Inlägg från: Anonym (Fixering av utseende!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fixering av utseende!)

Kort man

Anonym (Rob) skrev 2024-10-19 02:28:48 följande:
    Så du erkänner alltså att längd spelar roll till ytan ?  Och många kvinnor är ytliga på det viset.

Absolut, har korta män en chans på de överviktiga och mindre fagra kvinnorna.

Idag använder kvinnor till och med chatgpt för att ta reda på mäns längd.

?The girls are using ChatGPT to see if men are lying about their height on dating apps,? announced Justine Moore, a venture capitalist from San Francisco, California, to a staggering 361,000 X users. 

nypost.com/2024/08/15/lifestyle/single-gals-using-chatgpt-to-expose-men-lying-about-height-on-dating-apps/
    Vad man önskar hos en partner är en sak, när man sen faller för någon så är det ofta personen inte alls ser ut som man tror personen skulle se ut eftersom det är flera saker som spelar in när man möter en partner.
    Utseende är en sak men inte allt, det är inte samma sak som att man tycker personen är ful men kanske mer alldaglig men personen har något annat att komma med.

Ytlig, ja visst är många kvinnor ytliga precis som många män är det.
    Du själv vill ju bara träffa väldigt smala tjejer så då måste väl vissa kvinnor
    få ha samma krav på en man? eller?
    Skillnaden är ju att dom flesta med tiden träffar en partner även om partnern inte
    ser ut som en dröm och dom flesta är nöjda och börjar leva ett liv tillsammans
    med familj osv och ser inser att utseende inte är allt.
    Se dig omkring, folk både män och kvinnor, långa och korta, smala och tjocka,
    gamla och unga, olika hudfärg mm dvs de flesta träffar en partner trots hur dom ser ut om det inte är väldigt avvikande och är nöjda med sitt liv, sen kanske man ändå skiljer sig men det är inte utseendet som är avgörande.

Utseende fixering är vanligast hos unga, ofta är man då osäker på sig själv, sen
    plötsligt börjar ens vänner träffa partners med helt vanliga alldagliga utseenden och annat blir lika viktigt som utseende när man väljer partner.

Jag vet inte hur gammal du är eller hur många förhållanden du har haft eller 
    om inte förhållande hur många tjejer du fått till det med.
    Men i dina inlägg låter det som du har komplex för ditt utseende och är väldigt
    utseende fixerad och då inte bara dig själv utan även över andras utseenden.
    Du ställer stor krav på dig själv och andra.
    Jag hade stora krav på mig själv när jag var yngre, tränade och var fixerad av vad
    jag åt och fick till slut ätstörning. Men även fast jag var smal och vältränad tog fixeringen över och blev ett tvång, men mina vänner var lyckliga trots att dom inte
    såg perfekta ut och mådde bättre än mig som var så fixerad av vad jag åt och inte njöt av middagar med vänner för att det var onyttiga rätter med men mina vänner var normalviktiga.

Men jag fick hjälp och nu är jag gift och vi har två barn, man inser att utseende och vikt inte är det viktigaste och våra vänner och familj ser olika ut och det är ok.
    Ingen har dock ett extremt utseende men alla har givetvis olika skavanker och 
    många har komplex för något.

Sen kan man inte klumpa ihop folk, kvinnor liksom män är olika och har inte samma smak. Men titta runt dig så ser du att folk med olika utseenden träffar 
    partners men det är svårare när man har dåligt självförtroende och utstrålar det
    och även har komplex för sitt utseende och även då kommenterar andras utseende. 
    Försök se folk för vad dom är och inte bara deras utseende, för du verkar så utseende fixerad både när det gäller dig själv och andra. Då blir det svårt att 
    träffa någon. 

Så här står det på 1177.

BMI under 18,5 visar att du har undervikt

Du som har ett BMI under 18,5 har undervikt. Det innebär att du väger så lite att du skulle kunna må bra av att öka i vikt. Du kan till exempel känna dig piggare och orka mer om du ökar lite i vikt. Att ha undervikt kan vara ett tecken på att du får i dig för lite näring och energi. Undervikt kan också öka risken för sjukdomar. Bra tips för hur du kan öka i vikt får du bland de allmänna hälsoråden här på 1177.se. Läs till exempel Så äter du hälsosamt.

Kontakta en vårdcentral för att få hjälp om ditt BMI ligger under 18,0.

BMI 18,5 ? 24,9 bedöms som normalvikt

Du som har ett BMI mellan 18,5 och 24,9 har troligtvis en vikt som är bra för dig och din hälsa. Försök att behålla den vikten genom att äta hälsosamt och att röra på dig i vardagen. Tänk också på att även om du har normalvikt enligt BMI så är det en hälsorisk att ha ett högt mått runt midjan.

BMI 25,0 ? 29,9 visar att du kan ha övervikt

Du som har ett BMI mellan 25 och 29,9 väger troligtvis mer än vad som är bra för din hälsa. Ett BMI mellan 25 och 27 kan innebära en måttlig ökning av risken för ohälsa. Från BMI 27 och uppåt ökar riskerna ofta för högt blodtryckförhöjda blodfetter och diabetes typ 2.

BMI 30,0 eller mer kan visa att du har obesitas

Du som har ett BMI 30,0 eller mer visar att du troligtvis har obesitas. Det ökar risken för sjukdomar som högt blodtryckförhöjda blodfetter, hjärt-kärlsjukdomar och diabetes typ 2. Hur stora riskerna är för dig beror på hur mycket obesitas du har och hur du mår i övrigt. Även din ärftlighet påverkar hur stor risken är för dig att få sjukdomar av din övervikt.

Du kan minska riskerna med ett högt BMI genom att äta hälsosamt och röra på dig mer. Det gör stor skillnad för hälsan om du rör på dig mycket, lite eller inte alls. Att minska stress och få bättre sömn förbättrar också hälsan oavsett hur högt BMI du har.

Det kan vara svårt att minska i vikt utan stöd även om du gärna vill. Ta då kontakt med en vårdcentral för att få det stöd och den hjälp du behöver.  

Folkhälsomyndigheten:

56 procent av männen och 41 procent av kvinnorna i åldern 16?84 år har övervikt eller fetma.

Anonym (Rob) skrev 2024-10-20 17:15:15 följande:
     Räknar du i fettprocent så leder kvinnorna.  Där 70% är feta.
    Rob du måste skilja på övervikt och fetma, det är inte samma sak.
    Se info ifrån 1177.

Men varför tar du bara upp kvinnor?
    Bryr du dig inte om mäns hälsa?
    Du skriver bara om kvinnor hela tiden?
    En sak att du attraheras av smala kvinnor, det är din sak men sen
    tar du upp hälsoaspekter för enbart kvinnor och är det kvinnor som grupp
    hälsa du ska diskutera borde ju även mäns hälsa vara något du funderar på.

Det blir som två diskussioner:
    Den ena vad som är hälsosamt för kvinnor som grupp och då borde även vad som är hälsosamt för män vara intressant.
    Den andra är vad för kvinnor du attraheras av och att du då tar upp att du attraheras av smala kvinnor och då inte tar upp män.

Att du attraheras av smala/magra kvinnor är din ensak, det får du göra så mycket du vill.
    Ska du diskutera vad som är hälsosamt för kvinnor som grupp måste du skilja på normalvikt, undervikt, övervikt och fetma.
    Då borde du även vara intresserad av mäns hälsa eftersom fler män än kvinnor har övervikt och jag antar att du har både kvinnliga och manliga släktingar och kvinnliga och manliga vänner som du borde vara lika orolig för då du nästan verkar besatt av BMI.

Som jag skrev i ett tidigare inlägg, var jag själv besatt och fick ätstörning och vägde till slut för lite.
    Det är fler kvinnor(flickor) än män (pojkar) som får ätstörningar men det ökar bland unga män, många killar som sportar på hög nivå.

Ditt sätt att skriva om kvinnors BMI låter väldigt mycket precis som personer som har ätstörningar, du verkar nästan besatt.
    Anonym (Rob) skrev 2024-10-20 18:34:17 följande:
    1. Bukfett är farligare för kvinnor. Övervikt ökar risken för komplikationer vid graviditet. Sett till fettprocent är 70% av kvinnorna överviktiga.  Vilket gör att det ser mycket mer allvarligt ut för kvinnor. Dessutom ökar övervikt mest bland unga kvinnor. 

2. Väldigt många män tränar. Betydligt fler än kvinnor. Det är bara att titta på valfritt motionslopp, utom de som bara har kvinnliga deltagare. Eftersom män tränar mer och ar lättare att bygga muskler. Muskler väger dessutom mer än fett. Så hamnar många män på övervikt.  Jag själv har tex gått från bmi 19 till 23 på 5 års gymträning.  
    Men absolut finns många män som har för mycket kaffe också.

3. Jag bryr mig mer om kvinnor.
    Varför bryr du dig mer om kvinnor?
    Har du inte manliga vänner och släktingar som du bryr dig lika mycket om som kvinnliga vänner och släktingar?

Varför bryr du dig så mycket om kvinnors BMI förutom dom du känner och bryr dig om och dom kvinnor du attraheras av?

Varför bryr du dig om random kvinna eller kvinnor i grupp?
    Varför bryr du dig inte om random man eller män i grupp?

Ja fetma är farligt men de flesta är inte feta utan har ett par extra kilon.
    Nej det är inte bra och ett växande hälsoproblem  i världen men kvinnors
    övervikt är inte värre än mäns som du inte ens nämner.

Du får som sagt attraheras av vem du vill men du vill ha kvinnor precis på gränsen till undervikt. BMI 18,5-25 är normal.
    BMI 18 uppmanas prata med sjukvården.

Det är inte bättre att ha undervikt än att ha ett par kilos övervikt ( typ 5 kg)
    Tro mig som haft ätstörning och träffat många kvinnor i samma sits i diskussionsgrupper.

Alla vet att övervikt är dåligt men undervikt är inte heller bra och några kilos övervikt kan vara bättre än undervikt om du blir sjuk t ex.

Ja fetma är väldigt farligt men du går på kvinnor som har ett normalt BMI så antingen är du besatt eftersom du resonerar precis som personer med ätstörning gör eller så vill du bara skamma kvinnor av någon anledning och klaga på deras utseenden om dom har ett par kilos övervikt.
    Bra att du vill att folk ska må bra men att du bryr dig så mycket om random kvinna som har ett par kilos övervikt är ju att vara besatt av andra okända personers vikt.
    Varför bryr du dig om okända kvinnors vikt?
    de flesta oroar sig inte för okända personers vikt dom ser på bussen eller affären 
    speciellt inte som du som ser dom flesta över 50 % runt dig som överviktiga,
    till på köpet bara kvinnor du ser som överviktiga fast fler är män, du förstår att det inte är normalt eller hur? 
    Så antingen resonerar du som folk som har ätstörning eller så vill du av någon anledning klaga på kvinnors utseende, för var det okända personers hälsa du brydde dig om skulle du även bry dig om mäns hälsa.
    Är inte dina manliga vänners och släktingars hälsa lika viktig som dina kvinnliga släktingars och vänners hälsa?

Skilj på kvinnors hälsa och vilka kvinnor du attraheras av,
    ingen bryr sig om vilka kvinnor du attraheras av, andra män attraheras av
    andra kvinnor än du precis som kvinnor attraheras av olika män
    men blanda inte inte kvinnor som grupps hälsa med vilka du attraheras av.
    Det blir lite överdrivet att du oroar dig för kvinnor du ser med ett par kilo extra.
    Då är du ju verkligen besatt av vikt. 
Svar på tråden Kort man