• Vallmo93

BIM November 2024

Hej! Hoppar in - igen. (skrev tidigare i tråden men newbie som jag är så missade jag bekräfta mitt nya konto så det raderades..) 😅 håller tummarna för att Familjeliv väljer behålla mig, haha.

Första barnet och första försöket. Använder NaturalCycles men kommer nog börja ÄL-testa också för att förstå min cykel mer. Såg frågan i tidigare inlägg men finns det bättre/sämre ÄL-tester?

1/11 - Lulemelon

2/11 - Emzor
    2/11 - B3tt4n
    5/11 - Anonym (Syskonlängtan)
    6/11 - Anonym1050
    6/11 - drömmenomentriom
    6/11 - LinneaSj
    10/11 - Anonym (LängtarEfterTredje)
    10/11 - Froglet
    11/11 - Anonym (Lantisen)
    11/11 - Ella-Bella
    13/11 - Pandan14
    13/11 - Siripiri
    14/11 - Emlan93
    14/11 - Anonym (en till)
    14/11 - Vallmo93
    15/11 - MammaIda00
    15/11 - Supermario91
    15/11 - Yasen
    17/11 - anonym (blomman)
    17/11 - Augustilejon
    18/11 - Anonym (Ivfaren)  
    19/11 - Mallotti
    19/11 - Doradorothea   
    21/11 - Mothertotwo
    25/11 - TrueResolution
    28/11 - Nanathalie
  • Vallmo93
    Emzor1 skrev 2024-10-23 19:38:09 följande:
    så typiskt att ägglossningen ska vara så märklig när man väl börjar försöka ???? Jag hade äl-sekret vid cd14 i samband med blinkande gubbe på clearblue advanced, sen blev det lotionflytningar, sen positivt äl-test cd18, och nu idag äl-sekret på förmiddagen som nu är helt borta på eftermiddagen/kvällen - vad sysslar kroppen med?😂

Brukar nc markera äl direkt eller kan den göra det några dagar senare? 
    För mig brukar NC markera ÄL efter några dagar, när temphöjningen är lite mer ?bekräftad? än en enstaka temp. Så den kanske markerar ut ÄL snart om du haft temphöjningar! ☺️
  • Vallmo93
    Pandan14 skrev 2024-10-24 15:46:03 följande:
    välkommen! jag ställde frågan för har testat graviditetskollens och cb digitala men dom är så jäkla dyra, har du andra tips?

Jag har inte äl-testat tidigare så vet inte. Köpte ett paket CB lila (digitala?) men läst av många här att vanliga stickor verkar funka minst lika bra och billigare. Så kommer nog använda paketet nu i denna cykel men sen gå över till något annat 😅

• Vallmo93
    Siripiri skrev 2024-10-24 18:42:38 följande:

Det är bara att googla på BBT converter så kommer det upp hemsidor där man kan göra de ☺️ för min del tex om jag vaknar upp vid 4 och har sovit hela natten, ska upp vid 06, då tar jag tempen då, sedan även när jag får vid 06. Konverterar 04 tiden och ser vad det blir vs tempen vid 06. Brukar diffa ett gäng 0,01 grader om jag somnat om fort efter första uppvaket. Har jag däremot haft svårt att somna om, blir tempen mer off. Är det ett helt korrekt sätt, antagligen inte, men det har funkar bra hittils 😃 

Så intressan, tack för tips! Jag har relativt jämna tempningar då jag går upp samma tid majoriteten av dagarna. Men händer såklart att vissa temps hamnar lite utanför kurvan. Kikade igenom min tidigare data och många av de tempar som ligger lite lågt/högt är faktiskt när jag gått upp en timme tidigare/senare

• Vallmo93

Jag är på cd 10 idag men brukar ha ÄL runt cd 17-19 så inte börjat testa ännu eller något.

Dock försöker jag även lära mig mer om mitt fertila sekret och nu på morgonen så var det rejält med glid och jag kunde även få upp det på fingrarna och ?dra ut det? kanske 5 centimeter. (Haha sorry info, men ni fattar).

För er som kan och går mycket på ert fertila sekret - hur långt innan ÄL brukar det komma? Kan det ha varit mycket nu på morgonen för att det samlats upp under natten?

• Vallmo93
    Augustilejon skrev 2024-10-26 15:08:34 följande:
    Man kan ha fertilt sekret i flera dagar innan ägglossning, och i fertilitetsförståelse räknas alla dagar med sekret som fertila. Det du beskriver låter som toppfertilit sekret, att det är äggvitelikt, trådigt, går att plocka upp och dra ut ☺️ Men det kan också vara vattnigt (som jag såg Lantis beskriva) och en känsla av halkigt, då räknas det också som toppfertilt. Just toppfertilt brukar det bli precis dagarna innan ägglossning och på själva ÄL.

Förstår om det känns tidigt jmf med hur du brukar ha det! Använder du test/temp för att bekräfta ÄL? 
    Tack alla! Så intressant att lära känna och förstå sin kropp lite mer. Jag har tempat tidigare och återgått till det (med ca 1 år hormonspiral emellan). Så allt jag vet om min cykel är egentligen 1 år gammal info. som tidigast har jag haft ÄL cd14, så helt orimligt hade det inte varit men hoppas det inte närmar sig en tidig topp denna cykel utan håller sig till cd 17-19 som hade varit optimalt denna månad Skrattande

Rent mängdmässigt är det inte massor av sekret, men blev lite förvånad ändå av att det redan började (just att det gick att plocka upp och dra ut), men låter som ni är många som kan börja få det redan 1 vecka innan. Får ha koll under veckan hur det fortsätter och med tempen Skrattande 
  • Vallmo93
    Anonym (Saltakatten) skrev 2024-10-29 15:06:25 följande:

Det här med att vänta och ha tålamod 🙈😂 Tog detta nu i eftermiddag. Tycker det är starkare än det jag tog imorse. Men nu får jag ge mig och sluta slösa test och sluta spamma er med bilder på gravtest 🙈

Tycker mig skymtat på alla dina test men detta var ju ett tydligt starkare streck! Så kul och grattis! 😍😍

• Vallmo93
    Emlan93 skrev 2024-10-30 12:44:38 följande:

Vad roligt att se flera plus redan! Grattis till er! Håller tummarna för fler fina nyheter. 

Har varit sjuka veckor här så knappt hunnit tänka på allt som rör bebisverkstad. Men nu är ÄL typ här. Haft flera dagar med äl-sekret och tyckte mig känna lite äl-stickningar igår kväll. Vilket jag inte hade typ alls förra månaden. Men ingen ÄL bekräftad än i NC. ska egentligen vara först till helgen. Så vi får se. 

Använt NC igen sen sep 23 men började försöka under sommaren. Fler som körde NC nästan ett år innan ni började försöka?

Jag hade NC inför min första graviditet också. så använde som preventivmedel i typ ett år innan vi började försöka där med. Det är kul att jämföra lite då och nu även om det egentligen inte säger nägonting, men standard att försöka ha kontroll på något som inte går att kontrollera. Hehe

Jag har använt NC tidigare också i preventivt syfte, gick sen över till hormonspiral ett år men tog ut den och började med NC igen i början av Oktober som plan pregnancy 😄

så lite samma - har massa ?gammal data? att jämför med men egentligen ingen aning om mina cykler ändrats på ett år. Blir intressant att se. Tycker generellt att jag har mycket jämnare tempningar denna månad än tidigare - men kan ju likväl vara jag som är noggrannare nu 😅

ÄL också beräknat i helgen. Försöker febrilt ?hitta symptom?. Blinkande gubbe på cb advanced just nu och lite ÄL-sekret, men tycker inte det ökar nämnvärt 🙁 får se kommande dagarna!
  • Vallmo93
    Emlan93 skrev 2024-10-30 13:29:55 följande:
    Ja okej! :) ja men visst är det intressant, men ja man vrider och vänder på graferna!

Spännande!! det kommer! men alltid segt att vänta.. Jag har inte kört ÄL-tester nu. Men kanske ska göra det nästa månad, upplever också att mina cykler ter sig väldigt olika ändå i symptom både före och efter ÄL även om jag har regelbunden cykel. det är också segt 😅

är det första barnet ni försöker med? :)
    Ja verkligen! Första barnet ja, så det är även nytt att hitta ?fertila? känningar, när man gått hela livet och skyddat sig 😅 har du/ni barn sedan tidigare?

Nu fick jag faktiskt fast gubbe på ÄL-testet under eftermiddagen 😍 så får se om det blir ägglossnings imorgon eller fredag (förhoppningsvis). Första försöket också så har egentligen inga alltför stora förhoppningar på att det ska bli något första tillfället 😄
  • Vallmo93
    Emzor1 skrev 2024-11-01 06:36:48 följande:

Det blev en födelsedagspresent för vår del🤯 
    Åh vilken present! Stort grattis! 😍

Jag tror jag hade ÄL igår. Positiva äl test i förrgår. Aldrig känt/tänkt på äl-värk tidigare men igår var jag extremt uppblåst med håll-känsla på höger sidan om magen, samt ca 30 min av mensvärks-liknande molande. 

Idag gick tempen upp och jag är snustorr 😅 lyckades tyvärr inte tajma in mys mer än imorse (ca 18h efter gårdagens värk) så tror inte det blir något denna månaden. Men första försöket och oavsett skönt att få känna in kroppen lite mer!
  • Vallmo93
    Anonym (Ägglossning?) skrev 2024-11-09 22:39:38 följande:

Ni som är vana tempare 😅 ser det ut som att ägglossning kan ha skett och vilken dag isåfall? Ser det ut att vara utsatt korrekt isåfall? de två tidigare cykler jag tempat har jag precis innan ökningen fått en väldigt tydlig dipp, vilket jag inte fick nu? 🥹
    Ja tempökning sker efter ägglossning, och bekräftas när man haft ökad temp i 3 dagar. Så håller det sig uppe för dig skulle jag säga att ägglossning skedde cd 15-16! ☺️💛

jag har dock liknande som du att NC gärna placerar ut ägglossning på dagen med tempökningen(cd16), och inte dagen innan (cd15). Tycker själv att jag hade tydliga ägglossningssymptom dag 15 (uppblåsthet, mensliknande värk etc) så vill gärna tro att det var då den skedde. Någon som vet bättre här?

Tog ultratidigt cb gravtest idag som var helt blankt så mest troligt kommer spotting imorgon och mensen på tisdag (eller onsdag) 😅

min kurva denna månad:
  • Vallmo93
    Emlan93 skrev 2024-11-11 08:22:53 följande:

Jag som skrev att jag hoppades på November magi när vi gick in i den här bim-tråden.

Äl+10; Bim-3; (14/11) mina bröst är liiite ömma, haft en del flytningar efter äl. Men hade 0 förväntningar på det här!! 

Detta var 4 aktiva försöket men varit utan preventivmedel sen september-23. 

chock deluxe, nu funderar jag på om jag ska kunna hålla mig för att berätta för min man till ikväll.. Sen är det fortfarande tidigt, varit med om det innan men glad ändå just nu ❤️

Men åh så kul, stort grattis!!! 😍❤️

Här har mensen kommit så jag kommer hoppa in i December-tråden. Men fortsätter läsa här och hoppas på många fler fina +!
Svar på tråden BIM November 2024