Anonym (K) skrev 2024-10-15 14:20:14 följande:
Det är väl ändå skillnad på erotiska noveller och att titta på faktiska människor? Sen säger jag inte det är fel att titta på porr. Men skulle inte uppskatta om min pojkvän har utvalda tjejer han tittar på, som han dessutom skyltar med på sociala medier. Oerhört respektlöst mot sin partner. När jag tittar på porr är det mer situationen jag lever mig in i. Jag tittar inte så mycket på skådisarna.
Det är svårt för mig att se den avgörande skillnaden mellan att läsa en novell, en skriven fantasi, som skrivits av en människa,
gentemot att titta på en performer som visuellt framför en motsvarande fantasi.
När en en performer/skådespelare visuellt framställer en fantasi så är det inte en faktisk människa som betraktaren ser, utan det är en fantasiperson.
På ungefär motsvarande sätt som en författare, som också är en faktisk människa, i skriven form framställer en fantasiperson.
Jag kan inte klara av att se att det skulle vara en väldigt stor och avgörande skillnad mellan om en fantasi framställs i text eller visuellt.
Du lever dig in i situationen. Detta anser du vara rätt och helt ok.
Medan du anser det vara fel och inte ok att titta mycket på skådisarna.
Känner du till att kvinnor och män är olika, att vi är av motsatta kön?
Känner du till att människor av manligt kön är mer visuella och att kvinnor finns mer i tanken, om man generaliserar?
Det du säger i inlägget ovan ger intryck av att du anser det vara rätt och ok att vara kvinna (att använda tanken) men det är inte rätt och inte ok att vara man (och använda det visuella),
men detta kan väl inte vara det intryck du vill förmedla?