• PH76

Vi sviker våra barn redan i förskolan.

Anonym (Py) skrev 2024-10-17 14:33:42 följande:

Jag har också en del vänner som arbetar inom skolan och de ser snarare att det är styrningen av skolan som brister. Det är ett sånt fokus på att barnen på lågstadiet ska ha varsin ipad, men ingen kan ta hand om barnen med speciella behov. När jag gick i skolan fanns obs-klasser. En pojke i min lågstadieklass hade en extrafröken med varje dag.  Min dotter har fått ett par hörselkåpor för att inte störas av barnen i klassen som inte kan sitta still. I hennes klass om 30 barn, jobbar en obehörig lärare och en fritidsfröken. I klassen finns en pojke som har grava NPF-problem, barn som knappt kan läsa, en särbegåvad flicka och allt där emellan. Hur ska alla dessa få sina behov tillgodosedda, av en obehörig lärare och en fritidsfröken?

Skolan ska ha behörig personal, men det är ju billigare med en icke-behörig lärare. En massa tid går åt att försöka lära upp dessa hur de ska undervisa och planera lektioner. Tid som mina vänner beskriver att de hade kunnat lägga på sina elever, allra helst de som behövt extra stöd. 

Barnen är inte problemet. Ouppfostrade ungar och barn med problem har alltid funnits. Men då har det funnits resurser att ta hand om det. 

Fast det där stämmer ju inte. Jag gick i skolan på 80 & 90 talet och då fanns det en lärare per klass (ca 27-30 elever), idag har de oftast 1 eller två pedagoger också. Så att det där att det fanns mer resurser förr köper köper jag inte.

Jag ser några problem,

1) Skolan/lärarna har fått mindre mandat och måste klema mer med barnen istället för att kunna säga till på skarpen, speciellt nu när en Iphone finns i varje barns hand
    2) Alla ska med, och i samma takt. Om det verkligen inte fungerar för ett barn att hänga med trots hjälplärare så kanske de bör stanna ett år extra i skolan
    3)  Målen har blivit för låga 
    4) Det allra viktigaste, föräldrarna ställer inte upp tillräckligt hemma med läxläsning och hjälper barnen att lära sig studera, ser till att de uppnår målen som krävs. Samtidigt som så många föräldrar säger - Det är inget fel på mitt barn, hon gör aldrig så hemma, eller det är skolans fel att han/hon inte hänger med. Ta ert ansvar och lägg ner de timmar som behövs varje vecka, redan ifrån lågstadiet.
  • PH76
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-10-17 15:27:56 följande:
    Ja, PISA gjorde för några år sen en studie på varför resultaten i svenska skolan var så dåliga och de kom fram till att det största problemet är att vi till stor del har dåliga lärare. 
    De avrådde till och med från mindre skolklasser, eftersom vi har så få bra lärare, måste de få bra lärarna ha stora klasser ansåg man. 
    Det spelar ingen roll hur liten klassen är om läraren inte är en bra lärare. 

Så att vi inte har bra lärare är nog det största problemet med skolan.

Jag har talat med flera ungdomar och de som är duktiga och har alternativ vill inte bli lärare, helt och hållet på grund av kaoset som är i skolan. 
    Eleverna är dåligt uppfostrade och lärarna har ju inga som helst mandat för att hålla ordning. 
    Detta köper jag med hull och hår, lärarhögskolan är bland de lättaste utbildningarna att komma in på och drar sedemera till sig många med dåliga betyg redan från början. Vill vi inte att de som faktiskt vet hur man studerar själv lär våra barn?
  • PH76
    Jemp skrev 2024-10-17 16:21:57 följande:
    Den sistnämnda är inte okomplicerad. Då får vi en klasskillnad i vilka som klarar skolan. 
    Okomplicerat? Det borde väl höra till vanligt folkvett att göra sitt bästa för att barnen ska klara skolan på ett bra sätt.
  • PH76
    Jemp skrev 2024-10-18 08:58:37 följande:
    Och eftersom föräldrar har olika möjlighet till det, riskerar det då bli en (större) klassfråga om man klarar skolan eller ej, ju mer ansvar som läggs över på föräldrarna. 
    Det har alltid varit en klassfråga. Nu har vi ett problem där lärare inte har mandat att sätta ner foten i skolan, samt att vår lärarkår (inte alla såklart) helt enkelt har för låg utbildning, lärarhögskolan ska inte vara en livlina för de som inte kommer in någon annanstans. Detta måste givetvis åtgärdas och skolan bör bli tuffare när det kommer till utbildningsnivå och mål.

Men skolan ha definitivt inte för få resurser, och det är föräldrarnas ansvar att eleverna sköter sig i skolan och att de gör sina läxor.
  • PH76
    Jemp skrev 2024-10-18 10:37:08 följande:
    Fast det du skriver om mandat och utbildningsnivå har ju ingenting att göra med läxornas storlek och föräldraberoende. 
    Det går hand i hand, bättre miljö för inlärning i skolan minskar beroendet av föräldrar, men tar givetvis inte bort det. Ett beroende av föräldrarna kommer vi aldrig få bort. Eller ska vi sänka utbildningsnivån så lågt att det försvinner helt? Nivån ska givetvis vara hög så att Sverige som land och samhälle utvecklas och inte vi inte får degraderin, vilket vi haft de senaste 20-30 åren.
  • PH76
    Jemp skrev 2024-10-18 11:33:25 följande:
    Frågan är ju om den samlade utbildningsnivån ökar eller minskar av att lägga lärandet utanför skoltid? 
    Men det är ju inte det jag proklamerar. Jag var tydlig med att utbildningsnivån i skolan måste upp med bättre lärare och en striktare attityd. Vid sidan av det så har jag inga problem att avståndet mellan låg och hög ökar, dvs att den låga också går upp.
  • PH76
    Jemp skrev 2024-10-18 11:38:22 följande:
    Fast så funkar ju inte världen. Den som jobbar hårdast (eller utbildar sig längst) tjänar inte nödvändigtvis bäst. Tvärtom lönar sig utbildning väldigt dåligt i Sverige.

Lämnas lärandet till föräldrarna är det inte heller den som
    anstränger sig mest som lär sig mest, utan den vars föräldrar som har bäst kapacitet (utbildnings-, intresse- och tidsmässigt).

Ta tillvara på god begåvning håller jag med om, vad nu det har med saken att göra. 
    Nej så fungerar inte statistik, eller verkligheten, du har alltid en normalfördelningskurva. Och det är statistiskt bevisat om och om igen att de med eftergymnasial examen har högre lön, är friskare, och lever längre.
  • PH76
    Jemp skrev 2024-10-18 11:47:51 följande:

https://www.tn.se/naringsliv/9014/sa-lite-lonar-sig-utbildning-sverige-samst-i-oecd/

https://www.saco.se/opinion-fakta/pressmeddelanden/2020/ny-rapport-hogskoleutbildning-lonar-sig-inte-alltid/

L
    ärarutbildningen är ett exempel på en sådan utbildning som ger lägre livslön jämfört med att inte utbilda sig. 

Absolut och det är ett stort fel, vill vi ha lärare av kvalitet så borde v höja lönen "rejält" och samtidigt höja antagningskraven med en faktor x3, minst.

Vad du missar i din länk från saco som du så snällt bifogade är att nettolönen för en universitetsutbildad är 16% högre än för någon som inte studerat vidare. Du måste se till hela bilden och kan inte bara ta valda urklipp som passar din agenda.
  • PH76
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-10-18 12:00:49 följande:
    En eftergymnasial examen ger oftast ett bättre jobb och ganska ofta högre lön. Men utbildning ger ju så mycket mer. Med mer utbildning kan man lättare ta del av samhällsdebatten, ta till sig information om ekonomi och hälsa mm. 
    Jag har definitivt uppmuntrat mina barn att studera , även om de inte skulle få toppjobb med topplöner så är det absolut värt att studera.

Men vissa barn har ju mindre intresse för studier och kanske mer fallenhet för ett hantverksyrke och det ger också goda yrkesmöjligheter. Som hantverkare har man också ofta goda  möjligheter att starta eget företag. Så jag säger inte att alla måste studera. 
    Jag är helt enig.
  • PH76
    Jemp skrev 2024-10-18 12:11:59 följande:
    Hur är det relevant i bemötandet av påståendet att hårt arbete och utbildning alltid ger mer betalt? 

Utöver att det inte alls står något på den sidan om högre nettoinkomst.

Antagningskraven kan vi inte höja innan vi höjt attraktiviteten på lärarutbildningen. Dessutom är det väl snarare kvaliteten på högskoleutbildningen som brister? 
    www.saco.se/yrkesliv/lon/livsloner-for-akademiker/. "ang lönerna"

Ja din sista kommentar är knivig det håller jag med om, och jag vet inte riktigt hur den ska lösas, det känns knepigt att höja lönen och fortfarande få samma låga nivå, men kanske måste man börja där, jag vet inte.

Sen kommer studier och hårt arbeta aldrig garantera en hög lön, men det ger en statistisk sannolikhet att du kommer att få en hög lön.

• PH76
    Jemp skrev 2024-10-18 12:20:18 följande:
    Nej, jag har inte påstått att det lönar sig att inte anstränga sig.

Däremot vänder jag mig mig mot fördomen att den som tjänar sämre självklart skulle anstränga sig mindre.

Du pratar kommersiell kundnytta, men nämner inget om
    samhällsnytta. 
    Det finns alltid en kund.
  • PH76
    Jemp skrev 2024-10-18 12:38:10 följande:
    Så vem anser du vara betalande kund för tex lärare och hur ser du på låg differentiering av lönenivåer?
    Jag skulle säga att föräldrarna, och samhället i stort är kunden. Som du säkert förstår efter vårt chattande så ser jag låg lönedifferentiering som dåligt.
Svar på tråden Vi sviker våra barn redan i förskolan.