Trivs inte i huset. Sambo förstår ej
Låter lite som min uppväxt Jag hade älskat det!
Ang fästingar - det finns hjälp och medel. Det finns bra medel till hundarna som gör att fästingarna inte är så många. Sedan ser ni till att klippa gräs och sådant ordentligt. Själv skulle jag ju inte gå barbent i högt gräs ex om jag visste att det var ett fästingtätt område.
Katter är tyvärr ett problem var man än bor. Bor numera i ett villaområde med grannkatter som skitit i pallkragar med jordgubbar och rätt på gräsmattan. Ett tips kan ju vara att skaffa en katt själva och se till att den blir kompis med hunden. Gå sedan dagliga promenader runt tomten och låt hunden markera revir. Varje gång du ser en grannkatt så öppna fönstret och låt eller skaffa en vattenpistol och skjut vatten på katten. Inget av det sistnämnda är farligt för katter och de lär sig av det.
Har grannkatter som går runt vår tomt efter att jag i nåt år öppnat fönstret så fort de varit inne på tomten. En annan grannkatt som vi inte ville ha på vår altan använde vi vattenpistol till. Tre gånger så var katten smart nog att undvika altanen.
Min mamma gjorde som ovan med sin hund, en liten sak knappt större än katterna själva. Det hjälpte också till då det var hans revir och inte deras.
Var glad för nyfikna grannar! Det brukar vara till hjälp och stopp mot inbrott. Kanske läge att plantera en häck? Eller något annat insynsskydd. Låt grannen hållas. Det kommer gå över. Baka en sockerkaka och gå över, säg något i snygg stil som "jag såg du satt och tittade, tänkte du behövde sällskap så har du kaffe har jag kaka".
Grannarna som åker cross - och om det är tillåtet... Det beror ju på vems skog det är. Är det er skog så nej, inte om ni inte tillåter det. Ska man vara riktigt petnoga så är det faktiskt förbjudet med terrängkörning om man inte har ett inhängnat område. Nu kanske det är en dum sak att bråka med grannen med, men det kanske är lättare att snacka med grannen. Be dem skicka en pling när de ska ut med crossen Då kan du låta hunden vara lös övrig tid. Helt enkelt ge och ta.
När det gäller sambon så får ni helt enkelt ta kalendern och boka tider för varandra. Lördag morgon - långfrukost och promendad. Torsdag kväll - laga middag ihop 18-21 osv. Precis som när ni inte var sambo - dejtar helt enkelt. Jag vet precis hur det är, det är en del av min uppväxt. Ni måste kompensera båda två. Dessutom låter det som du behöver hitta ett eget projekt. Slipa möbler, sjunga i kör eller vad som där du hittar sådana som liknar dig.