Anonym (blomman) skrev 2024-11-11 06:33:20 följande:
Inga regelbundna energidrycker heller faktiskt, kanske blir 1-2 stycken per månad. Haha bra jobbat med snuset! Varken kaffe eller snus kommer jag lyckas få sambon att sluta med 😅
Jo men den är regelbunden tycker jag, varierar mellan 24-28 dagar. Fick absolut precis googla vad lutealfas är 😂 mellan 12-15 dagar har den varit de senaste månaderna. Vad gäller pms tycker jag inte att det är nåt jag märker av direkt, inte heller ömmande bröst. Första dagen mycket mensvärk sen knappt nånting 😅 dock brukar jag inte logga mina symtom innan eller under mens så kanske finns där nåt mönster ändå, som jag inte själv tänker på 😅
Har i två månader nu tagit rosenrot mellan mens till ägglossning, i övrigt tar jag inga andra kosttillskott (förutom folsyra men de hjälper ju inte själva fertiliteten). Sambon min tar inget heller. Men läst att zink kan vara bra? Vill minnas att du tidigare skrivit att du tar en hel del? 😅 några tips?
så bra 😃 haha dem är svårövertalade med just dem två grejerna 😅 som tur har min gubbe inte snusat så länge sen innan så var inte så svårt för han att sluta. Han kör med nikotinfritt nu, så han har fortfarande kvar något i käften hehe.
Aomen det låter ju bra ju! 😃 Annars är tex ömmande bröst, mycket pms, kort lutealfas och mensvärk ett tecken på man behöver stötta upp sina hormoner.
Bra med rosenrot! har dock läst ett det egentligen för dem som inte får sin ägglossning på regular basis, men jag tar det ändå pga vad det står på förpackningen. Behöver hjälp med fysisk och psykisk återhämtning pga bla fysisk jobb och träningen.
Det ska jag skulle börja med är magnesium glycinat + zink på kvällen under hela cykeln, även q10 för äggkvaliten under follikulärfasen (mens - ÄL). Sen när det gäller d-vitamin, kan man köra en mindre normalt dos varje dag hela månaden, eller så kan man boosta precis innan ÄL om man vet när den kommer.
Överkursen är också selen+e och omega3 på morgonen, samt c-vitamin tsm med dem mellan ÄL och mens. Sen finns inositol&Kolin också, men det är mer för dem som har problem med PCOS.
Även om jag inte blivit gravid de två senaste försöken har jag haft minimalt med ömmande bröst och pms, vilken jag haft flera dagar förr.