Inlägg från: Anonym (Maria) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Maria)

Kort man

Därför jag får inte samma känsla. Jag tänder på utpräglad könsdimorfism och att känna mig liten mot mannen. Och dessutom känslan att krypa in i famnen på en riktigt stor man eller när han lyfter upp mig och kramar om mig är så underbar och mysig. (Och börja inte tjata om betydelsen av personlighet och inre egenskaper nu, att de sakerna ska klicka är givetvis en självklarhet)

• Anonym (Maria)
    Anonym (Rob) skrev 2024-10-20 16:50:21 följande:
    18,5 är normalvikt enligt BMI. Inte ens lätt undervikt.

Många kvinnor med BMI 22 är inte hälsosamma då de har för hög fettprocent och borde egentligen klassas som övervikitiga.
    Var kommer det här ifrån? Var går gränsen för en för hög fettprocent hos kvinnor och varför? Är det vården som påstår det eller någon slags vetenskaplig forskning?
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Rob) skrev 2024-10-20 17:04:34 följande:
    traningslara.se/50-av-alla-tjejer-och-kvinnor-ar-overviktiga-trots-normalt-bmi/

Trots att själva studiens huvudmål och det jag återgett här ovanför är intressant så tycker jag att det som är mest slående med den här studien är det resultat som kontrollgruppen fick. Över hälften av flickorna och kvinnorna med normalt BMI i den här studien hade en kroppsfettnivå på över 33 %. De klassas alltså som feta.

Enligt data från norska folkhälsoinstitutet är ungefär 40 % av kvinnorna i 30 års ålder överviktiga enligt BMI i Norge medan 58 % är normalviktiga (2). Om vi skulle anta att kontrollgruppen i den här studien representerar alla flickor och kvinnor mellan 13-39 år i Norge så innebär det att de korrekta siffrorna för feta i Norge troligen ligger någonstans kring 68 %.
    Över 33 % alltså vid BMI 22?
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Rob) skrev 2024-10-20 17:14:24 följande:
    Du var exempel på feta kvinnor på hemsidan där med med BMI 22.
    Är 33 % gränsen? Förstod du vad jag frågade om? 32% är alltså ok?
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Rob) skrev 2024-10-20 17:25:58 följande:
    Jag tycker den definitionen är väldigt konservativ. Man ser ju på bilderna att kvinnorna är feta.
    Det var du som drog upp fettprocent som att det skulle ha någon betydelse 
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Rob) skrev 2024-10-20 18:34:17 följande:
    1. Bukfett är farligare för kvinnor. Övervikt ökar risken för komplikationer vid graviditet. Sett till fettprocent är 70% av kvinnorna överviktiga.  Vilket gör att det ser mycket mer allvarligt ut för kvinnor. Dessutom ökar övervikt mest bland unga kvinnor. 

2. Väldigt många män tränar. Betydligt fler än kvinnor. Det är bara att titta på valfritt motionslopp, utom de som bara har kvinnliga deltagare. Eftersom män tränar mer och ar lättare att bygga muskler. Muskler väger dessutom mer än fett. Så hamnar många män på övervikt.  Jag själv har tex gått från bmi 19 till 23 på 5 års gymträning.  
    Men absolut finns många män som har för mycket kaffe också.

3. Jag bryr mig mer om kvinnor.
    Ökad muskelmassa kan också vara farligt. Det snabbar på cellerna så det ger en tidigare död. En av förklaringarna till att män lever kortare
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Rob) skrev 2024-10-20 18:46:27 följande:
    Oj, du får väldigt gärna länka studier på det .

Det jag har läst är precis tvärtom. Eller syftar du på kroppsbyggare som tar preparat som anabola?

www.npr.org/2024/03/11/1237665808/strength-training-does-more-than-build-muscle-its-hidden-benefits-are-massive

It shows that people who do strength training actually live longer. The study is based on the habits of about 400,000 adults in the U.S., and researchers found people who did strength training 2 to 3 times a week had about a 20% reduced risk of premature death. And this is likely explained by a whole bunch of health benefits that come from making our muscles stronger. I spoke to one of the study authors, Dr. Martha Gulati. She's a preventive cardiologist at Cedars-Sinai in Los Angeles.
    Det var typ vetenskapen värld eller nåt sånt program jag såg det. Kan ha varit ämnesomsättningen med men jag tror det var nått med cellerna de blir mer stressade ju mer muskelmassa. Och det kan säkert vara en hälsofördel med muskler men man måste kanske inte ha stora mängder av det
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Rob) skrev 2024-10-22 13:24:54 följande:
    Tvärtom, mitt ideal är hälsosamt för en kvinnas hälsa med ett längre liv som följd.

Ditt ideal med övervikt är direkt skadligt för kvinnor.

Jag tror också det är bättre för långt liv att ligga i underkant. Mindre belastning och slitage för hela kroppen. Och minska maten eller fasta verkar snabba på cellförnyelsen.
    Äta sig mätt 80 % eller vad det var, var ju regeln för de som levde länge och var pigga långt upp i åldrarna.
    Så jag tror att det absolut kan ha fördelar att begränsa intaget på olika sätt.
    Tror många börjar överäta av olika anledningar och sen inte kan vänja sig av med det. Det skulle bli en för stor saknad.

Svar på tråden Kort man