• Anonym

Vittne/rättegång

Om du är kallad som vittne så är du skyldig att vittna..
    Annars får du böter och blir hämtad av polis.

• Anonym
    Anonym (Jo) skrev 2024-10-19 18:18:22 följande:

Jo du måste vittna, men ingen kan tvinga dig till att ?komma ihåg? svaren på frågorna som ställs. Du kan i praktiken säga att du glömt. Är inget straffbart med det. 

Om det är så att man verkligen har glömt så är det inte straffbart.
    Men om du påstår att du glömt men faktiskt kommer ihåg, då är det straffbart.
  • Anonym
    Anonym (d) skrev 2024-10-19 19:32:06 följande:
    Vilket ingen kan bevisa.
    Om man vill att de ska ha tilltro till det man säger så är det viktigt att vara trovärdig.
    Om du inte framstår som trovärdig så är det ingen som litar på vad du säger.

Ofta förstår man att det inte stämmer att någon glömt precis allt, det är en viktig och stor händelse och det var inte alls länge sedan det hände, vittnet har ingen demensdiagnos edyl. När man inte svarar trovärdigt så kommer ingen fästa vikt vid något som du säger. Du blir inte trodd.

Dessutom brukar åklagare bli irriterade på de vittnen som sitter som dårar och bara "jag minns inget öht".

Men om du inte vill att rättvisa ska råda i samhället, om du inte vill att brott ska beivras, om du inte har något emot att framstå som en idiot, om du inte har något emot att framstå som person som inte är trovärdig, så kör du på "Jag minns inget. Allt är helt svart framtill jag satte mig i vittnesbåset"
Svar på tråden Vittne/rättegång