådar på Flashback om det vilket känns oväntat)
Förmodligen även i bekantskapen bland släkt och vänner utan att det så klart syns, eller att dom inte berättat.
En vän har berättat om deras barnresa efter att jag berättade för honom så man är inte ensam även om det känns så.
Livet är inte alltid rättvist men inte bara för mig utan även för många andra.
Och ljuset kommer tillbaka, med tiden.