Anonym (hmm) skrev 2024-10-13 01:33:47 följande:
Samma här. Men tror det beror på vad man äter. Banan, ketchup, senap, såser, socker och salt fräter nog en del på tänderna. Men jag äter inte ens hälften av det jag skrev så. Varför råka med barnen? Ge dom ett exra tuggumi eller få dom att borsta rent tänderna när de är smutsiga istället för varje dag.
Aldrig haft hål i mina tänder. Har börjat borsta dom nu igen ibland (3 gånger på 1,5 månad) vilket är mycket för mig då jag tidigare borstade dom nog 1 gång på ca 10 år..
Vissa har det sådär bra förspänt som du skriver om.
Jag har nästan alltid haft muntorrhet och hade första hålet vid 7. Har alltid borstat tänderna 2-5 min 2-3 ggr om dagen. Munskölj och xylitoltuggummin.
Ändå fick jag byta ut hela garnityret på övre raden vid 43 och bryggor för att täcka luckorna i undre käken.
Kalla det tur, men vissa tycks kunna misshandla sina tänder hur mycket som helst och ändå ha bättre tänder vid 50 än någon som skött dem.
Sen tror jag att jag borstat för hårt och länge ofta och därmed slitit på emaljen. Visdomständer fick jag inte heller.
Har du snusat? Snus verkar skrämma bort karies effektivt också.
Munskölj med fluor är nog bra att testa för äldre barnet i kombination med vattenborstning.