Inlägg från: Anonym (C) |Visa alla inlägg
  • Anonym (C)

fight-or flight?

Dricker du kaffe? I så fall sluta upp med det. Det ökar adrenalinet i kroppen. (fight or flight) och gör så att du åker upp i hjärnan och vips så ska du Tänka. 

Tänka är förövrigt ett annat steg du kan sluta göra för att bli av med de här känslorna, men det känns som lite stort steg. 

• Anonym (C)
    Anonym (Anonymt) skrev 2024-10-20 09:25:53 följande:
    Jag drack kaffe, men slutade med det för ca 2 månader sedan. 
    vet inte om jag upplever någon förbättring dock :( 

hur menar du med tänka?
    Det tar lång tid att förklara. Men basically. Många glider runt med PTSD och lever därför livet i sin hjärna hela dagarna. 

Men det är inte ett normalt stadie att vara i för människan. Vi mår bättre när vi lever genom själen. 

Dvs, det är inte i huvudet vi skall vara. 

Huvudet är bara en problem lösare, en kalkylator som skall skydda själen ifrån skada. 
  • Anonym (C)
    Anonym (C) skrev 2024-10-20 09:32:02 följande:
    Det tar lång tid att förklara. Men basically. Många glider runt med PTSD och lever därför livet i sin hjärna hela dagarna. 

Men det är inte ett normalt stadie att vara i för människan. Vi mår bättre när vi lever genom själen. 

Dvs, det är inte i huvudet vi skall vara. 

Huvudet är bara en problem lösare, en kalkylator som skall skydda själen ifrån skada. 
    Om man tex tar en titt på folk ute på nätet som psykiskt misshandlar folk, så säger dom ofta saker designade för att försöka få offret i "sin hjärna". Då blir de genast självmedvetna, osäkra och mer lätt att kontrollera. Kanske inte vågar vara sig själva.

Lösningen på det är helt enkelt att märka att man mår dåligt, och att man med all sannolikhet då befinner sig i sin egen hjärna då den går på automatik och ska "problemlösa". När det rätta draget är att släppa det.

Jag skrev en liten sammanfattning om det här:
    Och jag tror att de flesta mår som bäst när dom inte är i sitt egna huvud och håller på att kalkylera. 

www.reddit.com/r/wholesomememes/comments/1f4adp4/comment/lkklz6m/
  • Anonym (C)
    Anonym (C) skrev 2024-10-20 09:48:20 följande:
    Om man tex tar en titt på folk ute på nätet som psykiskt misshandlar folk, så säger dom ofta saker designade för att försöka få offret i "sin hjärna". Då blir de genast självmedvetna, osäkra och mer lätt att kontrollera. Kanske inte vågar vara sig själva.

Lösningen på det är helt enkelt att märka att man mår dåligt, och att man med all sannolikhet då befinner sig i sin egen hjärna då den går på automatik och ska "problemlösa". När det rätta draget är att släppa det.

Jag skrev en liten sammanfattning om det här:
    Och jag tror att de flesta mår som bäst när dom inte är i sitt egna huvud och håller på att kalkylera. 

www.reddit.com/r/wholesomememes/comments/1f4adp4/comment/lkklz6m/
    Och dricker jag kaffe nuförtiden.. Då aktiveras adrenalinet inne i kroppen alltså "fight or flight" responsen. Och vips så är det inte jag som har kontroll längre, utan då sitter jag helt plötsligt i min hjärna. 
  • Anonym (C)
    Anonym (Vega) skrev 2024-10-20 09:57:54 följande:

Inse att det faktiskt är ok att göra fel

Inte bara är det ok att göra fel. Vi som människor lär oss till och med mer när vi gör fel.. 

Problemet är att många ser på fel som ett betyg att man är dålig. Istället för att man lärt sig något nytt. 

Basketproffs såsom Michael Jordan gick inte direkt ut på planen och började sätta den i korgen där direkt. Utan han gick till träning och gjorde fel 100 000 gånger, för att sen kunna göra rätt. 

Men många tar den där bollen, kastar en enda gång och sen tror att de är dålig. Istället för att se det som en chans att nu har jag lärt mig något nytt. 

Svar på tråden fight-or flight?