-
Meddelande borttaget
-
Ställs det frågor som man vägra att besvara så ska man kanske ta med i beräkningen att de inte kommer att höra av sig igen.
-
Då lär det inte bli någon anställning heller.Spucks skrev 2024-10-10 18:48:55 följande:
På min arbetsplats pratar vi en del privata saker. Men vad och hur mycket man berättar, bestämmer man såklart själv.
Samma under en intervju. Du MÅSTE inte svara på någon fråga överhuvudtaget.
-
Sånt är helt frivilligt att berätta. Dock lär du ju hamna utanför gemenskapen om alla andra är iaf lite halvöppna om sitt privatliv och du tiger som en mussla.Anonym (Arbete vs Privat) skrev 2024-10-10 23:09:19 följande:Anonym (imperfekt) skrev 2024-10-10 19:13:38 följande:
Jag är extravert och berättar nog snarast för mycket om mig själv, men har förståelse för att andra inte vill.
Jag förstår att chefen vill veta ungefär vilken familjesituation man är i, för på vår arbetsplats försöker vi vara måna om att de som för tillfället har småbarn, en svårt sjuk man/fru eller gamla sjuka föräldrar inte drar tyngsta lasset utan har lite mer slack för att klara av livet.
Hos oss förekommer även resor utomlands och då vill man gärna veta att personen kan resa och inte är paniskt flygrädd, saknar körkort eller något annat som kommer att hindra dem från att vara helt produktiva, ur arbetsgivarens perspektiv.
Dessutom har ingen att göra med sådana privata saker som du tar upp. Det är verkligen privata saker. Som arbetskollegor inte behöver veta. Du kanske är en sådan där snokig/skvallrig typ. Hade blivit galen av att jobba med en sådan människa. -
Om du är gift eller sambo tar ett par sekunder att ta reda på innan du ens kommit på intervjun.Anonym (Arbete vs Privat) skrev 2024-10-10 23:07:02 följande:Om jag är gift, har sambo. Planerar att bli gravid inom de närmaste 6 månaderna. Om jag bär feminina kläder. Ok jag tycker om att gå ut mycket och dricka.
En sån fråga är mer en testfråga för att se hur öppen du är.
Det där med att planera barn i framtiden är visserligen tabu, men av stor vikt vid en ev anställning. Man anställer för ett behov av arbetskraft, inte för att ha en anställd hemma i ett år eller två.