Anonym (123) skrev 2024-10-19 15:25:20 följande:
Gissar att du kanske är kurator och i så fall så instämmer jag i att det är viktigt att du har ett eget rum som eleverna vet var de är och som de när de kommer dit känner är en trygg plats och inte ett förshörsrum.
Problemet som jag ser det är snarare att skolsköterskan som är på plats så pass sällan ska ha ett eget rum, det är verkligen slöseri med de tillgängliga rumsresurserna.
Och jag skulle gissa att chefens flytt i grunden faktiskt handlar om behov av ett till konferensrum. Om det bara handlade om placering av rummet så hade ni kunnat byta rum.
Det är bättre att komma med lösningar än med klagomål som man vill att någon annan ska lösa.
Här är mitt förslag som du skulle kunna lyfta till din chef:
* Du och chefen byter rum.
* Skolsköterskans rum görs om till konferensrum/skolsköterskerum. Så när skolsköterskan är på plats är det hennes rum och alla saker hon har behov av finns på plats i låsta skåp som hon kan plocka fram. Och alla dagar hon inte är på plats så är det ett konferensrum.
Och viktigt att grunden i dialogen inte är dina behov utan elevernas.
Chefens nuvarande rum är bakom låst dörr vid expeditionen. Kanske byter jag och chefen inte rum för att det inte riktigt passar i min yrkesroll att sitta bakom låst dörr?
Rummet som skolsköterskan använder (den här skolsköterskan kommer in ibland för att stötta vår heltids-skolsköterska) är ett långsmalt rum som inte passar som konferensrum. Det får inte plats större mötesbord tex. Jag själv jobbar halvtid på den här skolan och när jag fick mitt nuvarande rum inför det här läsåret sa man att det skulle användas som mötesrum när jag inte var där.
Jag håller absolut med om att det är viktigt att lyfta fram elevernas behov i dialog med chefen.