Anonym (mera) skrev 2024-10-17 23:58:32 följande:
OK, då.
Jag har precis köpt en ny våg, då jag inte haft någon på säkert 10 år. Den är elak, den säger att jag väger 114 kg, i morse. Jag vet inte om den egentligen stämmer, när jag var inlagd på sjukhuset förra veckan vägde jag bara 108. Men eftersom jag inte kommer ha tillgång till sjukhusvågen varje vecka så får jag väl säga att jag väger 114, då.
Det är inte det högsta jag vägt. Jag vägde 127 året efter min mamma gick bort, 12 år sen nu. Då var jag 19. Jag erkänner att jag levde det året på grillad kyckling och kaksmet, men jag vägde redan typ 120 innan. Jag fick specialgympa i gymnasiet pga vikten och jag vägrade vara med på vanliga gympan. Fast den vägran hade egentligen inte så mycket med vikten att göra, även om jag faktiskt varit överviktig sedan jag gick i lågstadiet. I våras bad jag faktiskt om att få ta prover på sköldkörtelhormonerna, men läkaren bara suckade åt mig och i princip sa att man måste ha fler symptom än att vara överviktig och att jag var dum som trodde att jag har problem utöver än att jag äter fel. Jag vågade inte påpeka mina andra symptom, jag har redan ganska grava problem med att öppna upp om mig själv och min hälsa, så att bli nedskjuten på det sättet var asjobbigt.
Men i alla fall. Jag har väl då och då funderat på att försöka gå ner i vikt, men antingen har det inte funkat med att räkna kalorier, även i rejäl underkant, eller så har något kommit ivägen. Oftast min psykiska hälsa, som inte är och aldrig har varit på topp. Men den här månaden har jag ätit väldigt slarvig LCHF, vilket egentligen passar mig. Men nu, vet du, nu är det ju tjejvecka på gång så igår smällde jag i mig en pizza och så var den dieten förstörd.
Men det får väl bli upp igen om några dagar.
Jätteskoj att du valde att skriva
Hoppas det inte var något allvarligt du låg inne för...
Nr 1. BYT LÄKARE!! Det är såå viktigt att känna att man får stöd och har förtroende för sin läkare.
Jag älskar lchf i grunden, men det är så svårt att få till den livsstilen när man ska äta ute, och att äta är tyvärr min familjs hobby... När vi reser kollar vi upp alla restauranger/bagerier/lokala delikatesser som finns, det är så spännande att testa massa nya saker... När vi var i Italien åt vi komage, sååå otippat men sååå mört och gott, något jag aldrig sett på svenska menyer... Jag älskar vackra bakverk och glassen i Italien är värt att döda för...
Jag räknar inte heller kalorier just nu, eftersom jag tränar på gym så ska man ligga på ett överskott för att kunna bygga muskler. Men jag prioriterar protein, försöker ösa på med så mycket protein det bara går, det blir man mätt av, sedan grönsaker och lite potatis/ris/pasta (som är det goaste jag vet typ) Men när jag kommer dit är jag redan mätt så det blir inte så mycket sådant jag äter...
Skit i vågen
jag har stått stilla I vikt i 2 månader, men mamma sydde in en klänning till mig för 6 v sedan, och nu när jag testade den igen, satt den så löst att den måste sys in igen... så, mät dig istället om du vill veta om kroppen förändras...