• Anonym (Släkten är värst)

Jobbigt med släkten

Vet inte vilken kategori jag skulle lägga tråden i då jag vill vara anonym och det fanns ingen specifik kategori i att välja?

Jag är besviken på vissa i släkten på hur dom prioriterar.
    Vårt barn fyllde år , jämnt och vi frågade min mans familj i vår familjechatt om två specifika datum om det passade att ha kalas. Ena helgen skulle de göra något som de kanske kunde tagit en annan helg och andra lite viktigare? 
    Till saken hör att den ene här är fadder till vårt barn och då kan man tycka att man försöker prioritera fadderbarnets födelsedag framför att åka på utflykt.
    Det sjuka nu är att dessa vuxna ska ha födelsedagskalas i helgen ( de fyller inte ens jämt), och vi är  i släkten och de har fortfarande inte inte grattat vårt barn med present ens?.
    så konstig prioritering, kan jag tycka. Jag hoppas dom själva inser att de uppfört  sig lite klumpigt.

• Svar på tråden Jobbigt med släkten
  • Anonym
    Ert barn fyllde alltså tio år, det är inget jag heller skulle ändra mina planer för att gå på kalas för.
    Dock skulle jag gratulera via telefon/facetime.

Att vara fadder innebär i praktiken ingenting.

Strunta i deras kalas om du är sur på dem bara, de får nog trevligt ändå. Kanske t o m trevligare.

Jag ser inte det klumpiga i deras beteende faktiskt.
  • Anonym (Ina)

Det finns ju en möjlighet att det är ett missförstånd. Ni frågar om två helger passar för kalas, familjen som redan har planer säger då nej. De kanske tänker att då kommer andra förslag på helger eftersom de fått frågan, inte en inbjudan.

Testa istället att skriva: Lördag X datum firar vi Y med kalas! Det börjar klockan 14 och vi bjuder på kaffe och tårta. Välkomna!

Anonym skrev 2024-10-19 12:29:08 följande:
    Ert barn fyllde alltså tio år, det är inget jag heller skulle ändra mina planer för att gå på kalas för.
    Dock skulle jag gratulera via telefon/facetime.

Att vara fadder innebär i praktiken ingenting.

Strunta i deras kalas om du är sur på dem bara, de får nog trevligt ändå. Kanske t o m trevligare.

Jag ser inte det klumpiga i deras beteende faktiskt.
    Det är ju synd att du ser det på det sättet.
    De har varken grattat på telefon eller annat öht.
    Anonym (Ina) skrev 2024-10-19 12:46:33 följande:

Det finns ju en möjlighet att det är ett missförstånd. Ni frågar om två helger passar för kalas, familjen som redan har planer säger då nej. De kanske tänker att då kommer andra förslag på helger eftersom de fått frågan, inte en inbjudan.

Testa istället att skriva: Lördag X datum firar vi Y med kalas! Det börjar klockan 14 och vi bjuder på kaffe och tårta. Välkomna!

Men min man klargjorde att det var helgerna som gällde den andra familjens ena helgplan hade de kunnat flytta på då det inte var något som inte skulle kunna flyttas på. Dessutom skulle vi var inne i slutet på oktober alltså en månad senare från vårt barns födelsedag.

Så från deras sida är det mest klumpighet och att det är viktigt att fira sig själv som vuxen trots att man inte ens fyller jämt.
  • Anonym (Ina)
    Anonym (Släkten är värst) skrev 2024-10-19 13:20:09 följande:
    Men min man klargjorde att det var helgerna som gällde den andra familjens ena helgplan hade de kunnat flytta på då det inte var något som inte skulle kunna flyttas på. Dessutom skulle vi var inne i slutet på oktober alltså en månad senare från vårt barns födelsedag.

Så från deras sida är det mest klumpighet och att det är viktigt att fira sig själv som vuxen trots att man inte ens fyller jämt.
    Min släkt är utspridd över landet, så när någon fyller år så brukar vi gratta på telefonen och sedan får de present när vi träffas, vilket kan vara månader efter en födelsedag.
    Vi bjuder in på kalas och de som kan komma kommer, övriga ger som sagt present när vi träffas.
    Spelar det någon roll om de kommer och firar en månad efter, egentligen? 
  • Anonym
    Anonym (Släkten är värst) skrev 2024-10-19 13:15:36 följande:
    Det är ju synd att du ser det på det sättet.
    De har varken grattat på telefon eller annat öht.
    Så ser jag på det.
    Ungar tycker det är lika roligt oavsett jämn årsdag eller inte.
    För barn spelar det ingen roll att åldern slutar med en nolla.

Men att höra av sig kunde de ju gjort ändå.
  • Anonym (.)

För barnen gör nog det här verkligen varken från eller till. Det viktiga är väl när de börjar bli tonåringar att släkten kanske bryr sig (men som jag minns det, ärligt talat det var mest jobbigt med firanden för mig som barn. Man ville bli uppvaktad av föräldrar och de närmsta vännerna, det andra spelar ingen roll).

Tror du gör en höna av en fjäder. Släktingar kan ringa och gratta eller skicka kort, det räcker.

• Anonym (.)
    Anonym (.) skrev 2024-10-19 15:23:19 följande:

För barnen gör nog det här verkligen varken från eller till. Det viktiga är väl när de börjar bli tonåringar att släkten kanske bryr sig (men som jag minns det, ärligt talat det var mest jobbigt med firanden för mig som barn. Man ville bli uppvaktad av föräldrar och de närmsta vännerna, det andra spelar ingen roll).

Tror du gör en höna av en fjäder. Släktingar kan ringa och gratta eller skicka kort, det räcker.

Eller sms:a, skriva på sociala medier går ju också bra. :) 
Svar på tråden Jobbigt med släkten