• Anonym (Hmm)

Trivs inte i huset. Sambo förstår ej

Hej! För ungefär ett halvår sedan köpte jag och sambon ett hus på landet. Vi har grannar, men inte så många.

Till en början kändes allting bra, lugnt och skönt område med promenadstigar i skogen. Min hund kunde äntligen få vara lös, springa runt fritt och var så lycklig. Vilket också var en anledning till att vi ville köpa just detta hus. Allting kändes så bra helt enkelt. 

Sen kom sommaren, och vi kunde inte ens gå i gräset hemma utan att hunden hade (utan att överdriva) säkert upp emot 30-40 mini-supersmå fästingar krypandes på sig. Ja visst får man förvänta sig sånt när man bor lantligt, men jag har alltid bott lantligt och aldrig varit med om så mycket fästingar i hela mitt liv. Det blev liksom olidligt tillslut och jag ville inte ens gå ut I gräset. 

Med tiden märkte jag också mer och mer kattskit längs infarten till vårt hus. Också sånt man får förvänta sig, ja. Men det är inte så kul ändå. Fler och fler katter börjar dyka upp hemma. En av dom försöker dessutom markera revir mot vår hund på vår tomt, det har resulterat i att vi behövt göra en liten inhängnad åt hunden eller hela tiden ha honom i koppel/ lina, eftersom jag inte litar på att han inte springer iväg efter dom. Dessa katter kan ligga i diket när vi kommer från promenad. innan vi ens hinner se dom så börjar dom fräsa och resa rygg mot hunden. 

Granntanten mitt emot är supernyfiken, och går på riktigt ut för att sitta och glo på mig så fort jag går utanför dörren. Hon granskar verkligen varje steg jag tar, och det känns obehagligt. 

Grannarna brevid har dessutom barn (det är även deras katt som är värst), dessa barn åker fyrhjuling, cross osv i skogen bakom vårt hus. Och det får dom såklart, men det är också en anledning till att hunden inte längre kan vara lös, och att vi inte heller kan gå i skogen där. Vi måste då gå efter en trafikerad landsväg för att ta oss till en lugnare väg att gå på. Vår hund är något reaktiv och är inte så rolig att gå med intill bilar osv: Detta är så klart bara få av MÅNGA saker som får mig att inte trivas.

Jag känner mig också väldigt ensam och instängd här. Min psykiska hälsa har verkligen gått ner i botten i detta huset. Och med alla dessa brister som jag nu börjat upptäcka så är det inte längre mitt drömhem. Jag vill verkligen inte bo kvar, och trivs inte alls längre. Alla anledningar till att vi köpte huset har ju försvunnit liksom. Jag har försökt ta detta med sambon, men han upplever inte alls detta och trivs jättebra här. Oftast när jag ens försöker prata om det märks också en stel irritation från hans sida, som att han inte förstår mig. Vår relation når nog helt ärligt också sitt slut snart. Sedan vi flyttade hit har han, inte en enda kväll suttit med mig och tittat på film om kvällen eller så, utan ska alltid gå och lägga sig jättetidigt för att gå upp och greja ute direkt på morgonen. Det är tydligt att han bortprioriterar mig och mina känslor helt här. 

Vad hade ni gjort i min situation?

• Svar på tråden Trivs inte i huset. Sambo förstår ej
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (I) skrev 2024-10-17 19:25:53 följande:

Tråkigt

Om du har vänner kan du kanske bjuder hem dem 

Katter och grannar är ju svårt att göra något åt

Tyvärr har jag inga vänner. Men kan tänka mig att det hade hjälpt en del att bjuda över dom om dom fanns (haha)
  • Anonym (Hmm)
    Barnlängtan2024 skrev 2024-10-17 19:35:37 följande:

Hej!

Känns som att vi är i exakt samma sits. Jag och mannen köpte hus i maj. Vi flyttade som er ut på landet från en storstad då vi båda är småstadsbor sen tidigare. 

vi fick ett nytt hus och allt kändes perfekt. Tills sommaren kom.. vi hade varken tid till att vara ute i trädgården eller ork. Det va antingen att städa inne eller åka och handla saker till huset. 

sen började det bli invasion av flugor hemma. Asså husflugor. USCH. Båda vi är pedanta och vi hittar flugor varje dag uppe i sovrummet trots att vi bor i ett nybygge, alla hål är liksom täckta så vi fattar inte vart de kommer ifrån, inte nog med det, vi har hört en mus i taket. 

jag vill bara flytta härifrån bo i en lägenhet och känna att det är rent hemma. Vi romantiserade det för mycket. MEN så känner inte sambon självfallet,  han älskar det och tycker vi har det toppen. 

jag orkar inte ens komma hem från jobbet.. 

kanske inte va svar på din fråga, men.. jag skulle ändå säga ge det en sommar till. jag tänker så just nu.. kanske vänjer man sig och sen känns kanske plötsligt en lägenhet känns som en mardröm :) 

husflugorna glömde jag att ens nämna. Hur mycket man än städar ligger det alltid nya döda flugor på golvet, på fönsterbrädet osv. Dom är vidriga och flyger omkring mitt ansikte också. Just nu känner jag som du, att en lägenhet vore toppen. Håller du ut så försöker jag med! (Haha)
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Ella) skrev 2024-10-17 19:58:36 följande:

En del saker går ju att lösa. Fästingmedel för hunden tex. Fästingar finns ju överallt och vi bodde inte på landet, men efter en promenad kryllade vår hund av fästingar ändå.

Om ni tycker om katter kan ni köpa en egen eller två, dessa kommer hålla andra katter borta från sitt revir.

Fästingmedel kör vi redan. Dom kryllar ändå på honom och dras med in hela tiden, oftast får jag ställa hunden i duschen och skölja av dom för att dom är så små, och så många. 

allergisk Mot katter tyvärr..

• Anonym (Hmm)
    Egon den stora skrev 2024-10-18 11:52:14 följande:

Det måste vara jättejobbigt att ha helt olika mål med var man vill bo,  men det sista du skriver om  han bortprioriterar dina känslor kan väl likagärna vändas mot dig i stället.  Om ni bor någon annanstans så kanske han inte trivs medans du gör det? 
    Gällande hunden så hade den ju inte fått springa fritt i vilket fall som helst oavsett crossåkning, det får den inte göra var ni än bor. 

det hade den visst fått, eftersom vi äger många hektar häromkring och den egentligen får springa precis som den vill på vår mark.
  • Anonym (Hmm)
    fröken88 skrev 2024-10-18 16:23:24 följande:
    Hej ts! Du har såklart rätt till dina känslor, men kan det vara så att du blandar ihop saker och ting? Jag menar är problemet verkligen huset eller är det att du inte har några vänner och så gör de olika sakerna med huset att du mår sämre och förstärker de negativa känslorna? Eller att just flytten och förändringen i kombination med att du inte har några vänner får dig att må dåligt? 

Jag bara frågar av nyfikenhet för det skulle inte spela någon roll hur fint hus jag hade om jag inte hade några vänner. Jag skulle må väldigt dålig. 

Det är nog kanske en bidragande orsak och en kombo till allt att vara ensam. Och allting hade känts bättre med vänner. Eller iallafall en.. Jag har tidigare haft två nära vänner, där den ena skaffade en pojkvän, flyttade väldigt långt till honom. Den andra bor faktiskt nära, men vi tappade kontakten (vet inte varför det blev så). Har försökt få upp den igen flera gånger för senast 1,5 år sedan utan någon som helst respons. Saknar dom båda väldigt mycket. Jag vet hur det är att ha vänner, och då blir det nog jobbigare att inte ha några. Saknar dom båda väldigt mycket och mår såklart dåligt över att inte ha några, men har vant mig lite.

Men när man redan är ensam känns det nog bara sämre att bo såhär. Man ser liksom inga människor, bara den nyfikna tanten i fönstret, barnen intill och några bilar efter vägen. Hade man bott mer centralt hade man ändå mött på folk på promenader osv.. 

• Anonym (Hmm)
    Dexter dot com skrev 2024-10-19 08:12:25 följande:
    Även om du är markägare måste du ju fortfarande ha en 100% inkallning på hunden så den inte stör viltet och springer fram till andra människor och hundar. Jag förstår inte varför att några barn åker cross skulle hindra dig från att gå i skogen med hunden?

Känner du dig ensam så bjud över granntanten som förmodligen är lika ensam som dig. Hon kanske är jättetrevlig .
    Nä, men ska vi vara sådana så får inte dom köra cross där heller, eftersom det inte är inhängnat för terrängkörning. Det hindrar mig eftersom att jag inte litar på barn som kör motordrivna fordon :)
  • Anonym (Hmm)
    Dexter dot com skrev 2024-10-19 08:12:25 följande:
    Även om du är markägare måste du ju fortfarande ha en 100% inkallning på hunden så den inte stör viltet och springer fram till andra människor och hundar. Jag förstår inte varför att några barn åker cross skulle hindra dig från att gå i skogen med hunden?

Känner du dig ensam så bjud över granntanten som förmodligen är lika ensam som dig. Hon kanske är jättetrevlig .

För att tillägga så uppskattar jag inte att du mer eller mindre tar förgivet att jag skulle ha 0 pli på min hund. 

Hunden bryr sig inte det minsta om varken vilda djur, andra hundar eller människor, och kommer jättebra på inkall. Den har heller inte visat något intresse för katter egentligen, men det är något jag vill utvärdera längre än såhär innan jag kan veta med all säkerhet.

Du kanske tog förgivet att han skulle vara ouppfostrad för att jag skrev att han kan vara något reaktiv? För isåfall vill jag faktiskt bara inflika, att det hade nog många hundar blivit om de behövde gå efter en landsväg där folk visar 0 respekt och inte ens snuddar bromspedalen när dom kör förbi. 

Ännu ett svar på varför jag inte uppskattar grannarnas cross/fyrhjulingsåkande (såg att du nyss skrev en kommentar om det) :
    Hade du uppskattat att du flyttar ut lååångt på landet, och någon genar till skogen precis intill ditt hus? Dessutom gör även pappan i den familjen så ibland. Och jag tycker kanske inte att det är så trevligt heller, om man är nyvaken och står i morgonrock i köket, eller chillar i soffan, att han/dom liksom ser ALLT jag gör i mitt egna hus PÅ LANDET, lååångt ut i skogen.
    Och nej, jag kan tydligen inte säga något eftersom grannen tydligen äger världens minsta markplatta precis intill vår tomt, som han använder sig av för att gena med.

• Anonym (Hmm)
    Egon den stora skrev 2024-10-19 18:06:19 följande:
    Eller inte. 
    Fast jo :)
  • Anonym (Hmm)
    Tow2Mater skrev 2024-10-19 20:25:31 följande:

Kan ni plantera t ex en rad med granar där de genar till skogen precis intill ert hus? For att minska insynen.

Ja vi får nog plantera en häck eller dylikt till sommaren. Tråkigt bara, för det är annars mysigt att ha skog så nära inpå..
Svar på tråden Trivs inte i huset. Sambo förstår ej