Inlägg från: Anonym (Släkten är värst) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Släkten är värst)

Jobbigt med släkten

Vet inte vilken kategori jag skulle lägga tråden i då jag vill vara anonym och det fanns ingen specifik kategori i att välja?

Jag är besviken på vissa i släkten på hur dom prioriterar.
    Vårt barn fyllde år , jämnt och vi frågade min mans familj i vår familjechatt om två specifika datum om det passade att ha kalas. Ena helgen skulle de göra något som de kanske kunde tagit en annan helg och andra lite viktigare? 
    Till saken hör att den ene här är fadder till vårt barn och då kan man tycka att man försöker prioritera fadderbarnets födelsedag framför att åka på utflykt.
    Det sjuka nu är att dessa vuxna ska ha födelsedagskalas i helgen ( de fyller inte ens jämt), och vi är  i släkten och de har fortfarande inte inte grattat vårt barn med present ens?.
    så konstig prioritering, kan jag tycka. Jag hoppas dom själva inser att de uppfört  sig lite klumpigt.

• Svar på tråden Jobbigt med släkten
    Anonym skrev 2024-10-19 12:29:08 följande:
    Ert barn fyllde alltså tio år, det är inget jag heller skulle ändra mina planer för att gå på kalas för.
    Dock skulle jag gratulera via telefon/facetime.

Att vara fadder innebär i praktiken ingenting.

Strunta i deras kalas om du är sur på dem bara, de får nog trevligt ändå. Kanske t o m trevligare.

Jag ser inte det klumpiga i deras beteende faktiskt.
    Det är ju synd att du ser det på det sättet.
    De har varken grattat på telefon eller annat öht.
    Anonym (Ina) skrev 2024-10-19 12:46:33 följande:

Det finns ju en möjlighet att det är ett missförstånd. Ni frågar om två helger passar för kalas, familjen som redan har planer säger då nej. De kanske tänker att då kommer andra förslag på helger eftersom de fått frågan, inte en inbjudan.

Testa istället att skriva: Lördag X datum firar vi Y med kalas! Det börjar klockan 14 och vi bjuder på kaffe och tårta. Välkomna!

Men min man klargjorde att det var helgerna som gällde den andra familjens ena helgplan hade de kunnat flytta på då det inte var något som inte skulle kunna flyttas på. Dessutom skulle vi var inne i slutet på oktober alltså en månad senare från vårt barns födelsedag.

Så från deras sida är det mest klumpighet och att det är viktigt att fira sig själv som vuxen trots att man inte ens fyller jämt.
    Anonym (A) skrev 2024-10-19 15:49:32 följande:

Ser inte heller varför de skulle ändra sina planer egentligen.
    Ni visste om dessa men kunde ändå inte ändra datum.

Ja, fast de hade sagt att de inte tänkt fira sina födelsedagar i år och ändå  ordnar kalas & skriver långa önskelistor?. Vuxna människor som kunnat köpa dom prylarna själva och det närmar ju sig Jul.
    Anonym skrev 2024-10-20 09:18:29 följande:
    Haha, va?
    Har de önskelistor... det verkar ju helskumt.

Skit i dem, åk inte dit om du inte har lust.
    Skit åtminstone i de där löjliga listorna och köp en chokladask, om ni ändå åker.
    Det är lite ?kultur? i min mans familj det där med presenter till vuxna. Ingen vill exempelvis avskaffa så bara barnen går julklappar utan vi har ett system där alla får köpa en julklapp till en person ( vi lottar ut vem som köper till vem) för en viss summa o. I det fallet ör önskelistorna väl ändå ok, men födelsedagar?.
    Min man har dessutom väldigt många syskon och personligen tycker vi att det är främst syskonbarnen man grattar eller om någon vuxen fyller jämt o har kalas då, men inte när man fyller då ojämt man kan som dessa gjort.Förvånad
    Anonym (...) skrev 2024-10-20 13:22:48 följande:
    Så du är alltså sur för att de inte ställer in sitt kalas och firar din son istället? Om du föreslår 2 helger och ingen passar så får du ju helt enkelt räkna med att dom inte kommer eller så får du byta helg, det var ju även en månad efter er sons födelsedag så det kan ju inte vara så viktigt att det är just den helgen, eller är det kanske ett halloween firande ni tänkte ha?

Vuxna människor som skriver önskelista är kanske ovanligt men det kan ju vara många som frågar och då blir det lättare, jag skriver fortfarande önskelista till min mamma tex
    De visste om kalaset innan de bokade den utflykten och det vet dessutom när vårt barn fyller år, så det var väldigt klumpigt o klantigt från deras sida.
    De vet ochså när vårt barn fyller år.
Svar på tråden Jobbigt med släkten