Inlägg från: Anonym (Arbete vs Privat) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Arbete vs Privat)

Vart går gränsen?

Hej, jag var på en arbetsintervju för ca en vecka sedan. Och fick väldigt privata frågor. Som jag tyckte hade mer med mitt privatliv att göra. Än själva yrket. 

Vart går egentligen gränsen för vad man MÅSTE dela med sig? Hur ser det ut på era arbetsplatser? Pratar folk mycket om sina privatliv där? Begär chefen att få reda på mycket privata saker? Berättar nu mycket för dom?

Jag tycker inte att sådant har så mycket med själva arbetet att göra. Men vad är egentligen acceptabelt?

Ni kan svara anonymt, för det kanske är av lite känslig karaktär beroende på vart man arbetar och med vad.

• Svar på tråden Vart går gränsen?
    Anonym (imperfekt) skrev 2024-10-10 19:13:38 följande:

Jag är extravert och berättar nog snarast för mycket om mig själv, men har förståelse för att andra inte vill.

Jag förstår att chefen vill veta ungefär vilken familjesituation man är i, för på vår arbetsplats försöker vi vara måna om att de som för tillfället har småbarn, en svårt sjuk man/fru eller gamla sjuka föräldrar inte drar tyngsta lasset utan har lite mer slack för att klara av livet.

Hos oss förekommer även resor utomlands och då vill man gärna veta att personen kan resa och inte är paniskt flygrädd, saknar körkort eller något annat som kommer att hindra dem från att vara helt produktiva, ur arbetsgivarens perspektiv.

Va? Har aldrig hört att körkort spelar roll när man åker på resor. Dessutom är man nog inte aktuell för jobbet till att börja med. Om nu körkort krävs.  Är det ett jobb man reser mycket i. Undviker man förmodligen att söka sig till sådana. Om man t.ex är flygrädd. Tycker det var ett konstigt inlägg. För det är nästan saker man utgår ifrån innan.
    Anonym (Ölandsbron) skrev 2024-10-10 21:06:43 följande:

Vilken typ av frågor fick du då?

Kan inte påminna mig att jag varit med om det men är nog en 5år sen jag var på intervju.

Om jag är gift, har sambo. Planerar att bli gravid inom de närmaste 6 månaderna. Om jag bär feminina kläder. Ok jag tycker om att gå ut mycket och dricka.

Jag är extravert och berättar nog snarast för mycket om mig själv, men har förståelse för att andra inte vill.

Jag förstår att chefen vill veta ungefär vilken familjesituation man är i, för på vår arbetsplats försöker vi vara måna om att de som för tillfället har småbarn, en svårt sjuk man/fru eller gamla sjuka föräldrar inte drar tyngsta lasset utan har lite mer slack för att klara av livet.

Hos oss förekommer även resor utomlands och då vill man gärna veta att personen kan resa och inte är paniskt flygrädd, saknar körkort eller något annat som kommer att hindra dem från att vara helt produktiva, ur arbetsgivarens perspektiv.

Dessutom har ingen att göra med sådana privata saker som du tar upp. Det är verkligen privata saker. Som arbetskollegor inte behöver veta. Du kanske är en sådan där snokig/skvallrig typ. Hade blivit galen av att jobba med en sådan människa.
Svar på tråden Vart går gränsen?