• Anonym (Förskollärare)

    Är det oviktigt om det saknas svensktalande personal i förskolan

    En obekväm fråga.
    Jag arbetar i förskolan sedan många år och märker att kraven från föräldrar ökar. 
    Vad som inte ställs krav på är att personalen är svenskar och det förvånar mig. Jag är själv på väg att lämna mitt yrke pga kollegor som har en helt annan barnsyn, inte går att prata med utan att man får använda hela kroppen som hjälp, bildstöd etc Utbildning saknas givetvis. De går på lång vik, är inlasade eller på kort vik. Men billiga att anställa. 
    Vi i personalen klagar men vi hör aldrig ett ord från föräldrar. 
    Vad tycker ni egentligen? Är det bara bra och roligt att era barn får möta dessa kvinnor som jobbar i barnomsorgen för där kan vi ha dem, barn kan ju alla ta hand om..... 

  • Svar på tråden Är det oviktigt om det saknas svensktalande personal i förskolan
  • Aliona
    Anonym (Förskollärare) skrev 2024-10-14 23:00:30 följande:
    Det sker i så fall efter samtal om att vi kan testa efter att en förälder börjat hemma och det sker inte på detta sätt. Det har jag aldrig varit med om med vare sig barn på arbete eller egna barn. Det är inte så vi arbetar. 
    Vet inte om du förstod men det var alltså en vikarie som tog av ett litet barn blöjan och satte det på toaletten, där barnet aldrig suttit tidigare. Föräldrarna har inte börjat träna och inte bett oss. Händelsen inträffade med en vikarie som inte känner barnet. Min erfarenhet säger mig att mycket få föräldrar hade uppskattat detta. 

    Alltså personal ska naturligtvis vara kvalificerad och de ska kunna följa arbetsbeskrivning och rutiner som finns på en arbetsplats. Det är arbetsgivarens/arbetsledarens ansvar att se till att det görs. Görs inte det så har atbetsledningen brustit. Ny personal ska introduceras och få ordentlig vägledning. Det låter inte som att dina kolleger har fått det. Har de fått det och ändå väljer att bryta mot arbetsplatsens regler så ska de inte jobba kvar. Det gäller alla. Samtidigt, inom ramen för vad som är tillåtet, utför olika anställda uppgifter på olika sätt, och det är ok, tom bra, för det ökar vanligtvis effektiviteten. 


    Nu vet jag inte hur det är med just exemplet du gav om potträning. Finns det beskrivet i rutiner att man inte får sätta ett barn på toaletten utan förälders medgivande så har personalen brutit mot reglerna och det bästa du kan göra, utöver att upplysa personen, är att meddela hennes chef. Som förälder skulle jag bara tycka att det var positivt om förskolan introducerade toaletten och jag kan inte tänka mig att det är ett problem. 

    Du frågade vad vi tyckte och jag personligen tycker att du blandar ihop saker. Det är ett problem om man inte kan kommunicera alls på jobbet, förstå enkla instruktioner och kunna kommunicera. Det är också ett problem om hela personalen pratar så undermålig svenska, inklusive uttal, att det påverkar barnens språkutveckling. Det är problem om personal - efter introduktionen - inte kan eller vill följa arbetsplatsens regler och riktlinjer. Men det är inte problem om delar av personalen pratar med brytning eller gör grammatiska fel. Det är inte heller fel om någon enstaka pratar mycket lite svenska, i synnerhet om det finns många barn med det språket. Och det är inte heller fel att man utför uppgifter på olika sätt, förutsatt att det inte bryter mot riktlinjerna. 


    Sen får man lägga skulden där den hör hemma. Om det blivit, som jag har hört, att förskolor och skolor hellre anställer okvalificerad personal för att det blir billigare och sen struntar i att ge dem ordentlig introduktion så är det ett politiskt beslut respektive arbetsledningsproblem och det är där man bör kräva förändring.

  • Anonym (Anna)

    Låter helt för jäkligt. Men jag tänker på rektorn som faktiskt har det yttersta ansvaret, hur resonerar hen? Förskolan har ju faktiskt en läroplan som ska följas och har man personal som helt avviker från de normer och värden bryter man ju helt mot den? Och det har jag svårt och tro är ok. Har du påpekat det? Annars hade jag nog tagit det ytterligare ett steg vidare om jag var du.

  • Anonym (Viktigt)

    Att jobba med en person som kan begränsad svenska tar väldigt mycket energi. Att hela tiden tänka på att vara övertydlig, använda lätta ord, inte kunna prata fritt och att det OFTA flyger över personens huvud som leder till missförstånd är dränerande. Ingen bra arbetsmiljö för personalen. Att en äldre gammaldags syn/uppfostran sker på fsk känns inte bra för mig som förälder. Att personen började potträna hade jag personligen inte uppskattat om jag inte var med på det. Våran yngsta har pottränat och är blöjfri på dagen, innan fsk, men personalen låter våran lilla sova utan blöja trots vi bett om att vänta med det. Fsk är helt nytt för yngsta så vi vill inte stressa på med blöjan samtidigt. Denna person är ung och svensk, inte utbildad och det märks tyvärr vilka som är utbildade och inte. 


    Som en annan skrev är det viktigt att kompetensen finns, eller ett genuint intresse i hur barn fungerar, bör bemötas osv. 

  • Mentat
    Anonym (Förskollärare) skrev 2024-10-14 18:27:06 följande:
    Är det oviktigt om det saknas svensktalande personal i förskolan

    En obekväm fråga.
    Jag arbetar i förskolan sedan många år och märker att kraven från föräldrar ökar. 
    Vad som inte ställs krav på är att personalen är svenskar och det förvånar mig. Jag är själv på väg att lämna mitt yrke pga kollegor som har en helt annan barnsyn, inte går att prata med utan att man får använda hela kroppen som hjälp, bildstöd etc Utbildning saknas givetvis. De går på lång vik, är inlasade eller på kort vik. Men billiga att anställa. 
    Vi i personalen klagar men vi hör aldrig ett ord från föräldrar. 
    Vad tycker ni egentligen? Är det bara bra och roligt att era barn får möta dessa kvinnor som jobbar i barnomsorgen för där kan vi ha dem, barn kan ju alla ta hand om..... 


    Det borde ju vara en självklarhet att varje socialt yrke kräver att man kan göra sig förstådd. Personalen på en förskola måste inte nödvändigtvis vara _svenskar_ men de måste ju behärska svenska språket! Detsamma gäller inom vården, äldreomsorgen etc, etc.
  • Anonym (Myomy)

    Iallafall där jag bor - ett villaområde med högt antal svenskfödda personer, är det  tabu att ens andas om något sådant du nämner. Skulle verkligen aldrig komma på tanken att nämna något sådant på förskolan. Möjligen klaga till rektorn men aldrig till personalen. 

  • Studentpappa
    Anonym (Myomy) skrev 2024-10-15 20:42:53 följande:

    Iallafall där jag bor - ett villaområde med högt antal svenskfödda personer, är det  tabu att ens andas om något sådant du nämner. Skulle verkligen aldrig komma på tanken att nämna något sådant på förskolan. Möjligen klaga till rektorn men aldrig till personalen. 


    Näe, du är ju rädd att bli stämplad som rasist såklart. Men personalen tycker likadant, sambon har detta problem själv på jobbet med vikarier som inte förstår halv sju av vad någon säger. 

    Dom önskar ju specifika vikarier ofta och det är ju många ggr bättre att vara utan än att få någon som inte förstår. Dom är ju mer i vägen än till hjälp. Upplärning existerar inte och inte heller någon tid att gå bredvid, en vikarie blir ju inringd när ordinarie personal vaknar med magsjuka (lite förenklat) och ska vara på plats om en timme. Efter en tid är dom ju varma i kläderna om dom fortsätter men många kommer aldrig dit..
    Ride it like you stole it
  • Anonym (För)

    Jag anser att det är väldigt viktigt att förskolepersonalen kan prata ordentlig svenska, dels för att kunna göra sig förstådda och själva förstå vad barnen säger men även för att barnen ska lära sig att prata bra svenska och få ett stort ordförråd. 

    Jag har ingenting emot om det någon gång är en vikarie som inte behärskar språket så bra och som tas in pga att ordinarie personal är sjuk, men inte som fast personal. 

  • Anonym (För)

    Jag anser att det är väldigt viktigt att förskolepersonalen kan prata ordentlig svenska, dels för att kunna göra sig förstådda och själva förstå vad barnen säger men även för att barnen ska lära sig att prata bra svenska och få ett stort ordförråd. 

    Jag har ingenting emot om det någon gång är en vikarie som inte behärskar språket så bra och som tas in pga att ordinarie personal är sjuk, men inte som fast personal. 

  • Anonym (För)

    Jag anser att det är väldigt viktigt att förskolepersonalen kan prata ordentlig svenska, dels för att kunna göra sig förstådda och själva förstå vad barnen säger men även för att barnen ska lära sig att prata bra svenska och få ett stort ordförråd. 

    Jag har ingenting emot om det någon gång är en vikarie som inte behärskar språket så bra och som tas in pga att ordinarie personal är sjuk, men inte som fast personal. 

  • Anonym (För)

    Jag anser att det är väldigt viktigt att förskolepersonalen kan prata ordentlig svenska, dels för att kunna göra sig förstådda och själva förstå vad barnen säger men även för att barnen ska lära sig att prata bra svenska och få ett stort ordförråd. 

    Jag har ingenting emot om det någon gång är en vikarie som inte behärskar språket så bra och som tas in pga att ordinarie personal är sjuk, men inte som fast personal. 

  • Anonym (För)

    Jag anser att det är väldigt viktigt att förskolepersonalen kan prata ordentlig svenska, dels för att kunna göra sig förstådda och själva förstå vad barnen säger men även för att barnen ska lära sig att prata bra svenska och få ett stort ordförråd. 

    Jag har ingenting emot om det någon gång är en vikarie som inte behärskar språket så bra och som tas in pga att ordinarie personal är sjuk, men inte som fast personal. 

  • Anonym (För)

    Inte meningen att posta samma inlägg flera gånger, vet inte varför det blev så. Jag hann inte skriva färdigt inlägget heller innan det postades. 

Svar på tråden Är det oviktigt om det saknas svensktalande personal i förskolan