• Anonym (Halvsvensk man)

Småbarns mamma har fått självförtroende, småbarns mamma dummar sig på busshållplatsen

Vad fan är det med kvinnor i 30 års ålderns som får barn? 
    Plötsligt har den tidigare timida och osäkra Lisa fått världens självförtroende. 

Åkte förbi en busshållplats igår. Då står det en kvinna i tidiga medelåldern där med hennes två små avkommor, de var väl i förskoleåldern eller lågastadieåldern, där någonstans. Där står denna kvinna och fånar sig framför sina barn som en jävla treåring. Skuttar omkring och flaxar med armarna som jag vet inte vad. Hon tar verkligen för sig. Hon har fått självförtroende. Skäms

Det är nått jävla mamma-fenomen det där. Vad är det som gör att timida kvinnor som varit timida och inte vågat säga flaskhals utan att känna skam plötsligt bara tar för sig på detta sätt och fånar sig så här? 
    Jag har märkt det flera gånger. Det är ungefär som om de verkligen bara gör det för att visa att - titta på mig, titta vad jag vågar göra, se hur cool jag är och hur jag inte bryr mig. Det verkar vara hela syftet. De här pajaserierna. 

Det är väl bra att man han självförtroende. Inget fel i det. Men de verkar helt missuppfattat vad som verkligen menas med självförtroende. Att dumma sig och gå till överdrifter är inte självförtroende. Ni behöver inte göra det. Det blir bara efterblivet. 

• Svar på tråden Småbarns mamma har fått självförtroende, småbarns mamma dummar sig på busshållplatsen
  • Anonym (C)
    Anonym (Eli) skrev 2024-10-16 12:31:16 följande:
    Ja med tanke på att din andra tråd handlar om att svenska kvinnor är tjocka och osminkade och det är respektlöst mot dig så är det lätt att lägga ihop två och två...

Självförtroende är en förlossningsskada? Haha, i såna fall är det lätt värt det. Om du själv hade haft en gnutta självförtroende hade du inte känt dig så kränkt över kvinnor som har det. Det är de med sämst självförtroende som stör sig mest på andra. Den här kvinnan som du nämner i din anekdot har barn och de betyder mer för henne än vad du någonsin kommer göra. Om det kan skänka barnen en stunds glädje att löjla sig lite på en busshållplats så är det värt det. Jag kan lova att hon skiter fullständigt i dig, och det stör dig. Du hade kunnat vara glad för hennes skull, att hon fått bättre självförtroende efter att hon blivit mamma. Istället är du sur och missunnsam. Det säger mer om dig än det gör om henne.
    Du har rätt i det du skriver men det är nog svårt att förstå om man har en intellektuell funktionsnedsättning. 
  • Anonym (Lisa)

Jag förstår vad du menar även om jag tycker det är en märklig sak att hänga upp sig på.

En känslig kvinna som är lite osäker i sig själv kan växa väldigt mycket som mamma. Att vara mamma är ofta att vara det bästa som finns för ett barn. Det ger en chansen att lämna osäkerheten och upptäcka att man faktiskt duger som man är. 

Men man har fortfarande spår av den där känsliga, osäkra kvinnan man en gång var. Och att ens barn är "olyckliga"( uttråkade) kan trigga sådana spår. Barn i den åldern du sa kan lätt uttrycka "du gör mig alltid ledsen" eller "vi har alltid tråkigt varför är du inte rolig som kompisens mamma". 

Det tar ju självklart inte tillbaka kvinnorna till förut men de känner av och kanske tar lite åt sig av det. Så ibland kan de kanske leka på ett "överdrivet" sätt för att undvika det.

Nu vill jag punktera att det nog inte är överdrivet. Men de flesta leker inte lika intensivt framför främlingar som hemma, just för att man skäms lite. Dessa mammor skäms nog mindre just för att deras barn lärt dem att man duger som man är. Då är det bara deras bekräftelse som behövs. 

• Anonym (Hm)
    Anonym (cool kvinna) skrev 2024-10-16 13:55:54 följande:
    Jag får trauma på höger sida av frontalloben av att läsa sånt här dravel.
    Var jag inte dum, så blev jag det nu.
    Samma här
  • Anonym (C)
    Anonym (Lisa) skrev 2024-10-16 22:00:51 följande:

Jag förstår vad du menar även om jag tycker det är en märklig sak att hänga upp sig på.

En känslig kvinna som är lite osäker i sig själv kan växa väldigt mycket som mamma. Att vara mamma är ofta att vara det bästa som finns för ett barn. Det ger en chansen att lämna osäkerheten och upptäcka att man faktiskt duger som man är. 

Men man har fortfarande spår av den där känsliga, osäkra kvinnan man en gång var. Och att ens barn är "olyckliga"( uttråkade) kan trigga sådana spår. Barn i den åldern du sa kan lätt uttrycka "du gör mig alltid ledsen" eller "vi har alltid tråkigt varför är du inte rolig som kompisens mamma". 

Det tar ju självklart inte tillbaka kvinnorna till förut men de känner av och kanske tar lite åt sig av det. Så ibland kan de kanske leka på ett "överdrivet" sätt för att undvika det.

Nu vill jag punktera att det nog inte är överdrivet. Men de flesta leker inte lika intensivt framför främlingar som hemma, just för att man skäms lite. Dessa mammor skäms nog mindre just för att deras barn lärt dem att man duger som man är. Då är det bara deras bekräftelse som behövs. 

Trams! Antagligen försökte mamman göra barnen glada och avleda skrik/bråk/gnäll i väntan på bussen. Ja så enkelt var det nog. Man behöver inte vara raketforskare för att begripa det. Varför skulle en förälder vara osäker för att hen leker/skojar med sitt barn? Det faller ju på sin egen orimlighet.
  • Anonym (C)

Borde vi inte prata om ts och vad han har emot kvinnor med självförtroende? 

Vad kan ha gåt fel i ts uppväxt som bidragit till att han känner sig underlägsen självsäkra kvinnor? 

Vad tror ni? Och finns det någon forskning kring det? 

Är det kanske ett inre självhat? 

Det vore intressant att höra vad ni andra tror!

• Anonym (Eli)
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-16 13:07:37 följande:
    Kvinnan på busshållplatsen kände jag ju inte. Men hon såg ut som timida Lisa, men betedde sig som om hon hade fått i sig ecstasy, det såg verkligen inte bra ut. Fjällräven rygga, normala kläder, typiskt svennebanan. Men med detta starkt avvikande och uppmärksamhetssökande beteende. Hon verkligen ville vara övertydlig med att hon var en cool mamma. Förmodligen bara för att det fanns folk där som hon kunde "impa" på. 

När det gäller de andra så känner jag de sedan tidigare och vet hur de var några år innan de fick barn. 
    Så, du såg en okänd kvinna med fjällrävenrygga spexa på en busshållplats och du diagnosticerar henne med hjärnskada på frontalloben orsakad av förlossning. Genialt.

Hur vet du att hon inte var barnskötare eller liknande? Hon kanske aldrig ens har fött barn.
    Anonym (Eli) skrev 2024-10-16 12:54:49 följande:
    Det är bara att beklaga att du inte förstår skillnaden mellan att blotta sig och att leka med barn. Du gör bäst i att hålla dig borta från barn.

Gör du gärna en forskning om detta eftersom det verkar vara ditt största intresse i livet.
    Jag undrar vad det är som gör att kvinnor som under hela sitt liv varit blygsamma och tillbakadragna plötsligt får massa missriktat självförtroende när de fått barn? 

Hon betedde sig inte värdigt, jag verkligen började skämmas å hennes vägnar. Det var inget normalt beteende. Hon såg halvt drogpåverkad ut när hon skuttade runt där som snurre sprätt på steroider. Det såg inte friskt ut. 

Hade jag varit utanför bussen så hade jag nog övervägt att på ett respektfullt sätt sagt till henne att sluta agera så. 
  • Anonym (Eli)
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-18 12:58:16 följande:
    Jag undrar vad det är som gör att kvinnor som under hela sitt liv varit blygsamma och tillbakadragna plötsligt får massa missriktat självförtroende när de fått barn? 

Hon betedde sig inte värdigt, jag verkligen började skämmas å hennes vägnar. Det var inget normalt beteende. Hon såg halvt drogpåverkad ut när hon skuttade runt där som snurre sprätt på steroider. Det såg inte friskt ut. 

Hade jag varit utanför bussen så hade jag nog övervägt att på ett respektfullt sätt sagt till henne att sluta agera så. 
    För att hon kan. Och hon skadar ingen utom möjligtvis ditt ego genom att bete sig så.
    Anonym (Eli) skrev 2024-10-18 13:01:44 följande:
    För att hon kan. Och hon skadar ingen utom möjligtvis ditt ego genom att bete sig så.
    Jo hon skadar sig själv. Hon skämmer ut sig. Hon skämmer även ut sina barn om de är tillräckligt gamla för att fatta vad hon håller på med. 
Svar på tråden Småbarns mamma har fått självförtroende, småbarns mamma dummar sig på busshållplatsen