• Anonym (Halvsvensk man)

Småbarns mamma har fått självförtroende, småbarns mamma dummar sig på busshållplatsen

Vad fan är det med kvinnor i 30 års ålderns som får barn? 
    Plötsligt har den tidigare timida och osäkra Lisa fått världens självförtroende. 

Åkte förbi en busshållplats igår. Då står det en kvinna i tidiga medelåldern där med hennes två små avkommor, de var väl i förskoleåldern eller lågastadieåldern, där någonstans. Där står denna kvinna och fånar sig framför sina barn som en jävla treåring. Skuttar omkring och flaxar med armarna som jag vet inte vad. Hon tar verkligen för sig. Hon har fått självförtroende. Skäms

Det är nått jävla mamma-fenomen det där. Vad är det som gör att timida kvinnor som varit timida och inte vågat säga flaskhals utan att känna skam plötsligt bara tar för sig på detta sätt och fånar sig så här? 
    Jag har märkt det flera gånger. Det är ungefär som om de verkligen bara gör det för att visa att - titta på mig, titta vad jag vågar göra, se hur cool jag är och hur jag inte bryr mig. Det verkar vara hela syftet. De här pajaserierna. 

Det är väl bra att man han självförtroende. Inget fel i det. Men de verkar helt missuppfattat vad som verkligen menas med självförtroende. Att dumma sig och gå till överdrifter är inte självförtroende. Ni behöver inte göra det. Det blir bara efterblivet. 

• Svar på tråden Småbarns mamma har fått självförtroende, småbarns mamma dummar sig på busshållplatsen
    Anonym (Eli) skrev 2024-10-18 13:01:44 följande:
    För att hon kan. Och hon skadar ingen utom möjligtvis ditt ego genom att bete sig så.
    För att hon kan??? 

Är det en bra anledning? 

Janne blottade sig för mellanstadieelever, och det är helt okej. Varför?
    För att han kan. 

Kom igen nu. Du fattar ju också att man inte kan bete sig hur som helst ute i samhället. Hon sprider skam över sina barn, även om hennes eventuella frontallobsskada inte får just henne att känna skam. 
    Dessutom ska vuxna individer ute i det offentliga rummet bete sig värdigt och respektfullt eftersom vuxna är auktoriteter som sätter ribban för barnen. Vi ska vara förebilder, inte löjliga clowner. Att göra så hemma med barnen är en sak. Men att dumma sig på det sättet mitt på stan, det håller inte. 

Vart försvann folks värdighet? 
  • Anonym (Eli)
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-18 13:21:59 följande:
    För att hon kan??? 

Är det en bra anledning? 

Janne blottade sig för mellanstadieelever, och det är helt okej. Varför?
    För att han kan. 

Kom igen nu. Du fattar ju också att man inte kan bete sig hur som helst ute i samhället. Hon sprider skam över sina barn, även om hennes eventuella frontallobsskada inte får just henne att känna skam. 
    Dessutom ska vuxna individer ute i det offentliga rummet bete sig värdigt och respektfullt eftersom vuxna är auktoriteter som sätter ribban för barnen. Vi ska vara förebilder, inte löjliga clowner. Att göra så hemma med barnen är en sak. Men att dumma sig på det sättet mitt på stan, det håller inte. 

Vart försvann folks värdighet? 
    Som sagt, det är skillnad på att blotta sig, alltså begå sexualbrott, och att bara löjla sig, vilket vare sig är brottsligt eller omoraliskt. Inte ens om det sker på offentlig plats.

Om du inte förstår skillnaden råder jag dig att gå en kurs i psykologi och en i etik.
    Sen kan du fortsätta med din djupt intellektuella forskning om hur förlossning orsakar frontallobsdemens, det kommer bli skitkul att läsa.
    Anonym (C) skrev 2024-10-17 01:23:38 följande:

Borde vi inte prata om ts och vad han har emot kvinnor med självförtroende? 

Vad kan ha gåt fel i ts uppväxt som bidragit till att han känner sig underlägsen självsäkra kvinnor? 

Vad tror ni? Och finns det någon forskning kring det? 

Är det kanske ett inre självhat? 

Det vore intressant att höra vad ni andra tror!

Jag kan så här i efterhand nästan ånga att jag inte där och då klev av bussen och tog mig ett snack med henne. Kanske förde henne lite åt sidan och på ett respektfullt sätt förklarade för henne att det inte är lämpligt att agera så som hon gör. 

Det hade helt klart varit på sin plats att visa lite civilkurage där och då gentemot hennes barn och hennes närmaste omgivning. 
    Anonym (Eli) skrev 2024-10-18 13:32:37 följande:
    Som sagt, det är skillnad på att blotta sig, alltså begå sexualbrott, och att bara löjla sig, vilket vare sig är brottsligt eller omoraliskt. Inte ens om det sker på offentlig plats.

Om du inte förstår skillnaden råder jag dig att gå en kurs i psykologi och en i etik.
    Sen kan du fortsätta med din djupt intellektuella forskning om hur förlossning orsakar frontallobsdemens, det kommer bli skitkul att läsa.
    Jag förstår skillnaden, men jag försöker bara förklara att allt inte är okej bara för att man själv tycker det. Det handlar om att visa respekt för sin omgivning, sina barn inte minst men kanske också andra föräldrar på platsen som hon sänder skam över. 

Vuxna ska i det offentliga rummet vara föredömen och förebilder. Vi ska inge respekt och vara en auktoritet som barn kan vända sig till när de behöver hjälp. Då kan vi inte agera på ett sånt här skamligt sätt. 
    Barn ska se upp till vuxna, inte skratta bakom ryggen för att den vuxna beter sig som en tok, som hon gjorde. 
  • Anonym (cool kvinna)
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-18 13:34:23 följande:
    Jag kan så här i efterhand nästan ånga att jag inte där och då klev av bussen och tog mig ett snack med henne. Kanske förde henne lite åt sidan och på ett respektfullt sätt förklarade för henne att det inte är lämpligt att agera så som hon gör. 

Det hade helt klart varit på sin plats att visa lite civilkurage där och då gentemot hennes barn och hennes närmaste omgivning. 
    Herregud vad trist du låter.
    Hade dött av tristess att leva med en sån man.
    Anonym (cool kvinna) skrev 2024-10-18 13:51:33 följande:
    Herregud vad trist du låter.
    Hade dött av tristess att leva med en sån man.
    Eller inte? Någon som vågar ta tag i saker, säga sin åsikt och inte bara valsa med som en hund i det offentliga rummet. 

Beror på hur man ser det. Om du finner att en man som anser att vuxna ska vara respektabla föredömen i närvaro av BARN, då får det stå för dig. 
  • PH76
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-18 13:38:44 följande:
    Jag förstår skillnaden, men jag försöker bara förklara att allt inte är okej bara för att man själv tycker det. Det handlar om att visa respekt för sin omgivning, sina barn inte minst men kanske också andra föräldrar på platsen som hon sänder skam över. 

Vuxna ska i det offentliga rummet vara föredömen och förebilder. Vi ska inge respekt och vara en auktoritet som barn kan vända sig till när de behöver hjälp. Då kan vi inte agera på ett sånt här skamligt sätt. 
    Barn ska se upp till vuxna, inte skratta bakom ryggen för att den vuxna beter sig som en tok, som hon gjorde. 
    Jag tycker att det är fantastiskt att hon där och då kunde leva i en liten bubbla med sina barn, jag gör det ofta själv oavsett var jag är, och jag är man.
    PH76 skrev 2024-10-18 13:55:05 följande:
    Jag tycker att det är fantastiskt att hon där och då kunde leva i en liten bubbla med sina barn, jag gör det ofta själv oavsett var jag är, och jag är man.
    Det är fantastisk, HEMMA eller hos någon VÄN, eller på FÖRSKOLAN, eller på LEKPLATSEN. 

Men inte mitt på dagen i det offentliga rummet på stan. Man måste ta hänsyn till sin miljö och förstå sin roll i helheten. 
  • Anonym (Eli)
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-18 13:54:21 följande:
    Eller inte? Någon som vågar ta tag i saker, säga sin åsikt och inte bara valsa med som en hund i det offentliga rummet. 

Beror på hur man ser det. Om du finner att en man som anser att vuxna ska vara respektabla föredömen i närvaro av BARN, då får det stå för dig. 
    Och vad exakt gjorde du för att ta tag i situationen? Satt på bussen och förfärade dig, för att sedan starta en tråd på fl?

Vad ska hända om någon faktiskt är på väg att råka illa ut på riktigt? Gör du en ny tråd då?
    Anonym (Eli) skrev 2024-10-18 13:57:28 följande:
    Och vad exakt gjorde du för att ta tag i situationen? Satt på bussen och förfärade dig, för att sedan starta en tråd på fl?

Vad ska hända om någon faktiskt är på väg att råka illa ut på riktigt? Gör du en ny tråd då?
    Jag håller med. Jag borde där och då gått av och tillrättavisat kvinnan och förklarat för den mindre vetande att man inte beter sig så i det offentliga rummet. 

Men allt gick så fort. Jag satt på bussen och betraktade spektaklet som showen som denna tappade individ visade upp. Sen så åkte bussen. Men nu i efterhand när jag rannsakar mig själv så borde jag tidigare insett att det var på sin plats att göra det rätta. 
  • Anonym (Eli)
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-18 14:04:56 följande:
    Jag håller med. Jag borde där och då gått av och tillrättavisat kvinnan och förklarat för den mindre vetande att man inte beter sig så i det offentliga rummet. 

Men allt gick så fort. Jag satt på bussen och betraktade spektaklet som showen som denna tappade individ visade upp. Sen så åkte bussen. Men nu i efterhand när jag rannsakar mig själv så borde jag tidigare insett att det var på sin plats att göra det rätta. 
    Och vad hade du åstadkommit genom detta?
  • Anonym (C)
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-18 13:34:23 följande:

Nej jag tycker att du ska kontakta psykiatrin och berätta om allt som du skriver om här och alla trådar som du startar. Jag skriver det här i all välmening. 
    Anonym (C) skrev 2024-10-18 14:18:03 följande:
    Nej jag tycker att du ska kontakta psykiatrin och berätta om allt som du skriver om här och alla trådar som du startar. Jag skriver det här i all välmening. 
    Tack för din omtanke men var god och håll dig till ämnet utan att komma med personangrepp. Tack på förhand. 
  • PH76
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-18 13:56:46 följande:
    Det är fantastisk, HEMMA eller hos någon VÄN, eller på FÖRSKOLAN, eller på LEKPLATSEN. 

Men inte mitt på dagen i det offentliga rummet på stan. Man måste ta hänsyn till sin miljö och förstå sin roll i helheten. 
    Hos vänner, i affären, på banken, eller på flygplatsen, egentligen var som helst utom kanske på jobbet. Du verkar överspänd med dålig självkänsla, bryr dig för mycket vad andra tycker.

Mina barn får lära lära sig att kunna vara sig själva.
  • Anonym (cool kvinna)
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-18 14:04:56 följande:

Har du inga intressen och eget liv, istället för att orka bry dig om vad andra gör?
  • Anonym (cool kvinna)
    PH76 skrev 2024-10-18 14:28:04 följande:
    Hos vänner, i affären, på banken, eller på flygplatsen, egentligen var som helst utom kanske på jobbet. Du verkar överspänd med dålig självkänsla, bryr dig för mycket vad andra tycker.

Jag håller med. Älskar människor som vågar leva ut.
    Den glädjen smittar av sig.
    PH76 skrev 2024-10-18 14:28:04 följande:

Kan ha fel men det luktar hen-cuck om dig. 

Hoppas jag har fel. Obestämd
  • PH76
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-18 23:52:54 följande:

oj oj oj, tog du i från tårna nu? Vad kommer härnäst, handgemän? patetiskt? 😂

• Anonym (C)
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-18 14:23:14 följande:
    Tack för din omtanke men var god och håll dig till ämnet utan att komma med personangrepp. Tack på förhand. 
    Vad är det som du anser är personangrepp i det jag skrev? Och ändå tackar du för omtanken. 
  • Anonym (cool kvinna)
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-18 23:52:54 följande:

Det luktar lite skog och grotta om dig tror jag.

Hoppas jag har rätt Skrattande
Svar på tråden Småbarns mamma har fått självförtroende, småbarns mamma dummar sig på busshållplatsen