Inlägg från: Anonym (ledsen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ledsen)

Hjälp är jag i klimakteriet nu? Är 45 och har inte haft mens på 5 månader.

Har dock gått upp en del i vikt ganska snabbt, men har haft orelelbunden mens i säkert 4 år. 

Får panik, finns det något bra med klimakteriet överhuvudtaget? De säger ökad risk för benskörhet och livmodercancer. Är det ockås sämre för hjärtat? Vad kan man göra själv? Östrogen vågar jag inte äta.

när vet man om man är i klmakteriet? Kan gyn se det på något annat vis än symtom? Finns självtest eller nåt?

Är jag en tidigt klimakterie? 

• Svar på tråden Hjälp är jag i klimakteriet nu? Är 45 och har inte haft mens på 5 månader.
  • Anonym (ledsen)
    Lynx123 skrev 2024-10-14 20:13:54 följande:

Låter som det. Officiellt är det om man inte har haft mens på ett år. Det är dock okej. Lev som vanligt, jobba gärna på muskelmassan och se till att göra saker du gillar. Nu slipper du mens och risken att bli gravid.

Men tycker det är så tidigt:(( behöver man gå till gyn?
  • Anonym (ledsen)
    Lynx123 skrev 2024-10-14 21:11:21 följande:

Nja så tidigt är det inte. Du behöver inte gå mer än dina normala kontroller om du inte har problem. Håll dock utkik efter post-menopausa blödningar i framtiden - då ska du definitivt kontakta gyn.

Läste att 51 var medelåldern så det känns supertidigt å känner ingen i min ålder vars mens slutat. Känns skit å ger mig åldersångest 
  • Anonym (ledsen)
    Anonym (Tant) skrev 2024-10-14 21:57:27 följande:
    En del kommer in i klimakteriet innan 40. Vid 45 är helt normalt. Nej, det är inte kul, men vad ska man göra. Vi ska alla åldras och bli tant.
    Är det det? Jag trodde det var tidigt. Ät rädd att det är värre då med risk för benskörhet o det
  • Anonym (ledsen)
    Anonym skrev 2024-10-14 22:04:01 följande:

För mig började det vid 46 och höll på i 6-7 år innan jag kände mig som folk igen.
    Numera njuter jag av att slippa en massa blod och att tänka på p-medel.

Livet är mer njutningsfullt och jag känner mig inte som den tant öht.

Vad menar du med började? Tog din mens slut då eller började du få oregelbundet då? Jag har haft oregelbundet i typ 4 år om inte mer...

Mår piss också känner mig typ senil o glömmer allt, vilket tydligen ska vara ett tecken också 
  • Anonym (ledsen)
    Anonym (A) skrev 2024-10-15 01:20:42 följande:

(andas) det var tidigt! Min mamma var 29 och jag 32. Dock har jag haft besvär av det i många år. Nu först vid nästan 50 är jag igenom det.

Hej!

Förlåt om jag är lite okunnig. Men vad menas igenom det? Menar dy att du hade sista mensen vid 32??
  • Anonym (ledsen)
    Anonym (andas) skrev 2024-10-15 00:56:43 följande:

45 är tidigt, men inte jättetidigt. 

Jag var 26 när jag var klar med mensen. Det är tidigt. Helt klar med klimakteriet när jag var 31. Genetiskt, vi är några generationer drabbade.

Gå till gyn, kanske har du en klimakteriemottagning i närheten? Be dem kolla dina hormonhalter. Ta östrogen om de anser att det behövs, vilket låter troligt. Det är inte farligare att äta, eller applicera, än att ha naturligt i kroppen, det är samma sak. Inte annorlunda mot att de som inte har någon insulinproduktion tar insulin.

Sätt igång och träna, kroppen, hjärnan och sinnena. Gärna styrketräning i komplemet till motionsträning. Sätt igång endorfinsystemet. Utmana intellektet på ett vilsamt sätt, stressen kan du lämna på jobbet. Få igång och utmana sinnena.

Och börja organisera dig också. Glömska drabbar de flesta, i klimakteriet eller ej. Att föreblygga glömska, till exempel genom att skiva upp saker och vara allmänt organiserad, är också att hjälpa hjärnan att komma ihåg.

Tack för svar. Jag är rädd för östrogen. Måste man ta det? Är det risk för sjukdomar om man inte tar det? Hur mådde du som fick det så tidigt?
  • Anonym (ledsen)
    Mrs Moneybags skrev 2024-10-15 11:07:52 följande:
    Min vän har några kroniska hormonella sjukdomar och blev därför av med sin mens redan vid 39. Hon fick äta östrogen fram till 50, sedan sa de att hon kunde sluta. 

Men har man inga klimakteriebesvär behöver man väl inte ersätta östrogenet?
    Det är det jag undrar. Jag har inga besvär jag känner behöver medicineras. Men det kanske inte är därför man tar det? Man kanske tar det för att minska risken för andra sjukdomar?
  • Anonym (ledsen)
    Anonym (Tant) skrev 2024-10-15 11:26:58 följande:
    Har du läst på lite om klimakteriet? Annars så vore det nog en god idé att göra just det. Tror dessutom att de pratade om det i Fråga doktorn på SVT i veckan, så du kanske kan kolla på det också.
    Jo men jag förstår inte när folk skriver "då blev jag klar" klar med mensen eller symtomen?

Jag såg lite på det men inte hela. Läkare vill väl alltid skriva ut medicin så antar att de förespråkade det.   
  • Anonym (ledsen)
    Anonym (Tant) skrev 2024-10-15 12:28:01 följande:
    Baserat på några av frågorna du ställer, så verkar som att du inte läst något alls (förlåt, men så tolkar jag det).

Östrogen är ett hormon, det är ingen medicin, inget du måste ta. En del tar det för att de mår bättre av att fylla på de sinande nivåerna, andra behöver inte det och en del vill inte, då det medför viss ökad risk för bröstcancer.

Så läs på. Finns mycket att läsa.
    Det stämmer jag har ingen bra koll och blir förrvirrad rrade av de olika hormonerna och funktionerna. Läser om tsh värde i urin och gjorde ett självtesr som visade positivt.  Antar jag är I klimakteriet eller i menopaus, eller nära. Begreppen förvirrar mig också.

Ville mest höra av andra här. Får som ångest av detta o har hypokondri och att jag nu ska bli ännu mer mottaglig för div sjukdomar pga ganska tidig klimakteriet  skrämmer mig.
  • Anonym (ledsen)
    Anonym (A) skrev 2024-10-15 12:29:55 följande:
    Jo men jag förstår inte när folk skriver "då blev jag klar" klar med mensen eller symtomen?

Symptomen avses. Håller med ovan, läs på lite.
    Tack men förstår inte. Om man är klar med symtomen så har man alltså blivit av med mensen flera år innan? 

Så man slutat få mens och sen kommer alla symtom med vallning osv i några år?
Svar på tråden Hjälp är jag i klimakteriet nu? Är 45 och har inte haft mens på 5 månader.