• Anonym (Arg)

Mormor hämta 3 åring från förskolan lämna kvar 17 månaders?

Min mamma ska ha min äldsta dotter hos sig över natten och därför hämta henne från förskolan. Jag sa att hämtar du henne får du ju ta med båda även lillasyster så hämtar jag yngsta hos dig inom en timme men det kunde hon inte. Hon tyckte inte alls det skulle vara konstigt att komma och hämta upp 3 åringen men låta minstingen vara kvar. Jag tycker att så gör man bara inte eftersom lillasyster kommer bli glad av att se mormor, är nyligen inskolad och undrar varför hon blir lämnad kvar? Min mamma kontrade med att vadå om du behöver ta med minsta till tandläkaren och storasyster blir kvar gör du inte så så? JO för henne kan jag i så fall prata med och förklara!! Och hon är trygg på förskolan, kan tala för sig och har gått där länge. 

Vad anser ni? 

• Svar på tråden Mormor hämta 3 åring från förskolan lämna kvar 17 månaders?
  • Anonym (Em)
    Anonym (Ok) skrev 2024-10-14 07:55:13 följande:
    Så storasyster får inte stanna hos mormor, för TS måste hämta båda då också?
    Det är ju en helt annan sak att stanna kvar hos mormor än på forskolan! 
  • Anonym (Ok)
    Anonym (Em) skrev 2024-10-14 08:01:27 följande:
    Det är ju en helt annan sak att stanna kvar hos mormor än på forskolan! 
    Fast lillasyster ska inte stanna med mormor. 
  • Anonym (Em)
    Anonym (Ok) skrev 2024-10-14 08:03:16 följande:
    Fast lillasyster ska inte stanna med mormor. 
    Nej, lillasyster ska ju hämtas hos mormor av sin stora trygghet: mamman. Vad är det för problem med det menar du? Förhoppningsvis känner sig det andra barnet tryggt med att stanna med mormor då också.
  • Anonym (Ok)
    Anonym (Em) skrev 2024-10-14 08:08:35 följande:
    Nej, lillasyster ska ju hämtas hos mormor av sin stora trygghet: mamman. Vad är det för problem med det menar du? Förhoppningsvis känner sig det andra barnet tryggt med att stanna med mormor då också.

Inga problem, men det fungerar kanske inte praktiskt för mormor. 

Det är ju inga problem för lillasyster att vara på dagis en stund själv.
    Många barn har det så,  eftersom deras syskon är på en annan avdelning. 

Men du menar alltså att storasyster för inte följa med en kompis hem alls, eftersom hon måste vara kvar tills båda hämtas? 

• Anonym (Em)
    Anonym (Ok) skrev 2024-10-14 08:17:33 följande:

Inga problem, men det fungerar kanske inte praktiskt för mormor. 

Det är ju inga problem för lillasyster att vara på dagis en stund själv.
    Många barn har det så,  eftersom deras syskon är på en annan avdelning. 

Men du menar alltså att storasyster för inte följa med en kompis hem alls, eftersom hon måste vara kvar tills båda hämtas? 

Tycker att det är bättre att mormor hämtar storasyster hos mamman sen, om hon inte kan hämta båda på förskolan. Ser en skillnad i att gå på egen avdelning och att lämnas kvar av en anhörig när systern hämtas. 

Tycker att barnen är för små för att följa med kompis hem.
  • Anonym (Ok)
    Anonym (Em) skrev 2024-10-14 08:25:13 följande:
    Tycker att det är bättre att mormor hämtar storasyster hos mamman sen, om hon inte kan hämta båda på förskolan. Ser en skillnad i att gå på egen avdelning och att lämnas kvar av en anhörig när systern hämtas. 

Tycker att barnen är för små för att följa med kompis hem.
    Ja då tycker vi olika. 
  • Anonym (Vera)

Du känner dina barn bäst och har förmodligen rätt i att det skulle vara väldigt jobbigt för lilla ifall storasyster blev hämtad av mormor och lilla lämnades kvar. Men samtidigt har inte mormor nägon skyldighet att hämta båda. Vill hon inte så vill hon inte.

Ni behöver hitta någon annan lösning.

• EpicF
    AnnaSthlm skrev 2024-10-14 07:38:18 följande:

Om den yngsta ser mormor så är det helt fel att lämna hen kvar. Jag skulle hämta bägge och låta mormor hämta äldsta hemma hos mig senare. 
    Sen skulle jag verkligen passa mig för att lämna barnen med mormor - en vuxen med sådant omdöme favoriserar med säkerhet äldsta barnet vid flera tillfällen. 

Så äldsta blir favoriserar vara för att hon får tillbringa en efterniddag/kväll och natt med mormor? 

Väx upp. Barn mår bra av att få egentid med sina vuxna, både föräldrar och andra släktingar. 
  • Mrs Moneybags
    AnnaSthlm skrev 2024-10-14 07:38:18 följande:

Om den yngsta ser mormor så är det helt fel att lämna hen kvar. Jag skulle hämta bägge och låta mormor hämta äldsta hemma hos mig senare. 
    Sen skulle jag verkligen passa mig för att lämna barnen med mormor - en vuxen med sådant omdöme favoriserar med säkerhet äldsta barnet vid flera tillfällen. 

De flesta mor- och farföräldrar spenderar mest tid med de äldsta barnbarnen av förklarliga skäl. De yngre är ofta mammigare/pappigare och dessutom ofta jobbigare att ta hand om pga sin ålder. Det där jämnar ut sig senare när de små har vuxit upp lite. 

För att svara på TS fråga, jag ser det inte som ett problem att lämna kvar den lilla på förskolan en timme. Det enklaste är väl bara att säga till personalen att mormor ska hämta X kl 15.00. Kan ni vara snälla att se till att lillan inte ser mormor och att X är påklädd och redo att gå? 

Om mormor inte känner sig trygg med att ta hand om två småttingar samtidigt så får man ju respektera det. Det blir inte bra för barnen heller. 
  • AnnaSthlm
    EpicF skrev 2024-10-14 10:30:04 följande:
    Så äldsta blir favoriserar vara för att hon får tillbringa en efterniddag/kväll och natt med mormor? 

Väx upp. Barn mår bra av att få egentid med sina vuxna, både föräldrar och andra släktingar. 
    Frågeställningen handlar om hämtningssituationen på dagiset och om hur barnen blir hämtade, inget annat.
    //Vuxen
  • EpicF
    AnnaSthlm skrev 2024-10-14 13:00:24 följande:
    Frågeställningen handlar om hämtningssituationen på dagiset och om hur barnen blir hämtade, inget annat.
    //Vuxen
    Vilket inte heller handlar om någon favorisering. 

Dessutom var det du som började babbla om att mormor favoriserar äldsta och ts inte borde ha mormor som barnvakt. 
Svar på tråden Mormor hämta 3 åring från förskolan lämna kvar 17 månaders?