• Nervernautanpå

40år och IVF

Har haft jätteont i magen efter äggplocket och varit förstoppad. Har aldrig någonsin hänt mig innan. Men efter att ha googlat runt lite så har jag märkt att detta är vanligt efter hormonsprutor. Har ni andra upplevt detta? För lite molande värk hade jag ändå räknat med efter plocket då äggen tydligen fortsätter produceras. Jag har sagt till min man att jag har ont i magen för att jag kokar ägg, haha. Men idag blev det förjävligt så köpte nåt piller på apoteket. Det hjälpte lite efter några timmar. Men fy fasen. Det här var värsta biverkningarna hittills!

• Nervernautanpå
    Anonym (Hoppfull) skrev 2024-10-24 09:17:17 följande:

Min mage har snarare varit det motsatta till förstoppad men har inte kopplat det till en biverkning. 

Avbruten behandling  efter ul. Tydligen inte i fas. 1 ägg  redo nu och 5+7 ägg är inte i fas och kommer inte hinna utvecklas pga ägget som redan är stort. Kunde köra insemination nu eller avbryta och försöka igen. De rekommenderade avbryt och kör igen med precis samma upplägg, samma läkemedel och doser och sade att det nog bara var otur? 

Åh nej, fasen vad tråkigt. Bättre lycka nästa gång. Dom har säkert rätt och man måste ju lita på att dom vet vad dom håller på med. Men det är svårt när man känner själv att man har noll kontroll. 

Jag är rätt säker på att mina magsmärtor kommer från behandling av Cyclogest i kombination med ägguttaget. Jag ringde kliniken och dom säger att det är normalt. Får lita på det fast det gör sjukt ont just nu. Jag tar den smärtan alla dar i veckan om det hjälper processen.

Hoppas du inte känner dig allt för nedslagen att det inte gick den här gången.
  • Nervernautanpå
    Orkidé8181 skrev 2024-10-25 21:35:14 följande:

Hej,

vill önska alla i denna tråd stort lycka till och ge lite hopp och pepp då jag vet att jag själv letade efter historier som kunde ge mig lite hopp och styrka att gå igenom IVF utan att veta när/ om det skulle bli resultat.

Jag var över 40 när vi började med IVF, och det tog sig 😊

var 41 första vändan, fjärde försöket tog det sig då var jag 42, och strax innan jag fyllde 43 föddes en frisk liten bebis, normal graviditet och förlossning.
    inga höjda risker på KUB, både graviditet och förlossning var på samma sätt som när jag var 25-30 ( inte IVF då ) 😊

Tack för att du delar med dig 🥰
  • Nervernautanpå

Idag gjorde vi den färska embryoåterföringen. Så nu blir det långa två veckor att vänta på grav-test. Det gick bra i alla fall! Två st är dessutom klara för frysen och dom hoppas att två till klarar sig dit om nån dag till. 

• Nervernautanpå

Tack snälla ni för ert stöd. Det betyder jättemycket. Idag fick vi veta att 3 embryon klarade sig till frysen. Så att 4 av 5 "överlevde" känns ju helt över förväntan. Men jag vågar fortfarande inte hoppas för mycket. Vi har varit i den här svängen från och till i 10 år och jag har aldrig lyckats blivit gravid. En stor seger har varit bara att ta sig igenom alla undersökningar, alla jobbiga samtal, alla förluster. Det har klart gjort mig starkare som människa och jag tror att jag och min man har kommit varandra ännu närmare. Den stora grav-testdagen infaller dagen innan vi firar 15år tillsammans och jag försöker se det som nåt form av tecken. Klamrar mig fast vid hoppet just nu. 
    (Vill också säga att det är fullt förståeligt att inte känna sig glad för andras skull i det läget när man inte lyckas själv. Det har jag själv haft svårt för.)

• Nervernautanpå
    April2 skrev 2024-10-22 21:39:24 följande:

Hej! Jag är 40 år och har precis börjat med min tredje ivf-behandling! Sprutdag 2 idag, tar menopur 300. Förra försöket fick jag bemfola 300, 9 ägg och 5 befruktade men inget tillbaka tyvärr! 😓 

Hur har det gått för dig?
  • Nervernautanpå
    Anonym (Isabelle) skrev 2024-10-30 21:47:29 följande:

Jag är 36 och väntar mitt fjärde barn, kommer vara 37 när hon föds. 57 när hon är 20, inte så stor skillnad mot 60. Jag blev gravid på vanligt sätt.. och det är många som är 40 eller 40+ som blir det också. Tycker du kvinnor ska tvångssteriliseras vid 35? Eller hur ska man undvika det annars? För barnet gör det ju ingen skillnad hur mamman blev gravid , om det var på vanligt sätt eller via IVF. 60 är förresten inte speciellt gammalt, tror inte du hade sagt något om det var pappan som var 40 när han fick barn..

Lycka till alla i tråden! 

Tack! 🙏
  • Nervernautanpå
    April2 skrev 2024-10-30 21:37:36 följande:
    Det blir ägguttag på fredag! :) Mår bra, och UL visade på 7 äggblåsor i måndags så det känns hoppfullt! Glad
    Hur är läget med dig? 
    Vad spännande!! Håller tummarna att det blir ett bra resultat. 

Jag går ju mest och väntar. Känner efter alldeles för mycket och pendlar upp och ner mellan hopp och ovisshet. Helt omöjligt att veta om alla symtom man inbillar sig att man har är graviditetsymtom eller bara vanlig "inför mens" symtom. Symtomen är ju lika när man googlar 🤷?♀️. 
  • Nervernautanpå
    Eulalia84 skrev 2024-11-03 17:48:28 följande:

Hur går det för er här inne?🥰

Jag gjorde FET i fredags och ruvar nu. Tycker tiden går såå långsamt, testdagen känns som en evighet bort.

Väntan är ju psykisk tortyr. Väntar med andra ord jag också. På torsdag är min testdag.
  • Nervernautanpå
    Mammitmu skrev 2024-11-03 21:21:26 följande:

Hej! 

jag har precis avklarat alla sprutor, ultraljud och äggplock och på tisdag har jag insättning av embryo. Ska säga att för min del var äggplocket väldigt smidigt. Gjorde inte alls ont och kände lite ?mensvärk? efter ingreppet. Inget ni ska oroa er för. 😊 lycka till er alla som är inne i sin resa. 

Vad skönt att äggplocket gick så bra. Det är nog väldigt olika hur mycket det känns. Undrar vad det beror på? För mig gick det smärtfritt på ena sidan och på andra gjorde det helvetiskt ont, fick extra smärtstillande flera gånger.

Insättningen kändes ungefär som cellprovtagning. 
    Lycka till imorgon!
Svar på tråden 40år och IVF