Inlägg från: Anonym (BM) |Visa alla inlägg
  • Anonym (BM)

Järnbrist gravid , hur vanligt?

Ja, det är vanligt.

• Anonym (BM)
    Anonym (J) skrev 2024-10-16 17:23:51 följande:

Det gör jag , tar järntabletter varje dag och tog nya prover förra veckan. Funderade väl bara på om det mest är vegetarianer och veganer som drabbas. Trodde förut att nästan alla behövde ta järntabletter under graviditeten men pratade som sagt med min kompis som inte gör det. 

Är inte tidigt gravid längre (vecka 22 nu) men jag har tagit järntabletter sen inskrivningen ungefär. 

Även om din väninna säkert skulle behöva järntabletter, då alla gravida kvinnor bör ta det, så är det inget man "måste" ta. 

Vi är helt fria att säga nej till läkemedel, även livsviktiga läkemedel. 
  • Anonym (BM)
    Anonym (järn) skrev 2024-10-17 09:16:10 följande:
    Vad menar du med att alla gravida bör ta järntabletter? Ska även personer med normala järnvärden ta järntabletter alltså?
    Därför att alla gravida får låga järnvägen under graviditeten. Det är normalt. Men de kan bara låga inom olika spann. 
  • Anonym (BM)
    Anonym (järn) skrev 2024-10-17 12:52:27 följande:
    Är det verkligen så? Och du menar att de järnvärdena inte kan hanteras med förbättrad kost, utan det måste behandlas med just järntabletter?

Vad har du för belägg för det du påstår?
    Får man upp järnvärdet med kost så är det väldigt bra. Men det är få som lyckas. 

Men som sagt, alla är fri att låta bli att ta läkemedel. 
  • Anonym (BM)
    Anonym (järn) skrev 2024-10-17 13:53:29 följande:
    Du anger inga belägg för det du påstår:

Att alla gravida får låga järnvärden.
    Att alla gravida bör ta järntabletter. 
    Förlåt, men jag alla viste att kroppens behov av härn är större under en graviditet eftersom man har en till att ge näring åt. 

Så ja, alla gravida får låga järnvärden och alla rekommenderas att äta järntabletter.

Om man väljer att ta det som rekommenderas är upp till en själv. 

Klarar man att hålla en någorlunda normal järnnivå med enbart kost så är det bra. Klarar man det inte bör man ta järntabletter.
  • Anonym (BM)
    Anonym (järn) skrev 2024-10-18 12:54:50 följande:
    Jag vet att järnbehovet ökar under graviditeten och att det är vanlig med låga nivåer av järn hos gravida. 

Men ditt påstående att alla gravid får låga järnnivåer och bör ta järntabletter, det stämmer ju inte egentligen.
    Det är precis det som stämmer. 
  • Anonym (BM)
    Anonym (järn) skrev 2024-10-18 13:03:26 följande:
    Du motsäger ju ditt eget påstående. 
    Anonym (BM) skrev 2024-10-18 12:35:06 följande:
    Förlåt, men jag alla viste att kroppens behov av härn är större under en graviditet eftersom man har en till att ge näring åt. 

Så ja, alla gravida får låga järnvärden och alla rekommenderas att äta järntabletter.

Om man väljer att ta det som rekommenderas är upp till en själv. 

Klarar man att hålla en någorlunda normal järnnivå med enbart kost så är det bra. Klarar man det inte bör man ta järntabletter.

Nej, der gör jag inte.

Alla rekommenderas att ta järntabletter, men om man klarar att få upp och hålla sitt jörnvärde på någorlunda bra nivåer under graviditeten med kost så är det bra. Då kan vara så att man inte behöver järntabletter. 
Svar på tråden Järnbrist gravid , hur vanligt?