• Augustilejon

BIM November 2024

Efter att ha samlat känslorna lite känner jag mig redo att hoppa in här, försök nr 8, första barnet. Håller tummarna för många novemberplus! 

BIM NOVEMBER 

1/11 - Lulemelon
    2/11 - Emzor
    2/11 - B3tt4n
    5/11 - Anonym (Syskonlängtan)
    6/11 - Anonym1050
    6/11 - drömmenomentriom
    6/11 - LinneaSj
    10/11 - Anonym (LängtarEfterTredje)
    11/11 - Anonym (Lantisen)
    11/11 - Ella-Bella
    13/11 - Pandan14
    13/11 - Siripiri
    14/11 - Emlan93
    14/11 - Anonym (en till)
    15/11 - MammaIda00
    15/11 - Supermario91
    15/11 - Yasen
    17/11 - anonym (blomman)
    17/11 - Augustilejon
    19/11 - Mallotti
    19/11 - Doradorothea   
    20/11 - Anonym -(Ivfaren) 
    21/11 - Mothertotwo
    25/11 - TrueResolution
  • Augustilejon
    Siripiri skrev 2024-10-22 06:23:07 följande:
    Kul med riktigt bra ÄL-sekret 😃 
    Hur mycket rosenrot per dag tog du? 1 eller 2 tabletter? ☺️
    Jag har inte svar på rosenrotsfrågan men hoppar också på det tåget den här månaden, med en tablett per dag. Känns skönt att ha sällskap i "famla efter halmstrå"-approachen 😄
  • Augustilejon
    Pandan14 skrev 2024-10-23 18:39:02 följande:
    Är de normalt att tempen sjunker så drastiskt från dag till dag? Är helt ny på att tempa så är inte helt inne i de ännu 
    Ja, tempen kan skifta beroende på vad man ätit/druckit, hur man sovit, vilken tid man tempar, om man sovit med öppen mun osv. Min erfarenhet är att det blir jämnare när man tempat ett tag, plus att man också lär sig vad som påverkar just ens egen temp. Då blir det också lättare att tolka förändringar (t ex kan det synas en kraftig dipp precis innan ÄL, och en temphöjning som håller i sig några dagar visar att ÄL skett). Så tempa på bara, och var inte allt för orolig för svängningarna nu i början ☺️
  • Augustilejon
    Anonym (Lantisen) skrev 2024-10-24 11:26:05 följande:

Hörni! 

Alla ni som tempar, hur sjutton får ni till det? Ska inte det va exakt samma tid varje dag och sånt? Jag vet inte om jag skulle fixa det. Jag har lite oregelbundna arbetstider och går inte upp samma tid varje dag tex. 

Jag kör äl test och ser iallafall en stegring. Ibland blir det lika starka streck på stickan, ibland starkare. Vissa gånger har det blivit nästan lika starkt. Men som jag fattat så är det inte säkert att man har ägglossning ändå? 

Tror en del ställer klockan samma tid varje morgon och lyckas sen somna om 🙃 Det funkar inte för mig, haha! Någon annan (kanske i oktobertråden) vet jag har tipsat om en hemsida där man kan räkna om sin temp om man tar den senare än vanligt, så det kanske är ett alternativ?

Jag använder Tempdrop, ett armband man har runt armen hela natten och som är till för att mäta just den basala kroppstemperaturen. Vet att många använder det som ammar t ex, eller av andra anledningar har skiftande nätter. Men jag tempar även som preventivmetod - den kostar en del och det hade känts svårt att betala om det bara var för tiden jag tänkte bli gravid, så förstår om det inte är ett hjälpsamt tips 🌿
  • Augustilejon
    Vallmo93 skrev 2024-10-26 08:51:25 följande:

Jag är på cd 10 idag men brukar ha ÄL runt cd 17-19 så inte börjat testa ännu eller något.

Dock försöker jag även lära mig mer om mitt fertila sekret och nu på morgonen så var det rejält med glid och jag kunde även få upp det på fingrarna och ?dra ut det? kanske 5 centimeter. (Haha sorry info, men ni fattar).

För er som kan och går mycket på ert fertila sekret - hur långt innan ÄL brukar det komma? Kan det ha varit mycket nu på morgonen för att det samlats upp under natten?

Man kan ha fertilt sekret i flera dagar innan ägglossning, och i fertilitetsförståelse räknas alla dagar med sekret som fertila. Det du beskriver låter som toppfertilit sekret, att det är äggvitelikt, trådigt, går att plocka upp och dra ut ☺️ Men det kan också vara vattnigt (som jag såg Lantis beskriva) och en känsla av halkigt, då räknas det också som toppfertilt. Just toppfertilt brukar det bli precis dagarna innan ägglossning och på själva ÄL.

Förstår om det känns tidigt jmf med hur du brukar ha det! Använder du test/temp för att bekräfta ÄL? 
  • Augustilejon
    Pandan14 skrev 2024-11-01 06:13:45 följande:
    Glömde ju bilden 🤦🏽?♀️
    Gissar att du menar dag 17 och inte 27? Tempen kan variera lite, beroende på vad man ätit, när man lagt sig osv, så tycker det ser ut som en rimlig graf hittills! Däremot skulle jag inte säga att det går att bekräfta ÄL än. Tempen ska då gå upp på en ny nivå och hålla sig där, gärna i tre dagar eller mer. Så förhoppningsvis ska du kunna börja se en stegring de kommande dagarna! 

Jag har inte koll på Premom-appen men vet att det kan ta några dagar innan apparna lägger in en linje. Jag räknar ut min baslinje själv (0.5 grader över de senaste sex dagarnas temp). Man vill ju veta så snabbt som möjligt, men håller tummarna för att du kan bekräfta ÄL snart 🙌
  • Augustilejon
    Pandan14 skrev 2024-11-01 19:26:55 följande:
    17? Ne jag fick positivt äl utslag 27/10 

ahaa okej, tänkte inte heller att de gick o bekräfta äl för alla sndra
    grafer jag sett så har de skett en markant skillnad uppåt men inte hos mig :( vet inte om kroppen kan bekräfta ägglossning i form av smärta, för fick äl smärta den 29:onde som höll i sig till o från.. får väll fortsätta mäta för att se om de stiger men tycker de borde ha gjort de vid de här laget om jag hade äl denna månaden 
    Aha! Vilken siffra motsvarar det i grafen? CD 14? För om positivt ÄL-test var då är det fullt rimligt att själva ÄL var den 29:e, och sen kan temp-stegringen vara lite fördröjd. Hur ser tempen ut idag? 🤗
  • Augustilejon
    Anonym (En till) skrev 2024-11-10 07:31:15 följande:

Idag plussade jag även digitalt Gravid 1-2 veckor ❤️❤️❤️ lyckan är så stor

Grattis, så härligt! 🤗🎉
  • Augustilejon
    MG98 skrev 2024-11-10 07:36:51 följande:

Nu börjar jag bli riktigt förvirrad. 

Kort uppdatering för dom som glömt min bergochdahlbanasresa: obs, ocensurerad! 

Testade svagt positivt i måndags och hade en liten blödning, var då på äl + 11. Testen blev dock aldrig så mycket starkare och igår såg det nästan negativt ut om man inte väntade jättelänge för att att läsa av, typ 2h senare kunde man tyda en svag linje. Digitalt sa dock fortfarande gravid 1-2. Ställde in mig på att det nog inte var min tur denna gång. Igår kväll hade jag lite bruna flytningar igen så jag tänkte att här kommer blödningen från helvetet. Men nu på morgonen hade inget kommit i trosan, kom några droppar brunaktigt blod när jag gick på toa och när jag kände på tappen fanns bara bruna flytningar. Denna blödningen var lite större än i måndags men LÅNGT ifrån en riktig mens. Idag är jag på cd 30 och äl + 17. Vanligtvis har jag en cykel på 27-28d. 

Vad är det som händer? Har nu lyckats läsa på lite om genombrottsblödning men vad är chansen att jag ska ha nidblödning och genombrottsblödning samt jättesvaga test och att detta typ ska gå vägen? Känns riktigt lustigt. 

Jag tror att det är vanligt med mindre blödningar i början av graviditet, så om du digitalt fått positivt och så länge det inte sätter igång en stor mensblödning så tror jag att du kan sitta lugnt i båten! Det är ju fortfarande tidigt så fullt normalt med svaga test ❤️
  • Augustilejon
    Supermario91 skrev 2024-11-17 09:37:38 följande:
    Hej, samma här, negativt test imorse. Försökt sedan maj med ett missfall i augusti, trodde de skulle tagit sig vid de här laget så är så väldigt besviken. Känns som hela hösten gått Så långsamt när man bara väntar på BIM hela tiden..
    Har också försökt sen i våras. Känslorna inför det har gått upp och ner, men idag kom mensen för novembercykeln och det känns riktigt tungt. 

Har du passerat BIM än eller var det tidigt test? ☘️
Svar på tråden BIM November 2024