Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

Anhörig tror att hemtjänsten stjäl mat

Du tror väl inte att det är så? Det där är väldigt typiskt vid demens. Jag har jobbat i hemtjänsten när jag studerade, och vi hade sånt ganska ofta. En av mina kollegor blev beskyld, han skulle ha stulit kastruller. En annan skulle ha tagit en pälsmössa. En kvinna berättade också för mig att maten försvinner. Hon misstänkte då inte personal, det bara försvann på något magiskt sätt. Jag frågade henne, vad hennes son säger - han bodde hos henne tillfälligt. Då påstod hon att hans mat också försvinner. 

Min mamma var också dement. Men jag minns inga försvinnanden där. Istället var det antigen att pappa skulle vara otrogen, eller att han var en främling. 

En sak har jag lärt mig när det gäller dementa människor - försök inte motbevisa, försök inte att övertyga dem att det inte är så. I alla fall inte när de är ganska dementa. Istället - bekräfta känslorna, personen är ledsen, upprörd - trösta personen, men gå inte in på vad som har hänt exakt. 

• AndreaBD
    Anonym skrev 2024-10-11 05:25:59 följande:

Här ställs det diagnoser ser jag, medan ingen ens övervägt möjligheten att det faktiskt har skett stölder.

Tänk logiskt! Varför skulle hemtjänsten stjäla fryst mat? Och upprepade gånger dessutom? Om någon skulle vilja berika sig, så skulle de väl ta något av värde? 

Och diagnos? Väldigt många med demens får aldrig diagnos. Försök få en person som är misstänksam mot allt och alla till en läkare! Vi lyckades inte med min mamma heller. 
  • AndreaBD
    Anonym (Anhörig dotter) skrev 2024-10-12 20:52:36 följande:

Jag har funderat och den största skulden ligger ju inte egentligen hos personalen. Utan hos den som tar beslutet att anställa nyanlända med minimala språkkunskaper, ingen relevant utbildning och noll intresse till att ta hand om våra gamla.
    Mam ser detta som en integrationsinsats och det blir billigt , man får bidrag till deras löner och man slipper betala försörjningsstöd eller andra bidrag  till de anställda nyanlända personerna.
    För de gamla är det negativt. De som bör klandrade är dem som tar  detta beslut, att offra de gamla för integrationen och den kommunala ekonomin. 

Jag vet att många svenskfödda med erfarenhet och utbildning som verkligen vill nekas anställning eftersom kommunen prioriterar att anställa nyanlända. Är ju egentligen inte de nyanländas fel. Skulden ligger helt hos beslutsfattarna som inte bryr sig om de gamla. 

Är det verkligen så? Jag menar, att det FINNS svenskfödda som vill jobba i hemtjänsten? Inget mot hemtjänst. Men det är ju den utvecklingen att de som är lägst när det gäller utbildning och möjligheter att hitta jobb som hamnar i dessa jobb. 
  • AndreaBD
    Anonym (Anhörig dotter) skrev 2024-10-13 07:58:52 följande:

Min mamma har betalat skatt hela sitt liv och jobbat heltid. Nu betalar hon fortfarande skatt. Plus maxtaxa för hemtjänst, 2700 kr per månad.

Jag jobbar heltid och betalar skatt. Syftet är att dessa skattepengar skall användas för att min mamma skall få hjälp i hemmet vård av betald personal. 

Och jag säger inget emot det generellt. Det är jättebra att vi har det systemet. Det är nämligen inte självklart. Det finns knappt i andra länder. Jag har själv en gammal släkting i Tyskland som skulle behöva mer hjälp nu, och det är nästan omöjligt där att få ihop något som fungerar och som går att betala. 

Jag menar - tro inte att de 2700 kr i månaden är vad det kostar. En stor del är skattepengar där - och som sagt, jag är för det. 
  • AndreaBD
    Anonym (Anhörig dotter) skrev 2024-10-13 12:47:42 följande:

Det finns många svenskfödda med undersköterskeutbildning som vill jobba i äldreomsorgen i min stad. Jag har läst insändare flera gånger om detta om att utbildade och erfarna  inte ens får komma på intervju. Jag känner också ungdomar som sökt för feriearbete eller extrajobb och inte heller får komma på intervju.
    Det har blivit en stor skillnad de senaste åren. Jag tror kommunen ser äldreomsorgen som en integrationsplattform. De får nog också någon typ av statsbidrag när de anställer nyanlända. Och de slipper betat försörjningsstöd. 

Jag bryr mig inte ett dugg om det är invandrare, min mamma har tidigare haft bra personal sommarhit invandrare. Det jag talar om är nyanlända som inte talar bra svenska, som inte har rätt utbildning, som inte förstår svensk kultur och inte heller tar ansvar utan bara gör en minimal insats, om ens det. Och problemet är inte tidsbrist 

Okej. Så var det inte tidigare. 
Svar på tråden Anhörig tror att hemtjänsten stjäl mat