Järnbrist gravid , hur vanligt?
Jag väntar mitt fjärde barn (vecka 22), har varit gravid 6 gånger om man räknar den här (två tidiga missfall, tre barn). Med alla barnen har jag behövt ta järntabletter, den här gången har järnbristen varit värsta .. funderar på om det kan vara för att jag ammar yngsta som är 2 litegrann fortfarande.
Jag är vegetarian och har varit det hela livet, äter alltså mjölk och ägg men inte kött eller fisk. Har en vän som är gravid och ungefär lika långt gången som in tre behöver ta järntabletter , hon är inte vegetarian.
Jag hade förstått det som att det är vanligt med järnbrist när man är gravid även om man äter kött men stämmer det? Eller är det vanligast om man inte äter kött?
Spelar väl egentligen ingen roll , jag har inga planer på att börja äta kött (fast barnen och sambon gör det) och det här är nästan helt säkert mitt sista barn .. men var väl mest nyfiken :)
Det är lätt hänt att få järnbrist även när man inte är gravid om man äter en vegetarisk kost som inte är så genomtänkt ur järnsynpunkt.