• Nervernautanpå

40år och IVF

Hej, finns det fler än jag där ute som just nu går igenom en ivf-resa som lite äldre? 

Jag har tidigare flera inseminationer i olika perioder, varav 3 i Danmark. 

Men nu gör vi ett sista försök med ivf (eller ja, kanske tre, det är vad vi har betalat för). 

Jag har tagit mina första sprutor Bemfola så jag är i början bara. 

Vore kul att följas åt och byta erfarenheter om någon fler är i samma situation. Dela gärna med er om ni gjort samma sak men lyckats, skulle gärna höra om fall där det gått bra, behöver få känna lite hopp. 

• Svar på tråden 40år och IVF
  • Nervernautanpå
    Anonym (Hoppfull) skrev 2024-10-11 08:21:08 följande:

Följs gärna åt. Snart 40, inga barn sedan tidigare som nu börjar ivf försök. Startar menopur om någon vecka. 

Samma här, inga barn sen tidigare.
  • Nervernautanpå
    Zaro skrev 2024-10-11 10:44:00 följande:

Min tjejkompis och hennes kille har gjort en äggdonation, hon är gravid nu på andra försöket, hon är 45 år.

Tack för att du berättar! Känns hoppfullt!
  • Nervernautanpå
    Anonym (Hoppfull) skrev 2024-10-12 21:59:32 följande:
    Hur går det med sprutorna? Känner du av dem? 
    Det går bra. Jag har inte känt något förrän idag (5e dagen) då jag känt mig lite spänd i magen och lite lätt illamående. Men väldigt väldigt lite. Det har gått förvånansvärt bra då jag är väldigt spruträdd, men min man sköter stickandet. Får se imorgon hur det går då vi lägger till en till spruta som har längre nål. Det får lov att gå helt enkelt.

Hur går det för dig? Har du börjat än?
  • Nervernautanpå
    Anonym (Hoppfull) skrev 2024-10-15 18:18:09 följande:

Skönt att höra att det går bra. Jag tar min första spruta imorgon. Är också lite spruträdd, så ångesten bygger på något nu men känns spännande att äntligen komma igång på riktigt nu. Orolig att jag ska må dåligt men är ju bara ta en dag i taget nu. 

Jag var väldigt orolig innan men det har gått jättebra. Tror spänningen innan är värre än när man kommit igång. Man "vänjer" sig fort vid nålarna. Än så länge känner jag inte av särskilt mycket av själva innehållet i sprutorna. Men det är säkert individuellt. På fredag är det ul för min del för att se om det kan göras äggplock snart. Är sjukt nervös inför äggplock också och har redan sagt till om att jag vill ha mycket smärtstillande.
  • Nervernautanpå
    Anonym (Hoppfull) skrev 2024-10-15 18:39:21 följande:

Äggplock har jag inte börjat stressa upp mig för ännu. Det blir nästa veckas ångest. Nu fokus på första milstolpen med första sprutan imorgon. 

Tror det är vettigt att verkligen bara ta en dag i taget. Och att försöka att inte oroa sig för mycket för sånt man inte kan påverka. 
  • Nervernautanpå
    Anonym (Hoppfull) skrev 2024-10-16 19:32:23 följande:
    Då var man igång på riktigt. Första sprutan tagen. Ytterligare en milstolpe avklarad. :)
    Nästa milstolpe blir den längre och större sprutan om några dagar..
    Gick det bra att ta sprutan? Vi tar säkert inte samma läkemedel, men jag var väldigt nervös över andra sprutan som är längre. Har tagit båda i tre dar nu och jag upplever inte att den längre är värre. Det är nog mer i huvudet det spökar. 
  • Nervernautanpå
    Anonym (Hoppfull) skrev 2024-10-17 22:37:20 följande:

Det gick över förväntan att ta ?pennan?. Lugnande att höra att det gått bra för dig med den ?längre?. 

Haft ont i huvudet hela dagen idag. Får se om det bara var en tillfällighet så här dag 2 eller om det avser hänga i sig.. 

Usch, jobbigt med huvudvärk. Jag har varit lätt illamående sen jag började med spruta nr 2. Men det är det enda jag känt av, konstigt nästan då jag brukar ha huvudvärk i vanliga fall. Eller ja, känner lite typ mensvärksliknande. Imorgon är det dags att kolla hur det ser ut med ägg. 

Har du berättat på jobb och så? Jag har valt att inte göra det då jag inte orkar få massa frågor hela tiden om mående osv. Men det komplicerar ju allt lite när det är dags för läkarbesök och så.
  • Nervernautanpå
    Anonym (Hoppfull) skrev 2024-10-18 07:17:10 följande:

Jobbigt med illamående. En dag i taget!

Spännande med ul idag. Stort lycka till. Håller tummarna att det ser kanon ut nu för dig. 

Jag har inte heller berättat för någon jobbet. Ja det komplicerar väldigt mycket då jag normalt reser mycket i tjänsten så just nu haglar det med vita lögner för att inte boka upp mig på resor dessa kommande par veckor. 

Man blir expert på lögner.... men det får vara så. 

UL gick bra! 8 äggblåsor på ena sidan och 10 på andra som det var bra storlek på, så på måndag blir det äggplock. Det föll sig så bra till att jag faktiskt är ledig då. Så det blir nästa milstolpe. Sen får vi se hur det går. En dag i taget.
Svar på tråden 40år och IVF