Inlägg från: Anonym (Vega) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Vega)

fight-or flight?

Jag tror ett problem med att lösa ångest är att tro att det alltid måste gå bra. Tex: man är orolig för något, utförde uppgiften, uppgiften gick bra! Perfekt, eller hur? Fast nej.

Problemet med ångest är ju inte alla gånger det gick bra, utan alla gånger det INTE gick bra. 

Att utföra uppgifter fast man var livrädd, att utföra uppgifter fel, att råka göra bort sig mm är saker man inte ska göra allt för att undvika pga ångest, utan snarare saker man måste lära sig att fixa ändå. Fastän det inte gick bra och fastän det inte gick som man trodde och fastän man mådde skit.

För ingen människa är perfekt och alla gör fel. Så det måste också vara ok att säga i slutet på dagen: jaha det där gick ju väldigt fel, jag gjorde så man absolut inte skulle göra, men jaja, nya tag imorgon!

Dvs msn ska äga både det som man gjorde bra/rätt och det som man gjorde dåligt/fel. Inse att det faktiskt är ok att göra fel, att ha en skitdag, att göra bort sig. För alla gör det och alla känner sig kassa ibland och det är ok och en naturlig känsla! Man måste inte alltid kväva all ångest och all rädsla man har, man kan snarare lära sig att det är ok att den finns där, det är ok att jag känner såhär, men jag tänker inte låta det förstöra dagen ändå. Det var ok att det inte blev 100% bra. 

Svar på tråden fight-or flight?