• Anonym (J)

Järnbrist gravid , hur vanligt?

Jag väntar mitt fjärde barn (vecka 22), har varit gravid 6 gånger om man räknar den här (två tidiga missfall, tre barn). Med alla barnen har jag behövt ta järntabletter, den här gången har järnbristen varit värsta .. funderar på om det kan vara för att jag ammar yngsta som är 2 litegrann fortfarande.

Jag är vegetarian och har varit det hela livet, äter alltså mjölk och ägg men inte kött eller fisk. Har en vän som är gravid och ungefär lika långt gången som in tre behöver ta järntabletter , hon är inte vegetarian.

Jag hade förstått det som att det är vanligt med järnbrist när man är gravid även om man äter kött men stämmer det?  Eller är det vanligast om man inte äter kött? 

Spelar väl egentligen ingen roll , jag har inga planer på att börja äta kött (fast barnen och sambon gör det) och det här är nästan helt säkert mitt sista barn .. men var väl mest nyfiken :)

• Svar på tråden Järnbrist gravid , hur vanligt?
  • Anonym (järn)
    Anonym (J) skrev 2024-10-14 13:42:31 följande:
    Järnbrist gravid , hur vanligt?

Jag väntar mitt fjärde barn (vecka 22), har varit gravid 6 gånger om man räknar den här (två tidiga missfall, tre barn). Med alla barnen har jag behövt ta järntabletter, den här gången har järnbristen varit värsta .. funderar på om det kan vara för att jag ammar yngsta som är 2 litegrann fortfarande.

Jag är vegetarian och har varit det hela livet, äter alltså mjölk och ägg men inte kött eller fisk. Har en vän som är gravid och ungefär lika långt gången som in tre behöver ta järntabletter , hon är inte vegetarian.

Jag hade förstått det som att det är vanligt med järnbrist när man är gravid även om man äter kött men stämmer det?  Eller är det vanligast om man inte äter kött? 

Spelar väl egentligen ingen roll , jag har inga planer på att börja äta kött (fast barnen och sambon gör det) och det här är nästan helt säkert mitt sista barn .. men var väl mest nyfiken :)

Det är vanligt att man får järnbrist under graviditeten. Men såklart är det ännu större risk om man då också tar bort en stor andel av järnrika livsmedel (kött och köttprodukter).

Det är lätt hänt att få järnbrist även när man inte är gravid om man äter en vegetarisk kost som inte är så genomtänkt ur järnsynpunkt. 
  • Anonym (Lovisa)

Tycker du ska ta järnbristen på allvar, då det kopplas ihop med intellektuell funktionsnedsättning, autism och adhd under tidig graviditet. 

• Anonym (J)
    Anonym (Lovisa) skrev 2024-10-16 11:56:35 följande:

Tycker du ska ta järnbristen på allvar, då det kopplas ihop med intellektuell funktionsnedsättning, autism och adhd under tidig graviditet. 

Det gör jag , tar järntabletter varje dag och tog nya prover förra veckan. Funderade väl bara på om det mest är vegetarianer och veganer som drabbas. Trodde förut att nästan alla behövde ta järntabletter under graviditeten men pratade som sagt med min kompis som inte gör det. 

Är inte tidigt gravid längre (vecka 22 nu) men jag har tagit järntabletter sen inskrivningen ungefär. 

• Anonym (Iron lady)

Jag skulle säga att din vän tillhör undantagen. Det är väldigt vanligt att behöva äta järn under graviditeten, oavsett kost.

• Anonym (BM)
    Anonym (J) skrev 2024-10-16 17:23:51 följande:

Det gör jag , tar järntabletter varje dag och tog nya prover förra veckan. Funderade väl bara på om det mest är vegetarianer och veganer som drabbas. Trodde förut att nästan alla behövde ta järntabletter under graviditeten men pratade som sagt med min kompis som inte gör det. 

Är inte tidigt gravid längre (vecka 22 nu) men jag har tagit järntabletter sen inskrivningen ungefär. 

Även om din väninna säkert skulle behöva järntabletter, då alla gravida kvinnor bör ta det, så är det inget man "måste" ta. 

Vi är helt fria att säga nej till läkemedel, även livsviktiga läkemedel. 
  • Aliona

Det är väl mer regel än undantag att man behöver järntillskott under graviditet, även om man äter animalisk kost. Jag tog inte järntabletter för min mage klarade det inte, men jag drack blutsaft och var på strikt järnrik kost hela graviditeten. Min bm höll stenkoll på mitt hb som jag lyckades hålla inom normalt (även om det var lägre delen av normalt), men det krävdes STOR ansträngning från min sida. Och jag åt kött. Har svårt att tänka mig att det är vanligt att klara sig ifrån järnbrist om man inte tar tilmskott eller följer diet. 

• Anonym (järn)
    Anonym (J) skrev 2024-10-16 17:23:51 följande:

Troligen så har du en kost som är väldigt låg i järninnehåll. Och vegetarisk/vegankost som inte är genomtänkt är ofta låg i järn.

Kan vara så att du har järnbrist även när du inte är gravid, men att det inte kommer fram för att du inte testar dig då. 
  • Anonym (järn)
    Anonym (BM) skrev 2024-10-16 19:34:08 följande:
    Även om din väninna säkert skulle behöva järntabletter, då alla gravida kvinnor bör ta det, så är det inget man "måste" ta. 

Vi är helt fria att säga nej till läkemedel, även livsviktiga läkemedel. 
    Vad menar du med att alla gravida bör ta järntabletter? Ska även personer med normala järnvärden ta järntabletter alltså?
  • Anonym (BM)
    Anonym (järn) skrev 2024-10-17 09:16:10 följande:
    Vad menar du med att alla gravida bör ta järntabletter? Ska även personer med normala järnvärden ta järntabletter alltså?
    Därför att alla gravida får låga järnvägen under graviditeten. Det är normalt. Men de kan bara låga inom olika spann. 
Svar på tråden Järnbrist gravid , hur vanligt?