Inlägg från: DetLillaMolnet |Visa alla inlägg
  • DetLillaMolnet

Gravid med sladdis 35 år

Det finns fördelar med sladdis! Har man små barn så blir det lätt exponentiellt jobbigt, småttingar är ju, hur gulliga och underbara de än är, generellt sett även naturligt självcentrerade små individer med en hel del trots och man kan inte slappna av när man får en till. Dina barn kan vara med på ett helt annat sätt och i den mån de känner för det också hjälpa till med vissa saker som att trösta, mata eller någon gång hämta från förskolan. Såklart de ska få vara tonåringar, det är inte det jag menar, men småsyskonet lär sällan få tråkigt.

Jag är 42 och väntar en sladdis i december. Mina barn kommer vara 9,5 och nästan 8 när lillan föds, plus att jag har en bonusgrabb som är 13. I vårt fall är det också jag som har längtat i flera år medan maken nog känt sig mer färdig, han har också äntligen ett arbete som han på riktigt trivs med med fantastiska kollegor. Och det tog en stund att landa i situationen. Men han har samtidigt också bejakat min längtan och jag vet att det finns massor av kärlek.

Klart det inte blir lätt, jag har också ett väldigt krävande och elitistiskt jobb. Även om det inte är den enda arbetsgivaren i världen så är det min arbetsplats sedan 10+ år tillbaka och man får ju viss trygghet där man är med åren medan en ny arbetsplats är okänd.

En sak är säker, har längtat så sjukt mycket efter ett barn till och det känns för bra för att vara sant.

Känn det du känner, låt det landa, alla känslor är viktiga att få ha. Så länge det finns kärlek tror jag att det blir hur bra som helst<3.

• DetLillaMolnet

Ps. Gravidhormoner kan säkert spela in, men man ska inte heller underskatta att en graviditet med sladdis är en rejäl förändring och att det är helt OK att ha blandade känslor när man plussat, hormoner eller ej. Man ser ju lätt en hel framtid för sig i ett ögonblick och det är intensivt att uppleva det. Tur en har nio månader att landa :).

För mig var det mest fantastiska på hela resan denna gång för övrigt att få gå på ultraljud första gången och se ett litet hjärta som pickade i en liten liten bebisformad böna. Jag hade mitt att oroa mig för pga min ålder (35 är ingenting rent biologiskt i jämförelse med att vara 40+, även om man såklart är där man är i livet oavsett ålder och du snart har tonåringar) och kunde inte slappna av förrän runt vecka 20.

Svar på tråden Gravid med sladdis 35 år