• Anonym (ledsen)

Hjälp är jag i klimakteriet nu? Är 45 och har inte haft mens på 5 månader.

Har dock gått upp en del i vikt ganska snabbt, men har haft orelelbunden mens i säkert 4 år. 

Får panik, finns det något bra med klimakteriet överhuvudtaget? De säger ökad risk för benskörhet och livmodercancer. Är det ockås sämre för hjärtat? Vad kan man göra själv? Östrogen vågar jag inte äta.

när vet man om man är i klmakteriet? Kan gyn se det på något annat vis än symtom? Finns självtest eller nåt?

Är jag en tidigt klimakterie? 

• Svar på tråden Hjälp är jag i klimakteriet nu? Är 45 och har inte haft mens på 5 månader.
  • Lynx123

Låter som det. Officiellt är det om man inte har haft mens på ett år. Det är dock okej. Lev som vanligt, jobba gärna på muskelmassan och se till att göra saker du gillar. Nu slipper du mens och risken att bli gravid.

• Anonym (ledsen)
    Lynx123 skrev 2024-10-14 20:13:54 följande:

Låter som det. Officiellt är det om man inte har haft mens på ett år. Det är dock okej. Lev som vanligt, jobba gärna på muskelmassan och se till att göra saker du gillar. Nu slipper du mens och risken att bli gravid.

Men tycker det är så tidigt:(( behöver man gå till gyn?
  • Lynx123

Nja så tidigt är det inte. Du behöver inte gå mer än dina normala kontroller om du inte har problem. Håll dock utkik efter post-menopausa blödningar i framtiden - då ska du definitivt kontakta gyn.

• Anonym (ledsen)
    Lynx123 skrev 2024-10-14 21:11:21 följande:

Nja så tidigt är det inte. Du behöver inte gå mer än dina normala kontroller om du inte har problem. Håll dock utkik efter post-menopausa blödningar i framtiden - då ska du definitivt kontakta gyn.

Läste att 51 var medelåldern så det känns supertidigt å känner ingen i min ålder vars mens slutat. Känns skit å ger mig åldersångest 
  • Anonym (Tant)
    Anonym (ledsen) skrev 2024-10-14 21:49:28 följande:
    Läste att 51 var medelåldern så det känns supertidigt å känner ingen i min ålder vars mens slutat. Känns skit å ger mig åldersångest 
    En del kommer in i klimakteriet innan 40. Vid 45 är helt normalt. Nej, det är inte kul, men vad ska man göra. Vi ska alla åldras och bli tant.
  • Anonym

För mig började det vid 46 och höll på i 6-7 år innan jag kände mig som folk igen.
    Numera njuter jag av att slippa en massa blod och att tänka på p-medel.

Livet är mer njutningsfullt och jag känner mig inte som den tant öht.

• Anonym (?)

Min särbo är 56 och håller  på  med klimakteriet ännu, eller . inte håller på , hon styr ju inte ...
    Hon stängde äggfagriken långt innan vi träffades men nu säger hon att hon är torr och inte så sugen. Vi älskar inte ofta men då är hon alltid våt och villig och kommer alltid.
    Verkar som att hon sätter mer problem än vad som egentligen finns.
    Jag gnäller inte, är ju mer synd för hennes skull - hon vill men tycker inte att hon funkar

• Anonym (ledsen)
    Anonym (Tant) skrev 2024-10-14 21:57:27 följande:
    En del kommer in i klimakteriet innan 40. Vid 45 är helt normalt. Nej, det är inte kul, men vad ska man göra. Vi ska alla åldras och bli tant.
    Är det det? Jag trodde det var tidigt. Ät rädd att det är värre då med risk för benskörhet o det
  • Anonym (ledsen)
    Anonym skrev 2024-10-14 22:04:01 följande:

För mig började det vid 46 och höll på i 6-7 år innan jag kände mig som folk igen.
    Numera njuter jag av att slippa en massa blod och att tänka på p-medel.

Livet är mer njutningsfullt och jag känner mig inte som den tant öht.

Vad menar du med började? Tog din mens slut då eller började du få oregelbundet då? Jag har haft oregelbundet i typ 4 år om inte mer...

Mår piss också känner mig typ senil o glömmer allt, vilket tydligen ska vara ett tecken också 
  • Anonym (andas)

45 är tidigt, men inte jättetidigt. 

Jag var 26 när jag var klar med mensen. Det är tidigt. Helt klar med klimakteriet när jag var 31. Genetiskt, vi är några generationer drabbade.

Gå till gyn, kanske har du en klimakteriemottagning i närheten? Be dem kolla dina hormonhalter. Ta östrogen om de anser att det behövs, vilket låter troligt. Det är inte farligare att äta, eller applicera, än att ha naturligt i kroppen, det är samma sak. Inte annorlunda mot att de som inte har någon insulinproduktion tar insulin.

Sätt igång och träna, kroppen, hjärnan och sinnena. Gärna styrketräning i komplemet till motionsträning. Sätt igång endorfinsystemet. Utmana intellektet på ett vilsamt sätt, stressen kan du lämna på jobbet. Få igång och utmana sinnena.

Och börja organisera dig också. Glömska drabbar de flesta, i klimakteriet eller ej. Att föreblygga glömska, till exempel genom att skiva upp saker och vara allmänt organiserad, är också att hjälpa hjärnan att komma ihåg.

Svar på tråden Hjälp är jag i klimakteriet nu? Är 45 och har inte haft mens på 5 månader.