Inlägg från: Anonym (M) |Visa alla inlägg
  • Anonym (M)

Varför är svenska kvinnor ofta tjocka och oslimmade - slutat ta hand om sig själva?

Hade personligen inte alls tyckt det var ett tråkigt liv, skulle älska att ha en massa tid för att göra fint i hemmet och mig själv och ta hand om den man älskar. Och varför skulle man inte kunna ha hobbies i en sådan situation? Ett jobb är mer ett nödvändigt ont för mig men de flesta kvinnor kanske har jobb som de älskar?

Xenia skrev 2024-10-20 14:54:20 följande:
    Det här är ingen vikttråd eller hälsotråd. Det är en tråd för att få kvinnor att skämmas och må dåligt för att de inte uppfyller TS ideal.

På vilket sätt är det hälsosamt att sminka sig? Varför kräver en del att kvinnor men inte män ska sminka sig för att duga? För att män är naturligt snygga - i motsats till kvinnor?

Nej, en del lever kvar i 50-talet eller kanske 1800-talet. När varje kvinnas mål var att gifta sig, helst rikt. Och därför var utseendet det viktigaste av allt. Sedan kunde man ägna sig åt städning och matlagning för att på kvällen välsminkad ta emot sin make. Ett sånt tråkigt liv!

Kvinnor numera kan försörja sig själva. De kan ägna sig åt sin karriär, sin hobby,  etc. Om de vill sminka sig gör de det, vill de inte så gör de det inte. Men att ägna sig främst åt att behaga männen, det tar mycket tid. Börjar man lägga på sig måste man banta, blir man gråhårig måste man färga håret, får man rynkor måste man botoxbehandlas. Är det verkligen vad man vill ägna sitt enda liv åt? Nej, då skulle jag hellre bli en "cat lady". Eller en "dog lady".
  • Anonym (M)
    Xenia skrev 2024-10-20 19:13:47 följande:
    Därför att då är din man din chef och du lever (gott) på hans pengar. Men en dag kanske din man tröttnar på dig och då har du ingen anställningstrygghet.

Det blir inte ett jämställt förhållande.

Man kanske inte alltid älskar sitt jobb men man älskar den frihet och självständighet som ett jobb innebär.
    Fast det gör det inte till ett tråkigt liv, när man lever det livet. Det var nämligen det du påstod.
  • Anonym (M)
    Xenia skrev 2024-10-21 00:49:43 följande:
    Ja, jag tycker det låter tråkigt. Min dotter skulle tycka att det var tråkigt. Jag känner ingen som är hemmafru och ingen av dotterns kompisar är heller hemmafru.

Men du och din man gör som ni vill, så länge inte staten behöver betala för hans hemmafru. 

Och har man den drömmen lär man behöva en rik man. Och då blir förstås utseendet jätteviktigt.
    Och jag förklarade att det inte alls måste vara tråkigt. Någon annan kanske tycker att det liv du eller din dotter valt är tråkigt. Du får acceptera att alla uppskattar inte samma saker. Alla älskar inte sina jobb utan tycker just att det är tråkigt.
  • Anonym (M)
    Anonym (K) skrev 2024-10-21 01:19:09 följande:
    Jag vill inte vara ögongodis för jag vill att människor ska lära känna mig för den jag är. Jag äcklas lite av tanken att män i alla åldrar som inte ens känner mig ska dregla efter mig. Jag vill inte det helt enkelt. Jag värdesätter bekvämlighet mer än mode. Jag tycker inte att jag är ful. Jag är ändå nöjd med mig själv. Tycker inte heller det är så viktigt med att saker ska vara estetiskt snygga. Äter jag något så värderar jag smaken, skiter fullständigt i hur estetiskt snygg asken är. 
    Och den vissa personer uppenbarligen är, är en slusk. Inget man vill lära känna direkt. För övrigt kan man tycka att andra är fina/välvårdade utan att se något sexuellt i det.
  • Anonym (M)
    Marmite Devil skrev 2024-10-21 03:25:27 följande:
    Varför skulle jag tycka det, och vad har det med tråden att göra? 
    Därför att staten lägger sig också i hur man ska leva sina liv. Du gillade inte det.
  • Anonym (M)
    Anonym (Mia) skrev 2024-10-21 09:31:41 följande:
    En synpunkt här - har man inte lyckats skaffa sig ett yrke man tycker är roligt i många aspekter så är det en kvalitetsbrist. Ingen av mina vänner är hemmafruar, jag kan inte se att jag skulle få ut mkt av att ha det. Nån som hellre kör tvättmaskinen än har intressanta möten med intelligenta människor...nej. Låter som tristaste personligheten någonsin.
    Jaha men nu handlade inte den diskussionen om hur man blir din vän. Du är inte oumbärlig.
  • Anonym (M)
    Marmite Devil skrev 2024-10-21 10:37:01 följande:
    Den här tråden handlar inte om staten. 
    Jag bara svarade på frågan du ställde.
  • Anonym (M)
    Anonym (Rob) skrev 2024-10-24 12:13:35 följande:
    Övervikt är ett gigantiskt problem i samhället.  
    Jag tror det handlar om att man ser en total brist i attraktiva kvinnor idag. När 70% är överviktiga/feta. Detta blir extra tydligt när du kommer utanför Stockholms innerstad och ut i mindre orter.
    Det är en skrämmande siffra anser jag.
    Vad som anses attraktivt kan ju variera genom tiderna. Kanske blir det på modet igen med feta
  • Anonym (M)
    Anonym (Rob) skrev 2024-10-24 13:33:55 följande:
    När var feta attraktivt?  Aldrig skulle jag säga...
    Möjligen en handfull fett älskare som alltid gillat fläsk.
    1800-talet
  • Anonym (M)
    Anonym (Rob) skrev 2024-10-24 13:49:31 följande:
    Hittar du på nu ?  Att man målade av feta kungar räknas inte.
    Nej det ansågs attraktivt och tecken på välstånd. Vid sekelskiftet började sen den smala kroppsidealet för kvinnan komma
  • Anonym (M)
    Anonym (Rob) skrev 2024-10-24 15:15:37 följande:
    Nej, du är ute och cyklar så det sjunger om det !   Tjock/fet har precis aldrig varit attraktivt.  Däremot har smal till lättundervikt alltid varit attraktivt !

Läs denna artikel är du snäll:
    www.svd.se/a/ec488730-b9bd-3f99-8922-b189e69ed058/tiden-gar-idealen-bestar

Synsättet att smalt är vackert är inte nytt ? det är inte heller tanken att fetma är fult. Och attityden lär inte ändras för att modetidningar tar in mulliga modeller, menar SvD:s Daniel Björk.

Även idén att vi först i modern tid ? och i väst ? har börjat tycka illa om fetma visar sig vara falsk. I en uppsats i International Journal of Obesity från 1998 rapporterar författarna att negativa och moraliska uppfattningar om fetma fanns både i 1100-talets Japan och Europa under medeltiden. De konstaterar att de vällustiga kvinnor som syns i tavlor av till exempel Rubens kanske säger mer om konstnärens egna intressen än om välspridda folkliga uppfattningar.

För att spä på känslan av att vår idé om vad som är attraktivt inte är så formbar som vi önskar rapporterade BBC 2007 att Dr Devendra Singh från University of Texas hade analyserat 345 000 texter, främst från 1500?1800-talen, och kommit fram till att uppskattningen av en smal midja var i stort sett konstant över århundradena (och kulturerna).

I dag är inte heller första gången vi verkar dras till ett ideal som har en koppling till en sjukdom. Under delar av 1800-talet ansågs den tuberkulossjuka kvinnan vara idealet: skört smal, blek och med rosiga kinder. Eftersom slankhet ansågs vara ett tecken på förfining och på hur anden dominerade köttet drogs även många män inom konsterna till detta bokstavligt talat sjuka ideal. Men till skillnad från dagens anorexi ? där ingen går omkring och ser självsvältare som överdrivet sexuella ? ansågs kvinnor med tuberkulos även vara erotiskt laddade. TBC var inte bara chict, det var ett afrodisiakum.

När Yves Saint Laurent under 1960-talet positionerade sig mot Dior med orden ?jag tror inte att den kurviga kvinnan är den moderna kvinnan ? dagens kvinna är benig? var det därför egentligen inget nytt, även om vi ofta i dag tycks tro detta. Snarare var det ett sätt att säga att bröst och höfter inte längre var mode, i alla fall inte enligt honom. Looken var i stället androgyn eftersom den representerade den moderna, jämställda kvinnan.

Delar av 1800-talet står det. Det utesluter ingenting av vad jag skrev om.
  • Anonym (M)
    Anonym (Rob) skrev 2024-10-24 15:48:21 följande:
    Vad spelar det för roll egentligen att några tjockisar avbildades på 1800-talet när smalhetsidealet har funnits och i flera 100-tals år ?  Ser du inte mönstret i vad som anses attraktivt?
    Jag har inte pratat om någon avbildning 
  • Anonym (M)

Överkonsumtion är ett problem för vårt jordklot.

Svar på tråden Varför är svenska kvinnor ofta tjocka och oslimmade - slutat ta hand om sig själva?