• Anonym (JLB)

40år och IVF

Hejsan! 

Ny här. Jag är 37 år så jag hoppas att jag är välkommen ändå. 

AMH januari -24 var 2.46. i Juni var det 1.89 och i Oktober var det 1.2... ingen kan förklara varför det gått ner så snabbt. Jag lever sunt, har bra värden i övrigt och tagit kosttillskott för fertiliteten länge. 

Vi har försökt med andra barnet i 15 månader och nu har vi påbörjat vår första IVF-runda. Under året har vi fått två missfall. ett utomkveds vecka 6 och ett där vi fick se hjärtljud i vecka 7 men som blev ett missfall i vecka 9. 

Vår dotter är 3,5 år och längtar så efter småsyskon <3

Vi går hos Göteborgs IVF-klinik. 

9 november började jag med Bemfola. nu är jag inne på andra dagen av Fyremadel. igår var jag på UL och de kunde räkna till 4+3 10-15mm stora äggblåsor. Det tyckte jag lät lite? bara sju stycken... Nu har de iallafall höjt dosen Bemfola något. På måndag 18e ska jag ta Ovitrelle och den 20e blir det äggplock. 

• Anonym (JLB)
    Anonym (221711) skrev 2024-11-15 09:43:57 följande:
    Hej och välkommen

På mitt sista UL hade jag 4 äggblåsor men vid äggplock hade jag bara 3. 

2 av äggen blev befruktade och idag ska jag tillbaka.

Så 7 äggblåsor är bättre än inga allsHjärta Jag blev också jätte besviken och ledsen att jag hade så lite äggblåsor för jag har alltid haft 12-15 st vid tidgare ivf försök. Men denna gången gick det så mycket bättre också när jag hade få äggblåsor. Plus så kanske du får fler nu när de har höjt dosen. 

Hej och tack! 

Ja då kanske 7 inte är så illa. Hoppas att många av dem innehåller ägg och att det kanske till och med kan bli fler till äggplocket. 

Tack för att du håller mitt hopp uppe :)

• Anonym (JLB)
    April2 skrev 2024-11-16 06:53:44 följande:

Jag tog testet imorse! 15 dagar efter äggplock, ruvardag 12 med tredagars embryo. Ett ägg blev befruktat av 6. Jag hade inte så höga förhoppningar på att lyckas denna gång men jag är gravid!! 😃😊 

Grattis!!
  • Anonym (JLB)

Symptom? 

har sprutat Bemfola sedan 9/11. Sista ikväll. Och sista Fyremadel ikväll Också. Tar Ovitrelle imorgon. 

jag har så galet ont i brösten nu 😳 och ÄL-flytningar mer än någonsin. Är detta något ni andra också upplevt? 

• Anonym (JLB)

Tack för svar angående biverkningar, allesamman! 

nu Har jag precis tagit Ovitrelle-sprutan. Har tid för äggplock på onsdag kl 08.15 🙌🏻 
    känns spännande! 

• Anonym (JLB)
    April2 skrev 2024-11-19 20:29:40 följande:
    Min första graviditet var det så, plockade tio ägg har jag för mig, två ägg befruktade, jag fick ett tillbaka dag två och det andra slutade dela sig, så ingen nedfrysning. Men det de satte in blev vår son! 😊 Så ge inte upp hoppet ännu! 

Härligt! 

jag ligger och väntar på äggplocket. härligt att läsa glada storys!

• Anonym (JLB)

Plocket är klart och de fick ut 14 (!) ägg. Jag trodde inte mina öron. Men det var 17 äggblåsor om jag förstod det rätt. Imorgon får vi veta hur många av de 14 som var mogna och hur många som befruktats. 

Det känns skönt att äggplocket är klart och det var en helt ok upplevelse. 

• Anonym (JLB)
    Anonym (Hoppfull) skrev 2024-11-21 11:00:37 följande:

Bara 3 ägg på plocket. Var väl ungefär som väntat så borde vara glad för de kunde ju varit sämre. 

Låter som min klinik har annat förfarande än de jag hört här i tråden. Antal befraktade ägg och kvalitet på äggen får jag veta först vid återförandet. De ringer endast om det inte blir återförande alls. Det känns som extra dagar av ovist väntande för mig, onödigt och dåligt tycker jag, mindre arbete för dom tänker väl kliniken? 

Hejsan, 
    Gör du detta privat eller via landstinget? 

På vår klinik (privat) så frågade de mig efter plocket igår om jag vill ha ett samtal idag med uppdatering kring antal mogna respektive befruktade ägg. Det tycker jag man kan förvänta sig med tanke på prislappen.  

• Anonym (JLB)
    Anonym (221711) skrev 2024-11-21 13:12:26 följande:
    Hur gick det? har du fått reda på hur många ägg det var som blev befruktade? 🥰

Av 14 ägg blev 7 normalbefruktade. det var många fler än jag vågade hoppas på. ❤️ Fortfarande så har vi ju ingen aning om kvalitet på äggen. 

Vi har tid för återföring imorgon vid 14.30. om det är fem eller fler som fortsatt dela sig och ser ut att vara av bra kvalitet så flyttas återföringen till måndag. Och då hoppas jag innerligt att det finns en blastocyst kvar åt mig! 

Pga tidigare missfall och försök i 15 månader så känner jag kanske att fem av bra kvalitet imorgon är orealistiskt. Men man ska aldrig säga aldrig? 

• Anonym (JLB)
    Anonym (Hoppfull) skrev 2024-11-21 14:15:05 följande:

Någon som vet eller förstår logiken att man inte väntar på dag 5 om det är färre än 5? Eller helt enkelt alltid väntar till dag 5. Är det sämre för embryot att vänta fler dagar på återförande? Finns det statistik att det tenderar att vara sämre kvalitet ju fler ägg det är? Har svårt att förstår att man har valt ett förfarande som ger sämre förutsättningar när det är färre ägg om det inte finns någon mer faktor.

mycket verkar gå på statistik inom IVF och vad som fungerat tidigare.

Jag fick förklarat för mig att har man färre än fem så vågar man inte chansa på att odla alla till dag fem, eftersom det finns en viss risk att de dör innan dag fem. Då sätter man hellre in ett på dag 2 eller 3, och fortsätter odla eventuella resterande till dag fem. Lever de övriga på dag fem så fryser man dem för eventuella framtida försök.   

Ser man att det finns fem eller fler av god kvalitet dag två kan man fortsätta odla samtliga till dag fem, sannolikheten att minst en lyckats ta sig till blastocyststadiet om man har fem eller fler är statistiskt sett relativ god. 

Svar på tråden 40år och IVF