• Anonym (Vega)

Coops personal

Jag har en spaning/reflektion som jag vill lyfta. Jag ska inte dra alla över en kam, men min bild är att i Coops butiker finns det personal som ofta är griniga och inte speciellt serviceminded. Jag bor i Göteborgsregionen och kan nog säga att i alla butiker jag besökt under åren ger mig samma bild. Den värsta butiken i vår region är Coop Bäckebol. En del som jobbar där är hur bra som helst, men de har några som är riktigt griniga och som man nästan får be om ursäkt för att man frågar.

Jag har diskuterat detta med vänner och kollegor på olika orter runt om i landet och många håller faktiskt med vilket känns "lustigt". Ingen, inklusive mig själv upplever samma va ICA, Willys eller Hemköps personal.

Vad sjutton kan detta bero på?

• Svar på tråden Coops personal
  • Anonym (G)

Jag upplever att de på min Ica är sura och allmänt irriterade. 

• Tukt

Känner igen det från olika Coop, och antar det har att göra med att kedjan är så centralstyrd, toppstyrd att de som jobbar i de lokala butikerna har svårt att påverka och känna sig uppskattade.
    .

• Anonym (Vega)

Ja du har säkert rätt Tukt. En annan tanke är att framför allt ICA har privata handlare som lägger mer tid och energi på att personalen åtminstone utåt mot oss kunder ska vara trevliga och tillmötesgående. De handlar ju i handlarens ände om hur mycket pengar butiken omsätter och hen kan stoppa i egen ficka.
    Willys och Hemköp har jag ingen direkt koll på hur det funkar.

Men jag blir liksom häpen ibland när man ska handla eller kanske reklamera något på Copp och man känner sig nästan utskälld och får be om ursäkt.
    Alla kunder har naturligtvis inte rätt som det gamla ordspråket säger och de som jobbar på Coop får säkert sin beskärda del med skit. Men jobbar man med service tycker jag att man får hålla masken och göra sitt yttersta, naturligtvis inom rim och reson.

• Anonym (Vega)

Sorry för stavfel och märkliga meningsuppbyggnader. Mobilen gör det inte alltid enkelt :)

• Tukt
    Anonym (Vega) skrev 2024-10-18 15:41:28 följande:

Ja du har säkert rätt Tukt. En annan tanke är att framför allt ICA har privata handlare som lägger mer tid och energi på att personalen åtminstone utåt mot oss kunder ska vara trevliga och tillmötesgående. De handlar ju i handlarens ände om hur mycket pengar butiken omsätter och hen kan stoppa i egen ficka.
    Willys och Hemköp har jag ingen direkt koll på hur det funkar.

Men jag blir liksom häpen ibland när man ska handla eller kanske reklamera något på Copp och man känner sig nästan utskälld och får be om ursäkt.
    Alla kunder har naturligtvis inte rätt som det gamla ordspråket säger och de som jobbar på Coop får säkert sin beskärda del med skit. Men jobbar man med service tycker jag att man får hålla masken och göra sitt yttersta, naturligtvis inom rim och reson.

Det är ju lite som på Mc Donalds. De restaurangerna är, mer eller mindre som ett akvarium. Står man och kollar när det är lite stressigt så ser man rätt tydligt hur ägaren sköter sin franchise.
    .
  • Anonym (f)

Jag har betydligt mycket mer problem på ICA med personalen men är nog lokalt. Mina lokala Coop är trevliga, någon suris men i allmänhet ok.

• Anonym (Ja)

Det är nog stora lokala variationer. 

Personligen har jag ofta tyckt, med något undantag såklart att Coopbutiker a är undermåliga men personalen ofta trevlig.

• Anonym (Kåtast)

Coops personal ser betydligt kåtare ut än ICAs , i alla fall i Skeleftetrakten

• Anonym (Ja)

ICA har jag också haft mycket mer problem med.

Den lokala coopbutiken där just jag bor har supertrevlig personal. Jag tror det är den bästa personal jag någonsin upplevt i en butik. De har dock en mycket kompetent butikschef. Tror han bland annat har jobbat i Ica-butik förut.

• Anonym (Öde)

Heh, jag har samma erfarenhet från "mina" butiker.

Ica Maxi har alltid personal ute i butiken. Frågar man efter en vara följer de med en och visar. Även om de är upptagna med att plocka upp varor, och det är på andra sidan av butiken. 

Coop-butiken är helt tom på personal. Om man mot förmodan hittar någon att fråga, så är de inte otrevliga, men standardsvaret är "jag vet inte, det är inte min avdelning". 

Willys är mitt emellan. Få personal i butiken men hittar man någon är de hjälpsamma. 

Svar på tråden Coops personal