• Anonym (Ensam)

Hur kan man ta reda på varför man blir så ensam?

Här sitter jag återigen - Fullkomlig ensam och utan vänner. En upprepad sits.

Det är mycket vanligt att jag förlorar vänner. Jag förlorar inte vänner genom bråk eller så. Mina vänner bara ''försvinner''. Men håller fortfarande med sig själva och fortsätter umgås. Bjuder varandra. Jag blir bara den enda i gänget som inte blir inbjuden. Så det rör sig inte om att ''man plötsligt blivit upptagen med andra saker.''. För atmosfären är detsamma, bara att man har ''knuffat'' undan mig, utan förklaring. Hör av sig till varandra och hänger och umgås.

Det har varit så, sedan i tonåren.

Kan man fråga: ''Har jag gjort något?''. Väcker man då inte en obehaglig sits?

Jag hade så fina vänner. Var mer eller mindre lik mig. Vi drack och rökte inte. Hade trevliga hemmakvällar. Allt ifrån häng, med god snacks, till filmkvällar m.m.

Men som vanligt, så blev jag enbart bjuden om det blev någon särskilt event. Blev aldrig inbjuden på häng.

Halloween närmar sig och ingen har hört av sig till mig om någon fest.

Här sitter jag och tycker synd om mig själv. Så ledsen att en sak upprepar sig, samtidigt som jag inte vet varför detta händer mig. Jag kan inte heller vara säker på om jag skulle få något ordentligt svar vid frågan: ''Har jag gjort något''. Jag vet inte hur jag skall lägga upp frågan.

• Svar på tråden Hur kan man ta reda på varför man blir så ensam?
  • Anonym (Lina)

Skittrist känsla, att känna sig bortvald. 

Om du ska fråga om du gjort något speciellt borde du fråga den som du tror kommer svara ärligt, det är en jättejobbig fråga och alla klarar inte av att säga sådana saker mot någons ansikte....

• Anonym (Kram)

Har du själv provat att bjuda in till filmkväll eller liknande?

• Anonym (ef)

Är med den där personen som blev bortvald. I mitt fall var det nog den att jag var för ordentlig. Minns när alla grabbarna hamnade på golvet och låg på varandra och busade med varandra. Jag stod där chockad och undrade vad dom höll på med?? 

Är ju själv en snubbe. Aja. vill dom böga runt i fred så får dom göra det. Och det fick dom. 

• Dexter dot com

Du har ju ingenting att förlora på att fråga så gör det. Var helt ärlig med att du känner dig bortvald, att du undrar vad i din personlighet som är orsak till att dom inte vill umgås med dig och att du uppskattar att dom är totalt ärliga .

• Anonym (T)

Har du haft en bra uppväxt? I mitt fall kom ensamheten efter att mina föräldrar skildes när jag var tolv.

Jag klarade aldrig av den stress och de negativa känslor som detta innebar så jag började isolera mig. Sedan upplevde nog andra mig som kall och tråkig eftersom jag tryckte undan mina känslor eftersom de var så plågsamma. 

När man är liten är det lätt att fastna i den här typen av dåliga strategier att hantera stress, speciellt när det inte finns vuxna i närheten som kan hjälpa barnet att hantera den upplevda stressen på ett mer naturligt sätt.

Men sedan när man blir äldre märker man att barnets strategier att hantera stress fungerar dåligt men ofta är det då svårt att bryta mönstret.

• Anonym (Jepp)
    Anonym (ef) skrev 2024-10-12 04:46:51 följande:

Är med den där personen som blev bortvald. I mitt fall var det nog den att jag var för ordentlig. Minns när alla grabbarna hamnade på golvet och låg på varandra och busade med varandra. Jag stod där chockad och undrade vad dom höll på med?? 

Är ju själv en snubbe. Aja. vill dom böga runt i fred så får dom göra det. Och det fick dom. 

Åh... klassisk böghög! Blir nostalgisk.
    Det är så man bondar snubbar emellan (tjejer får dock också vara med om dom vill).

Det är något med att lägga sig i en hög. 
    Vi kör familjehög då och då, trots att äldsta barnet nu är 19 år 
    Jätteroligt. Man turar om att bli mos och slutar alltid med att alla garvar.

"Bilda hög" är inget man snackar bort så lätt :D
  • Anonym (Annica)

Brukar du bjuda in dina vänner på olika saker? Vad svarar de då? 
    Har du regelbundet kontakt (telefon, sms etc) med dem en och en? Går ni på stan och fikar/shoppar/tränar ihop eller så?

• Anonym (Ensam)
    Anonym (Annica) skrev 2024-10-13 20:26:09 följande:

Brukar du bjuda in dina vänner på olika saker? Vad svarar de då? 
    Har du regelbundet kontakt (telefon, sms etc) med dem en och en? Går ni på stan och fikar/shoppar/tränar ihop eller så?

Ja, men absolut. Det är jag som hör av mig, bjuder in folk m.m. Anordnat aktiviteter, allt ifrån grillning, utomhus aktivitet, så som någon enklare sport, spelkväll, bio och annat. Jag har vid en period ''testat'' (blivit trött på att höra av mig hela tiden) och då ''dog'' allt. Ingen hörde av sig eller så.

Med tidens gång, började jag senare ana att det sker häng utan att jag får veta. Därefter kom allt på plats och jag hade rätt tiden. Det blir allt ifrån små häng, till större aktiviteter, så som åker utanför stan utan mig och fester utan mig.

Enda gången jag blev bjuden var på ett födelsedagsfest, men jag undrar nu om jag blev bjuden för att jag är en kompis eller om jag blev bjuden för att jag är den som är generös vid gåvor.

Klart man bjuder in mig, när man kanske vet att man får något dyrt.

Jag köper ju eftersom jag inbillar mig att vi är goda kompisar.

Jag är ju så dum :(

Nu har sitter jag här. Ensam och ledsen.
  • Anonym (Jepp)
    Anonym (Ensam) skrev 2024-10-14 08:59:37 följande:
    Ja, men absolut. Det är jag som hör av mig, bjuder in folk m.m. Anordnat aktiviteter, allt ifrån grillning, utomhus aktivitet, så som någon enklare sport, spelkväll, bio och annat. Jag har vid en period ''testat'' (blivit trött på att höra av mig hela tiden) och då ''dog'' allt. Ingen hörde av sig eller så.

Med tidens gång, började jag senare ana att det sker häng utan att jag får veta. Därefter kom allt på plats och jag hade rätt tiden. Det blir allt ifrån små häng, till större aktiviteter, så som åker utanför stan utan mig och fester utan mig.

Enda gången jag blev bjuden var på ett födelsedagsfest, men jag undrar nu om jag blev bjuden för att jag är en kompis eller om jag blev bjuden för att jag är den som är generös vid gåvor.

Klart man bjuder in mig, när man kanske vet att man får något dyrt.

Jag köper ju eftersom jag inbillar mig att vi är goda kompisar.

Jag är ju så dum :(

Nu har sitter jag här. Ensam och ledsen.
    Usch... känner verkligen med dig.

Nu säger jag inte att du ska göra som jag, för mina lösningar på dylika problem kan vara ganska destruktiva, men hade mina vänner gjort som dina vänner så hade jag mer eller mindre brutit med dom. 
    Kanske inte gjort en grej av det, men slutat att höra av mig. Tagit bort på sociala medier. 
    Skulle någon sen fråga varför så hade jag så klart sagt som det är, att jag blir så jävla ledsen när jag ser att dom hittar på en massa roligt utan att fråga mig om jag vill vara med.

I vanliga fall brukar jag uppmuntra till att säga ifrån, för att stå upp för sig själv, men i det här läget blir det säkert bara en massa jobbigt snack bakom ens/din rygg så en silent exit kanske ändå kan vara att föredra. 

Ensam och ledsen säger du. 
    Det har jag full förståelse för, men som det ser ut utifrån så är inte det där några riktiga polare ändå och såna kan man både ha och vara utan. 

Bor du i en större stad så kan du ju alltid försöka hitta nya vänner att hänga med. Gå en kurs i något som intresserar dig. Börja dansa? Gå med i freeflow (eller vad det heter... Dom som är ute och springer med varann). Gå med i en Skytteklubb? Bokcirkel?
    Beroende på var du bor kan vi gå ut och ta en kaffe :)

En viktig sak att jobba ihåg (för din självkänsla) är att om du bestämmer dig för att kasta dom gamla vännerna, så måste du komma ihåg att det var _ditt_ val, för att du förtjänar bättre. Sen är det inte roligt att vara ensam, men ensamheten kan man påverka. 
  • Anonym (Ofrivillig ensamhet)

Måste vara väldigt jobbigt, när det är ofrivilligt. Jag är tacksam för att jag inte har det behovet. Är introvert. Så mitt behov är inte jättestort till att börja med. Tycker mest folk är intresserade av yta och status snarare än att ha genuina relationer till varandra.  Känner man sig dessutom ensam, som i ditt fall. Så är det nog inte så kul nej.

Men du kan ju ändra på din situation. Sök dig till aktiviteter och sociala sammanhang. Om du vill börja träffa folk. 

Svar på tråden Hur kan man ta reda på varför man blir så ensam?