Inlägg från: Anonym (Rob) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Rob)

Kort man

Anonym (Jag) skrev 2024-10-20 15:21:40 följande:
    Och det är såklart helt okej att du har den preferensen. Då vet du vad som attraherar och inte attraherar dig.
    Skillnad hade varit om man skrev att det ÄR okvinnligt/omanligt för då försöker man tala för alla och det går inte. Men att skriva vad man själv tycker är 100% okej. 
    Fast det är inte okej att vara öppen med det. Det verkar otroligt känsligt med vikt för kvinnor.  Jag vet inte hur det är dig om du är öppen med att du gillar långa män ? Detta är endast något jag känner mig trygg med att säga pp ett anonymt forum.  
  • Anonym (Rob)
    Anonym (Amazonkvinna) skrev 2024-10-20 16:47:32 följande:
    Många med bmi 18,5 är inte hälsosamma. Personligen kan jag tycka det är en konstig läggning att eftersträva ohälsosamma ideal framför allt om man pratar om vuxna kvinnor. Såg en kvinna som var nånstans mellan 40-50 år när jag åkte buss häromdagen. Hennes vader var som stickor. Hela hon såg ut som en sticka. Det såg absolut inte bra eller hälsosamt ut.
    18,5 är normalvikt enligt BMI. Inte ens lätt undervikt.

Många kvinnor med BMI 22 är inte hälsosamma då de har för hög fettprocent och borde egentligen klassas som övervikitiga.
  • Anonym (Rob)
    Anonym (Maria) skrev 2024-10-20 16:54:14 följande:
    Var kommer det här ifrån? Var går gränsen för en för hög fettprocent hos kvinnor och varför? Är det vården som påstår det eller någon slags vetenskaplig forskning?
    traningslara.se/50-av-alla-tjejer-och-kvinnor-ar-overviktiga-trots-normalt-bmi/

Trots att själva studiens huvudmål och det jag återgett här ovanför är intressant så tycker jag att det som är mest slående med den här studien är det resultat som kontrollgruppen fick. Över hälften av flickorna och kvinnorna med normalt BMI i den här studien hade en kroppsfettnivå på över 33 %. De klassas alltså som feta.

Enligt data från norska folkhälsoinstitutet är ungefär 40 % av kvinnorna i 30 års ålder överviktiga enligt BMI i Norge medan 58 % är normalviktiga (2). Om vi skulle anta att kontrollgruppen i den här studien representerar alla flickor och kvinnor mellan 13-39 år i Norge så innebär det att de korrekta siffrorna för feta i Norge troligen ligger någonstans kring 68 %.

• Anonym (Rob)
    Anonym (Maria) skrev 2024-10-20 17:10:49 följande:
    Över 33 % alltså vid BMI 22?
    Du var exempel på feta kvinnor på hemsidan där med med BMI 22.
  • Anonym (Rob)
    Anonym (Fixering av utseende!) skrev 2024-10-20 17:13:03 följande:

Folkhälsomyndigheten:

56 procent av männen och 41 procent av kvinnorna i åldern 16?84 år har övervikt eller fetma.

Räknar du i fettprocent så leder kvinnorna.  Där 70% är feta.
  • Anonym (Rob)
    Anonym (Maria) skrev 2024-10-20 17:17:01 följande:
    Är 33 % gränsen? Förstod du vad jag frågade om? 32% är alltså ok?
    Jag tycker den definitionen är väldigt konservativ. Man ser ju på bilderna att kvinnorna är feta.
  • Anonym (Rob)
    Anonym (Fixering av utseende!) skrev 2024-10-20 17:34:00 följande:
    Rob du måste skilja på övervikt och fetma, det är inte samma sak.
    Se info ifrån 1177.

Men varför tar du bara upp kvinnor?
    Bryr du dig inte om mäns hälsa?
    Du skriver bara om kvinnor hela tiden?
    En sak att du attraheras av smala kvinnor, det är din sak men sen
    tar du upp hälsoaspekter för enbart kvinnor och är det kvinnor som grupp
    hälsa du ska diskutera borde ju även mäns hälsa vara något du funderar på.

Det blir som två diskussioner:
    Den ena vad som är hälsosamt för kvinnor som grupp och då borde även vad som är hälsosamt för män vara intressant.
    Den andra är vad för kvinnor du attraheras av och att du då tar upp att du attraheras av smala kvinnor och då inte tar upp män.

Att du attraheras av smala/magra kvinnor är din ensak, det får du göra så mycket du vill.
    Ska du diskutera vad som är hälsosamt för kvinnor som grupp måste du skilja på normalvikt, undervikt, övervikt och fetma.
    Då borde du även vara intresserad av mäns hälsa eftersom fler män än kvinnor har övervikt och jag antar att du har både kvinnliga och manliga släktingar och kvinnliga och manliga vänner som du borde vara lika orolig för då du nästan verkar besatt av BMI.

Som jag skrev i ett tidigare inlägg, var jag själv besatt och fick ätstörning och vägde till slut för lite.
    Det är fler kvinnor(flickor) än män (pojkar) som får ätstörningar men det ökar bland unga män, många killar som sportar på hög nivå.

Ditt sätt att skriva om kvinnors BMI låter väldigt mycket precis som personer som har ätstörningar, du verkar nästan besatt.
    1. Bukfett är farligare för kvinnor. Övervikt ökar risken för komplikationer vid graviditet. Sett till fettprocent är 70% av kvinnorna överviktiga.  Vilket gör att det ser mycket mer allvarligt ut för kvinnor. Dessutom ökar övervikt mest bland unga kvinnor. 

2. Väldigt många män tränar. Betydligt fler än kvinnor. Det är bara att titta på valfritt motionslopp, utom de som bara har kvinnliga deltagare. Eftersom män tränar mer och ar lättare att bygga muskler. Muskler väger dessutom mer än fett. Så hamnar många män på övervikt.  Jag själv har tex gått från bmi 19 till 23 på 5 års gymträning.  
    Men absolut finns många män som har för mycket kaffe också.

3. Jag bryr mig mer om kvinnor.
  • Anonym (Rob)
    Anonym (-) skrev 2024-10-20 17:56:55 följande:

Nja, jag vill ju inte ha en man som är för mager heller. En sund mängd kroppsfett är ju alltid nödvändigt att ha och gärna sunda kost och träningsvanor för ett långt och lyckligt liv.

Men jag skulle ändå föredra normalslank och ingen mage. Något som är svårt att hitta hos typ alla män över 35. 
    Sen om mannen är 170 eller 190 cm i längd gör ingen större skillnad. Så länge han har en vettig personlighet så. Men många negligerar sin hälsa efter en viss ålder. Väldigt trist att det blir så.

Jag ser många vältränade män på gymmet. Även de över 35 år.   Så jag har svårt att se att du skulle ha svårt att hitta en normal slank man ?

Kvinnor däremot. Där är de flesta överviktiga som jag ser både på gymmet och överallt.  Jag undrar varför det är så ...
  • Anonym (Rob)
    Anonym (Elsy) skrev 2024-10-20 18:24:21 följande:

Blir kvinnor arga för att du säger att du föredrar tjejer med ett BMI under 20?

Ingen skulle bli arg om en man föredrar en tjej med BMI  över 30, så varför blir dom arga för det? Det låter rätt underligt faktiskt.

Det räcker med att jag antyder att vikten spelar roll. Tex, genom att fråga efter en helkroppsbild...  Så blir de sura och sen blockar.  Verkar oerhört känsligt.  Inte beter jag mig så när kvinnor frågar hur lång jag är...
  • Anonym (Rob)
    Anonym (Maria) skrev 2024-10-20 18:42:29 följande:
    Ökad muskelmassa kan också vara farligt. Det snabbar på cellerna så det ger en tidigare död. En av förklaringarna till att män lever kortare
    Oj, du får väldigt gärna länka studier på det .

Det jag har läst är precis tvärtom. Eller syftar du på kroppsbyggare som tar preparat som anabola?

www.npr.org/2024/03/11/1237665808/strength-training-does-more-than-build-muscle-its-hidden-benefits-are-massive

It shows that people who do strength training actually live longer. The study is based on the habits of about 400,000 adults in the U.S., and researchers found people who did strength training 2 to 3 times a week had about a 20% reduced risk of premature death. And this is likely explained by a whole bunch of health benefits that come from making our muscles stronger. I spoke to one of the study authors, Dr. Martha Gulati. She's a preventive cardiologist at Cedars-Sinai in Los Angeles.
  • Anonym (Rob)
    Anonym (Maria) skrev 2024-10-20 18:57:59 följande:
    Det var typ vetenskapen värld eller nåt sånt program jag såg det. Kan ha varit ämnesomsättningen med men jag tror det var nått med cellerna de blir mer stressade ju mer muskelmassa. Och det kan säkert vara en hälsofördel med muskler men man måste kanske inte ha stora mängder av det
    Ok, bästa sättet att förlänga livet är dock att begränsa kaloriintaget.

www.vetenskaphalsa.se/langt-och-friskt-liv-anda-till-slutet/

? Det finns många sätt att gå ner i vikt, men att äta långsamt och sluta äta när man är 80 procent mätt är något som bevisat kan förlänga livet.

Okinawa tillhör en av världens fyra blå zoner där det finns ovanligt många 100-åringar.

? Gemensamma nämnare för områden där folk lever längre är att man bland annat har ett måttligt intag av kalorier och alkohol samt är fysiskt aktiva. Studier har också visat att man kan få möss att leva längre genom att begränsa deras kaloriintag. En sänkning av kalorier med runt 20 procent, leder till betydligt längre liv och frånvaro av sjukdomar.
  • Anonym (Rob)
    Anonym (Maria) skrev 2024-10-20 18:57:59 följande:
    Det var typ vetenskapen värld eller nåt sånt program jag såg det. Kan ha varit ämnesomsättningen med men jag tror det var nått med cellerna de blir mer stressade ju mer muskelmassa. Och det kan säkert vara en hälsofördel med muskler men man måste kanske inte ha stora mängder av det
    Ok, det fanns ett program om ämnesomsättning. Måste varit de då...
  • Anonym (Rob)
    Bunny s skrev 2024-10-22 07:02:50 följande:
    Svår fråga du ställer. Vissa saker attraheras man av och vissa inte. Det är ju samma sak som att en del attraheras av övervikt, andra inte, en del av silikonbröst och för andra går det bort osv. Listan kan ju göras hur lång som helst.
    Men när 91% av kvinnorna tycker samma sak känns det mer som en regel än undantag.
  • Anonym (Rob)
    Agda90 skrev 2024-10-22 09:10:22 följande:
    Du är minst, om inte mer, ytlig själv. Det är lätt att kasta sten i glashus... 
    Jag har inte sagt nåt annat. Men ser du inte dubbelmoralen.  Kvinnor tycker jag är ytlig. När dom själva är minst lika ytliga eller ytligare.
  • Anonym (Rob)
    Agda90 skrev 2024-10-22 13:17:54 följande:

Jag kan bara utgå ifrån mig själv. O h skillnaden på dig och mig är att jag inte vill ha en partner som har en kropp som riskerar att han blir sjuk. Dina ideal innebär en risk för kvinnans hälsa. När du förstår DET då kanske det går att diskutera med dig. 

Tvärtom, mitt ideal är hälsosamt för en kvinnas hälsa med ett längre liv som följd.

Ditt ideal med övervikt är direkt skadligt för kvinnor.
  • Anonym (Rob)
    Anonym (Elsy) skrev 2024-10-22 14:28:58 följande:
    Undervikt är inte heller bra. Jag tappade massor med hår när jag var underviktig och frös jämt. Hår och naglar får sist näringsämnen när kroppen prioriterar. Jag fick också höra av läkare att jag måste äta mer för jag inte längre fick regelbunden mens.  Tror inte män verkligen tycker att en tunnhårig infertil kvinna är särskilt attraktivt. Under den perioden var jag mest osynlig för män.
    Du bantade väl för hårt då.  De finns underviktiga som är hälsosamma och som inte tappar håret.
Svar på tråden Kort man