Inlägg från: Anonym (Tant) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tant)

Hjälp är jag i klimakteriet nu? Är 45 och har inte haft mens på 5 månader.

Anonym (ledsen) skrev 2024-10-14 21:49:28 följande:
    Läste att 51 var medelåldern så det känns supertidigt å känner ingen i min ålder vars mens slutat. Känns skit å ger mig åldersångest 
    En del kommer in i klimakteriet innan 40. Vid 45 är helt normalt. Nej, det är inte kul, men vad ska man göra. Vi ska alla åldras och bli tant.
  • Anonym (Tant)
    Anonym (ledsen) skrev 2024-10-15 10:58:41 följande:
    Tack för svar. Jag är rädd för östrogen. Måste man ta det? Är det risk för sjukdomar om man inte tar det? Hur mådde du som fick det så tidigt?
    Har du läst på lite om klimakteriet? Annars så vore det nog en god idé att göra just det. Tror dessutom att de pratade om det i Fråga doktorn på SVT i veckan, så du kanske kan kolla på det också.
  • Anonym (Tant)
    Anonym (ledsen) skrev 2024-10-15 12:21:57 följande:
    Jo men jag förstår inte när folk skriver "då blev jag klar" klar med mensen eller symtomen?

Jag såg lite på det men inte hela. Läkare vill väl alltid skriva ut medicin så antar att de förespråkade det.   
    Baserat på några av frågorna du ställer, så verkar som att du inte läst något alls (förlåt, men så tolkar jag det).

Östrogen är ett hormon, det är ingen medicin, inget du måste ta. En del tar det för att de mår bättre av att fylla på de sinande nivåerna, andra behöver inte det och en del vill inte, då det medför viss ökad risk för bröstcancer.

Så läs på. Finns mycket att läsa.
Svar på tråden Hjälp är jag i klimakteriet nu? Är 45 och har inte haft mens på 5 månader.