• Anonym (Arg)

Mormor hämta 3 åring från förskolan lämna kvar 17 månaders?

Min mamma ska ha min äldsta dotter hos sig över natten och därför hämta henne från förskolan. Jag sa att hämtar du henne får du ju ta med båda även lillasyster så hämtar jag yngsta hos dig inom en timme men det kunde hon inte. Hon tyckte inte alls det skulle vara konstigt att komma och hämta upp 3 åringen men låta minstingen vara kvar. Jag tycker att så gör man bara inte eftersom lillasyster kommer bli glad av att se mormor, är nyligen inskolad och undrar varför hon blir lämnad kvar? Min mamma kontrade med att vadå om du behöver ta med minsta till tandläkaren och storasyster blir kvar gör du inte så så? JO för henne kan jag i så fall prata med och förklara!! Och hon är trygg på förskolan, kan tala för sig och har gått där länge. 

Vad anser ni? 

• Svar på tråden Mormor hämta 3 åring från förskolan lämna kvar 17 månaders?
  • Räkan77
    Anonym (Hej) skrev 2024-10-13 23:02:43 följande:

Var tvungen att svara då jag håller med dig helt och fattar inte att du fått så märkliga svar i tråden. Stackars lillasyskonet att få stanna kvar ensamt. Vinka hejdå till mormor och syskonet och vara kvar på en otrygg plats. Och vadå distrahera denne i annat rum? När småsyskonet märker att storasyster är borta kommer det ju bli jättejobbigt för barnet? Jisses. Snacka om att känna sig bortvald. 

Hämta du barnen istället TS! 

Om barnen går på samma avdelning och den lilla hela tiden vill vara vid sin storasysters sida kan det bli en knepig situation. Då är det nog bäst att mormor och mamma hämtar samtidigt. I övriga fall är det inga konstigheter att mormor hämtar 3-åringen utan att yngsta får se skymten av mormor.
  • Anonym (förälder)

Vad skulle lillasyster känna om hon får följa med hem till mormor tillsammans med storasyster ca 1 timme och du sen kommer och hämtar bara henne och storasyster får stanna kvar hos mormor?
    Skulle hon reagera på att bara hon blir hämtad och storasyster får stanna kvar hos mormor? skulle hon undra varför storasyster får stanna men inte hon?
    Skulle hon bli glad över att du hämtar fast storasyster får stanna kvar eller skulle
    hon också vilja stanna med storasyster hos mormor?
    Vad känner storasyster för att hon får stanna kvar hos mormor när du hämtar lillasyster? glad över att vara själv med mormor eller vill hon då hellre följa med dig och lillasyster hem?
    Bägge barnen känslor är ju lika viktiga.
    Skulle lillasyster bli ledsen över att vara 1 timme ensam utan storasyster på förskolan?

• Anonym (Hej)
    Anonym (O) skrev 2024-10-14 00:05:45 följande:
    Du bör nog byta förskola för dina barn om du ser deras förskola som en otrygg plats..
    Mina barn går inte på förskola.

Utifrån vad TS skrivit var lillasyskonet nyinskolat och då har jag svårt att tro att barnet ser förskolan som en trygg plats.
  • Anonym (Em)

Blir lite förvånad över svaren här. Tycker att man hämtar båda barnen samtidigt oavsett situation. Särskilt om de går på samma avdelning.

Med det sagt så tror jag inte att det är någon jätteskada skedd om det absolut inte går och händer en gång. 

• nihka

Inga problem. De ska ändå göra olika saker och vara med olika personer testen av dagen och natten så vad gör det att olika börjar en timme tidigare - om ens den lilla märker att storasyskonet hämtas tidigare.

Två barn blir väl för mycket för mormor att ta hand om.

Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Mormor/farmor)

Som andra partern här vill jag inflika att jag skulle också hämta 1 barn. Eller inget. Trots jag uppfostrat 6st, är det oerhört tungt att som 50+ sköta barnbarnen, då man ännu kör arbetslivet 100%. Hur älskade dom än är så orkar jag helt enkelt inte. Så, ja, jag svarar 1 barn tar jag med mig. 

• AnnaSthlm

Om den yngsta ser mormor så är det helt fel att lämna hen kvar. Jag skulle hämta bägge och låta mormor hämta äldsta hemma hos mig senare. 
    Sen skulle jag verkligen passa mig för att lämna barnen med mormor - en vuxen med sådant omdöme favoriserar med säkerhet äldsta barnet vid flera tillfällen. 

• FruTe
    Anonym (Em) skrev 2024-10-14 07:16:23 följande:

Blir lite förvånad över svaren här. Tycker att man hämtar båda barnen samtidigt oavsett situation. Särskilt om de går på samma avdelning.

Med det sagt så tror jag inte att det är någon jätteskada skedd om det absolut inte går och händer en gång. 

Håller med. Det är klart att det inte är hela världen men tycker Mormor borde ta med sig båda. Känns lite taskigt att lämna kvar den lilla.
  • Anonym (Em)
    Anonym (Mormor/farmor) skrev 2024-10-14 07:38:04 följande:

Som andra partern här vill jag inflika att jag skulle också hämta 1 barn. Eller inget. Trots jag uppfostrat 6st, är det oerhört tungt att som 50+ sköta barnbarnen, då man ännu kör arbetslivet 100%. Hur älskade dom än är så orkar jag helt enkelt inte. Så, ja, jag svarar 1 barn tar jag med mig. 

Fast det handlar om en timme. Är energin så begränsad att det absolut inte går så får du nog acceptera att du inte orkar barnbarn just nu.
  • Anonym (Ok)
    Anonym (Em) skrev 2024-10-14 07:16:23 följande:

Så storasyster får inte stanna hos mormor, för TS måste hämta båda då också?
Svar på tråden Mormor hämta 3 åring från förskolan lämna kvar 17 månaders?