• Anonym (Tandtroll)

Bråk om tandborstning VARJE dag

Har två barn på 10 samt 7 år. Det är bråk om tandborstning varje eviga dag. Så fruktansvärt trött på detta nu så jag har tappat suget totalt. 
    Tänkte att en grej man gör två gånger om dagen borde bli som en vana men inte här. Det ska bråkas å suras hur länge som helst. Sonen vägrar ha tandkräm. Spelar ingen roll vilken vi testar så är det bara fel å dottern vägrar att mamma ska borsta. 
    Sonen går själv till skolan å tror inte ens han använder tandkräm när han borstar. 
    Tips någon?

• Svar på tråden Bråk om tandborstning VARJE dag
  • Aniiee

Lär den som vägrar tandkräm att trycka in tandkrämen I borsten istället för att lägga den på borsten. 

Jag hatade också tandkräm när jag var barn. En stor, äcklig blob som skulle in i munnen, som bara ramlade av och hamnade under tunga och så. BLÄ! säger jag bara än idag när jag är nästa 40. Men att trycka i tandkrämen ner i borsten, och ta mer på samma sätt efter jag borstat halva munnen fungerade utmärtk när jag var 5 och fungerar utmärkt idag.

Bara som ett litet tips...

Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Anonym (Tandgobben)

Enkelt. Förklara att om man inte borstar tänderna blir det inget lördagsgodis, glass eller andra snacks. Sen kanske det är värt att borsta tänderna 

• Anonym (Bea)

"Tips"?

Lämna över vårdnaden till någon som klarar de absoluta grunderna i föräldraskap kanske.

Låta barnen äta obegränsat med godis, ge upp en så simpel sak som tandborstning och låta ett barn under 10 ha ett eget kontokort att nyttja hur han vill är rent utav barnmisshandel.

• Anonym (Hiahia)
    Anonym (Bea) skrev 2024-10-13 22:23:31 följande:

"Tips"?

Lämna över vårdnaden till någon som klarar de absoluta grunderna i föräldraskap kanske.

Låta barnen äta obegränsat med godis, ge upp en så simpel sak som tandborstning och låta ett barn under 10 ha ett eget kontokort att nyttja hur han vill är rent utav barnmisshandel.

Vi har nog läst olika trådar. TS skriver att de tagit undan sötsaker och tagit ifrån honom betalkortet när de märkte att han köpte godis när han inte fick. Och så ber TS om råd hur tandborstning kan förenklas. Det om något är ju ett tecken på att INTE ha gett upp. 

Sen fattar jag inte varför det skulle vara barnmisshandel att ge en tioåring eget betalkort. Det har båda mina barn haft i den åldern (och deras kompisar) och det har gått utmärkt. Swish fick de också. I den åldern går de ju på stan med kompisar och behöver kunna betala för sig. Många caféer och butiker tar inte kontanter. 

• Anonym (Signe)

10 åringen kan väll borsta tänderna känner jag, ett problem mindre.
    Angående 7 åringen, det finns väldigt milda tandkräm om det är smaken som gör det problematiskt.
    Ta med sonen och låt honom bestämma / välja några tandkrämsorter som han kan testa.
    En liten utgift i jämförelse med vad dålig tandhälsa kan leda till.
    Och till sist, låt barnen borsta tänderna själva om det är kruxet.

• Anonym (Samma)

Vi hade det likadant! Var en evig konflikt kring tandkräm, eltandborste mm. Tyckte ända att vi var ganska pedagogiska med både krav och morötter. Hjälpte inte heller att tandläkaren sa till men kanske kan funka för er?. Först nu borstar båda tänderna utan tjat och dom är 12 och 15.

Ibland väljer nog bara barn ett område för trots och håller fast vid det. Synd när det gäller en så viktig sak som tänderna.

• Anonym (Hin Håle)

Inte läst hela tråden men ta telefoner, plattor, datorer, tv-tid etc etc. Håll dem hemma, utegångsförbud till dess att de lär sig grunderna att leva efter i ett civiliserat samhälle. 

Har du inte gjort det förr så gör det nu  

• Anonym (Lucky ducky)
    Anonym (hmm) skrev 2024-10-13 01:33:47 följande:

Samma här. Men tror det beror på vad man äter. Banan, ketchup, senap, såser, socker och salt fräter nog en del på tänderna. Men jag äter inte ens hälften av det jag skrev så. Varför råka med barnen? Ge dom ett exra tuggumi eller få dom att borsta rent tänderna när de är smutsiga istället för varje dag. 

Aldrig haft hål i mina tänder. Har börjat borsta dom nu igen ibland (3 gånger på 1,5 månad) vilket är mycket för mig då jag tidigare borstade dom nog 1 gång på ca 10 år.. 

Vissa har det sådär bra förspänt som du skriver om.
    Jag har nästan alltid haft muntorrhet och hade första hålet vid 7. Har alltid borstat tänderna 2-5 min 2-3 ggr om dagen. Munskölj och xylitoltuggummin.
    Ändå fick jag byta ut hela garnityret på övre raden vid 43 och bryggor för att täcka luckorna i undre käken.

Kalla det tur, men vissa tycks kunna misshandla sina tänder hur mycket som helst och ändå ha bättre tänder vid 50 än någon som skött dem.

Sen tror jag att jag borstat för hårt och länge ofta och därmed slitit på emaljen. Visdomständer fick jag inte heller.
    Har du snusat? Snus verkar skrämma bort karies effektivt också.

Munskölj med fluor är nog bra att testa för äldre barnet i kombination med vattenborstning. 
  • Anonym (Tjatat om tandborstning varje kväll i 18 år)

Känner med dig TS. Jag har tjatat om tandborstning varje kväll i 18 års tid.  Det har varit tjafs med båda barnen varje kväll. Men de har npf-diagnoser så det är väl därför tandborstningen inte går på autopilot. 

När de var små så gick det ju att styra, nu i tonåren är det så mycket svårare. 

Vi har i perioder mutat dem och gett belöningar när de borstar. Ingenting som har gett långvarig effekt utan har mest varit ett sätt att slippa bråk varje kväll (vilket tär på både barn och förälder), så det är väl tipset jag har.

När de var riktigt små så var det ingen snack om saken. Tänderna borstade två gånger om dagen, vid stora protester så höll jag fast dem och borstade. Jag var absolut ingen vek förälder, men jag fick vika mig inför faktumet att barn kan vara oerhört olika och att det inte beror på föräldrarnas principfasthet. Ja, nu har båda barnen npf, men inte i någon svår variant och dessa diagnoser är ju efter en flytande skala. 

• Anonym (Lilla O)

Tips:

- Borsta alla tillsammans, föräldrar och barn, morgon och kväll.
    - Först-sen-logik. Koppla tandborstningen till något de gillar och vill göra. Först borstar vi tänderna och sedan får du tillgång till skärmar, utomhuslek, ett visst pyssel, högläsning, eller var som nu kan motivera dina barn. Låt det bli en del av rutinen.
    - Alternativt så får de tillgång till något de vill ha medan du borstar deras tänder. iPadden eller favoritprogrammet sätts på medan du borstar deras tänder, stängs av vid tjafs eller om de behöver en paus, startar igen när de borstar igen ...
    - Eller ge en större belöning för att borsta tänderna utan tjafs. Finns det något som barnen verkligen, verkligen vill ha? Om de borstar tänderna noga och utan tjafs i 30 dagar i rad, med ett kryss i kalendern för varje framgångsrik dag, så kan de få det. För att bryta dåliga mönster och bygga nya goda vanor.
    - Se över utrustningen: eltandborste eller vanlig, tandtråd på sådana där stickor, munskölj ... Låt barnen vara med och välja om det är möjligt. Även om tandkräm är viktigt så är borstningen det som rengör - flour går att få på andra sätt (diskutera med tandläkaren).
    - En till punkt om utrustningen: var inte rädd för att testa extremmjuka tandborstar (gjorda att borsta med efter skador och operationer i munnen). Det är betydligt bättre än ingenting och om vägran beror på något fysiskt obehag så kan det vara lösningen. 
    - Fråga om er tandläkarmottagning har någon bra att prata med. Vissa tandläkare är av den hårda skolan och ser bäst resultat med stränga tillsägningar eller till och med utskällningar. Andra kan se bättre resultat med att mjukare försöka jobba fram en lösning. Du har nog själv en god idé vad som skulle vara mest effektivt för dina barn, men var öppen för att testa något nytt om det inte gör jobbet.

Svar på tråden Bråk om tandborstning VARJE dag