Inlägg från: Anonym (Godhjärtad man) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Godhjärtad man)

Jag är orolig!

Anonym (Krea) skrev 2024-10-21 00:55:11 följande:
    Då har du inte så många andra val än att vidareutbilda dig. Kanske en kurs på distans kan vara något? Finns många csn-berättigade kurser online.

Men hur har du det med kontakterna? Finns det någon i din krets som har företag? 
    Jag hittar ingen utbildning som jag vill utbilda mig till, dessutom har jag inlärningssvårighet och får inte använda CSN längre.
    Anonym (Hanna) skrev 2024-10-21 06:26:15 följande:

Jo, såklart det finns jobb även om man inte har utbilding. Alltså ibland behöver man faktiskt bara visa framfötterna ordentligt. Vad har jag för utbildning inom el/montering? Ingen utbildning eller erfarenhet men jag fick jobb via ett inhyrningsföretag. Jag sa att jag är intresserad av sånt och att jag vill lära mig och sen får man lyfta fram andra egenskaper som kanske inte hör till jobbet men bara för att boosta upp sig själv. 

Mer förslag?....
    Anonym (*) skrev 2024-10-21 18:49:16 följande:
    Du behöver ju skolan för att du ska kunna få ett jobb. Skolan är jätteviktig.

Så länge det inte är helt åt helvete så står man ut med det tråkiga för att få ett jobb.
    Inte alltid! Vissa jobb kräver ingen utbildning. Dessutom kan jag inte går på utbildning pga inlärningssvårighet och får inte CSN längre.
    Anonym (Krea) skrev 2024-10-21 21:31:32 följande:
    .. Och kontakter? 
    jag har väldigt svårt med att kontakta människor, det är nästan som en sjukdom för mig!
    Anonym (6) skrev 2024-10-21 21:48:06 följande:
    Har du måhända ass burgers?
    Nej. Antar du menar Asperger?
    Anonym (Krea) skrev 2024-10-21 22:45:29 följande:
    Gäller det även folk du känner? 
    Ja
    Anonym (Ninis) skrev 2024-10-22 07:28:21 följande:

Då söker du vård för det. 
    Vad för vård och/eller habilitering har du fått hittills? Har dina svårigheter över huvudet taget utretts av vården? Diagnoser kan ge dig rätt till tex boendestöd och lönebidrag. 

Jag läser mellan raderna att det nog finns saker som dina föräldrar borde ha hjälpt dig med för länge, länge sedan, men att de inte har gjort det. Jag beklagar om det är så. Så som läget är nu är det du själv som behöver söka den hjälp du behöver. Har du några kontakter i vården eller hos Socialtjänsten? 

jag är på utredning fortfarande. Jag kommer snart att får svar. Men jag har inte kontakt hos Socialtjänsten.
    Anonym (Ninis) skrev 2024-10-22 18:30:12 följande:

Men å vad bra! Det är ju skitbra att du får hjälp av vården! Jag håller alla tummar nu att du får fortsatt stöd även efter att de utrett färdigt. Stå på dig att du ska ha det! 

Om de skulle komma fram till att du har en funktionsnedsättning finns det stöd att söka hos kommunen. Skulle vården tycka att du har en funktionsnedsättning kan det också vara värt att söka jobb på Samhall igen och då informera om de svårigheter vården konstaterat att du har. 

Tack va snällt! Men jag misstänker att jag inte får ett bra svar som leder till att jag får jobb i Samhall. Så det är därför jag är orolig, att jag inte får ett ljust och lovande framtid!

Jag läste i tidningen att en man från Kalmar är hemlös. Och jag tycker synd om den mannen, googla så få ni läsa.

Jag är orolig att det kommer att hända mig i framtiden. Man kan tydligen inte alltid får hjälp av socialtjänsten eller boendestöd 😞

Anonym (Krea) skrev 2024-11-21 22:31:26 följande:
    Man kan definitivt inte alltid få hjälp från samhället, nej. Folk är mer "fucked" än vad många tror, då vi tidigt blir itutade att vi ju har ett skyddsnät som tar emot oss om vi faller. Så är alls inte fallet. Att bli hemlös i Sverige är jättelätt. 
    Har du några tips då? Istället för att vara så pessimistisk

Jag är orolig!!
    Anonym (Ninis) skrev 2024-11-22 09:16:15 följande:

Hej! Hur går det med utredningen? Vet du när du kommer att få svar? 

Idag ska jag på allmänpsykiatrin, gjorde provtagning förra veckan. Så det är ganska snart.
    Anonym (6) skrev 2024-11-22 14:58:30 följande:
    Ja, det är såklart jag menar Asperger, duh. 
    Du skrev ju ass burgers.
    Anonym (6) skrev 2024-11-22 15:25:10 följande:
    Ja, och det är samma som Aspergers, duh. 
    NEJ! Jag har ingen Asperger!
    Anonym (Ninis) skrev 2024-11-22 09:16:15 följande:

Hej! Hur går det med utredningen? Vet du när du kommer att få svar? 

Jag har tydligen kommit första steget för utredning så jag antar att jag inte får svar på länge.

Jag kommer att prata med flera psykologer & terapeuter för utredning framöver.
Svar på tråden Jag är orolig!