Vittne/rättegång
Hej, jag är kallad till rättegång som vittne som jag helst inte vill vara med på.
Vad kan hända om jag inte dyker upp?
Kan rätten använda mitt förhör som är inspelat med video i rättegången istället för att jag ska behöva gå dit?
Hej, jag är kallad till rättegång som vittne som jag helst inte vill vara med på.
Kan rätten använda mitt förhör som är inspelat med video i rättegången istället för att jag ska behöva gå dit?
Ingen ?
Du kan i värsta fall bli hämtad av polis, du kan bli hörd på videolänk om du tycker det är jobbig. Om du är orolig för din egen skull så kan du tänka på att övergrepp i rättssak i samband med att du vittnar är hårt straff för den som är åtalad. Vet ju inte vad det gäller, men om du generellt tycker att civilkurage är en bra grej, så kanske du kan finna styrka i det. Lycka til!
Om du är kallad som vittne så är du skyldig att vittna..
Annars får du böter och blir hämtad av polis.
Dyker du inte upp riskerar du att få vite på (om jag minns rätt) runt 4 000 kr.
Jo du måste vittna, men ingen kan tvinga dig till att ?komma ihåg? svaren på frågorna som ställs. Du kan i praktiken säga att du glömt. Är inget straffbart med det.
Jo du måste vittna, men ingen kan tvinga dig till att ?komma ihåg? svaren på frågorna som ställs. Du kan i praktiken säga att du glömt. Är inget straffbart med det.
Jag var tvungen att vittna en gång då jag inte alls var bekväm, det var verkligen skitjobbigt och jag bara grät, den åklagare negärde omprövning så nästa gång jag var tvungen att vittna så tog de ut honom till ett annat rum, jag gick inte in förrän det var min tur så jag slapp se honom alls den gången
I praktiken så fullgör människor sin vittnesplikt varje dag genom att sitta i domstol och inte säga ett dugg om vad man sett, hört eller upplevt. Ingen kan bevisa att man glömt något eller inte såg en viss företeelse.
Detta är ju hela anledningen till varför man vill ha anonyma vittnen, då människor som är pressade eller hotade annars ?glömmer? vad de sett.
Har du erbjudits vittnesstöd? Om du vill ha det så kontakta brottsofferjouren.