• Anonym (TS)

Hur får man till förändringar på en arbetsplats?

Vid årsskiftet anställde vi en person i vårt företag som är en riktig visionär, som vill åstadkomma stora förändringar och arbeta nytänkande. Vi ville just ha den personen för att driva förändringen framåt. 

Nu har den medarbetaren fått gå, situationen blev ohållbar. Personen retade upp resten av arbetslaget och alla andra ville bara göra som de brukar göra. Det hade fullt upp med sitt och hade inte intresse av att lyssna på den nya medarbetarens högflygande planer. 

Det här blev helt enkelt ett arbetsmiljöproblem. 

Medarbetaren har hela tiden haft företagets ledning bakom sig. 

Vad gjorde vi för fel? 

• Svar på tråden Hur får man till förändringar på en arbetsplats?
  • Anonym (high flying)

För mycket för fort over huvudet på de andra. 

Där har du felet.

Förändringar, särskilt i en invand arbetsgrupp med många "äldre", måste ske längsamt och försiktigt och med en attityd där man visar att man vill ta vara på de andras kunskaper. OM det nu inte råkar vara så att behoven är akuta. Det är en långsiktig process, inte något man gör på några månader, eller till och med år.

Det tog mig 3 år att få ordning på min arbetsplats, och då hade jag ändå bara 2 medarbetare och ett ganska skriande behov av att lösa problem. Men de två var ju "gamla" och hade sitt arbetssätt sedan många år och jag var inte bara ny utan även ung.

Organisationer är som gamla skepp. Det tar tid att byta kurs och under tiden kan man inte låta bli annat än att lägga slagsidan ann, och man måste vara försiktig så man inte tar i för hårt så man kantrar. Ni tog i för hårt, och ni kanrade.

• Zoegazz

Gissar den nya satte sig över resterande arbetslag och dominerade fast hen var helt ny. Sådant brukar inte mottas positivt, man behöver vinna förtroende först och sen sakta göra nya förändringar. 

• Meddelande borttaget
  • BuoBä

Det låter som att ni försökte göra för mycket på en gång, och dessutom fick det att framstå som att det var den här personen utifrån som hade alla idéer och (indirekt) fick det att framstå som att det nuvarande arbetssättet var helt fel. 

Ska man göra stora förändringar så måste man ha en stark ledning som pekar med hela handen och säger "nu gör vi såhär, punkt". 

• BuoBä
    Anonym (high flying) skrev 2024-10-09 14:33:54 följande:

För mycket för fort over huvudet på de andra. 

Där har du felet.

Förändringar, särskilt i en invand arbetsgrupp med många "äldre", måste ske längsamt och försiktigt och med en attityd där man visar att man vill ta vara på de andras kunskaper. OM det nu inte råkar vara så att behoven är akuta. Det är en långsiktig process, inte något man gör på några månader, eller till och med år.

Det tog mig 3 år att få ordning på min arbetsplats, och då hade jag ändå bara 2 medarbetare och ett ganska skriande behov av att lösa problem. Men de två var ju "gamla" och hade sitt arbetssätt sedan många år och jag var inte bara ny utan även ung.

Organisationer är som gamla skepp. Det tar tid att byta kurs och under tiden kan man inte låta bli annat än att lägga slagsidan ann, och man måste vara försiktig så man inte tar i för hårt så man kantrar. Ni tog i för hårt, och ni kanrade.

Det här är det långsamma men i längden mer effektiva sättet. Kan man dessutom få de "gamla rävarna" att uppleva att det är de själva som kommit med förbättringsförslagen så är det ännu bättre. 
  • Anonym (Ammie)

Ni fick inte medarbetarna med er. Innan hen började borde ledningen förberett medarbetarna på att förändringar behövs och kommer att komma, och då fånga upp medarbetarnas synpunkter samt få dem med på tåget. 

• Anonym (Abc)

Klassiskt.

Allt är skit men vi ska fan inte ändra på nåt-mentalitet.

• Anonym (LK)

Tja det första ni behöver fundera över är om dessa förändringar verkligen är nödvändiga och då menar jag v-e-r-k-l-i-g-e-n nödvändiga.

Som du skriver så har de gamla anställda fullt upp med sitt jobb och det verkar flyta på. Då finns det noll anledning för dem att börja lyssna på någon nyanställd lallare som har "visioner" kring hur arbetet skall "egentligen" borde utföras.

Kan inte ledningen motivera VARFÖR man ska ändra någonting och jobbet flyter på så kommer de anställda inte att delta i förändringen

• Anonym (Ammie)
    Anonym (LK) skrev 2024-10-10 07:39:13 följande:

Tja det första ni behöver fundera över är om dessa förändringar verkligen är nödvändiga och då menar jag v-e-r-k-l-i-g-e-n nödvändiga.

Som du skriver så har de gamla anställda fullt upp med sitt jobb och det verkar flyta på. Då finns det noll anledning för dem att börja lyssna på någon nyanställd lallare som har "visioner" kring hur arbetet skall "egentligen" borde utföras.

Kan inte ledningen motivera VARFÖR man ska ändra någonting och jobbet flyter på så kommer de anställda inte att delta i förändringen

Håller med, ledningen måste förändra förändringsarbetet, annars fungerar det inte. 
  • Core

Trots att jag är mer mot sosse hållet tycker jag att det är bra att vi går mot sämre trygghet som anställd. Så jävla många sitter och sinkar sitt företag, motsätter sig förändring och kan pissa ned stämningen till den grad att arbetsmiljön blir till ett spökskäpp, bara för att dom sitter säkert, oantastliga i sin roll. 

Felet ni gjorde var att inte försöka göra er av med gamla surkukar och bitterfittor först, förmodligen. 

• Core

Det andra alternativet är att företaget hade för stora förväntningar på personalen, att man förväntade sig samma resultat under en s omstrukturering.

Förmodligen en kombination 

• Jemp

Det var snabba ryck! 

Ni har alltså hunnit med introduktion för den nya, hen lärt sig arbetsplatsen, ni har förankrat en förändring, genomfört, utvärderat, gett upp och sagt upp personen, inom loppet av 9 månader?

Svar på tråden Hur får man till förändringar på en arbetsplats?