Inlägg från: Anonym (Natalie) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Natalie)

Få min fru att vara kvinna igen

Anonym (Allis) skrev 2024-10-10 07:49:12 följande:
    Jag tycker mest hon låter neurotisk och kontrollerande, inget direkt positivt i det.

Det är såna mammor vars barn inte kan laga mat eller tvätta och inte ens vet vad jämförpris är när de flyttar ut, för morsan curlar hela vägen. Min son har just flyttat ut och delar lägenhet med en kompis som är 20 men som han måste lära "allt".

Vår son har fått en tidig och nära relation med de föräldrar som engagerade sig, och tur var det för nu finns inte hans farföräldrar mer.  Han fick börja navigera åt oss på flygplatser när han var 8 år, laga sin egen lunch ibland från 12 om han var hemma från skolan och lindrigt förkyld, städa gästtoan innan vi får gäster och sova borta på läger, resa med en kompis familj osv. Det gjorde honom till en trygg, hjälpsam och självständig ung man som tacklar att välja elavtal och säkra sommarjobb utan att tveka.

Andra vänners barn sitter fast i mammas kjolar fortfarande och det är nu vid 20+ ett fasligt sjå att få dem att börja ta vuxenansvar, välja någoit att göra eller flytta ut.

Jo jag håller med .. Min mamma var sån, hon ville inte lämna bort oss till nån. Farmor och farfar fick aldrig passa oss fast de ville och hennes föräldrar gick bort tidigt (morfar innan jag föddes) bodde väldigt långt bort innan. 

Jag flyttade hemifrån redan när jag var 18 eftersom jag fick barn då men mamma har varit extremt kontrollerande även när jag är vuxen. Jag var ensamstående länge och behövde mycket hjälp av henne med barnpassning , gav henne pengar för det för att hon inte skulle använda det mot mig men det gjorde hon ändå. När jag var 30+ och träffade min nuvarande partner som jag väntar mitt andra gemensamma barn med nu blev det katastrof. Hon kom inte överens med honom och hämnades med allt möjligt , socanmälningar och gud vet vad. 

Nu har det lugnat ner sig lite när jag har sagt att jag kommer bryta helt med henne och att hon inte kommer få träffa mina barn om hon fortsätter ..men det var en mardröm. Säger inte att det kommer bli så med TS fru, det hoppas jag verkligen inte men för mig ringer det varninsklockor när jag läser om sånt .. det känns inte 100% hälsosamt. Barn mår oftast bra av att ha fler vuxna i sitt liv. 

Jag har själv ammat barnen länge och visst kan det kännas jobbigt att lämna bort när de är små men jag vill inte bli som min mamma och jag är en person också, inte bara mamma, jag mår bättre av att träffa vänner och göra saker utan barnen ibland. Lämnar inte till vem som helst men far och morföräldrar som jag litar på. 

• Anonym (Natalie)
    Anonym (min fru är bara mamma) skrev 2024-10-10 09:01:17 följande:

Tack så jätte mycket för alla era svar, ni gav mig pepp att ta upp detta med frun igår kväll. Vill förtydliga att våra barn inte är supersmå, 10, 8 och 6 år. 

Jag tog en ny infallsvinkel i dialogen, ur barnens perspektiv. Att vi som föräldrar också har ett ansvar att hjälpa dem bli självständiga och få utveckla relationer utanför vår kärnfamilj. Jag sa att hon är en fantastisk mamma och att jag längtar efter att få tillbringa mer tid tillsammans med henne för att stärka vår relation till varandra i våra roller som man och hustru. 

Hon blev först väldigt arg och ledsen, men vek sig och gick med på att låta barnen sova borta en natt då och då OM barnen själva vill.

Tyvärr kom hon med ett krav/motargument. Att hon nu kompromissar och att jag då bör göra detsamma, hon vill verkligen ha ännu ett barn tillsammans med mig. Hon säger att hela hennes kropp värker efter att få vara gravid och få ett barn till. En liten sladdis som hon kallar det. Hon vet att jag inte vill och hon vill absolut inte få ett barn till bara för att (läs med någon annan) utan hon vill att vi ska gå igenom det tillsammans en gång till. Hon sa att om jag gör detta för henne så stöttar hon mitt beslut angående sterilisering. 

Jag lovade att tänka på saken och vi ska prata på lördag då vi har barnvakt några timmar mitt på dagen (mitt i en köksrenovering så vi ska måla matsalen).

Det blir ett bra samtal överlag, men jag är väldigt förvirrad just nu Rynkar på näsan

Men egentligen är det ju du som bestämmer om barnen ska få vara hos farmor och farfar till exempel också, inte bara hon. Så hon ska gå med på att ha barnvakt ibland bara om du skaffar ett barn till? Det låter inte jättebra direkt.. 

Jag önskar själv att min pappa hade sagt ifrån mer till min mamma om det där med att lämna bort oss till exempel men han var konflikträdd och det var oftast hon som fick bestämma tills han till slut stack. Och jag har som sagt absolut inte någon bra relation till min mamma nu. När pappa inte har velat lägga sig i bråk med min mamma nu när jag är vuxen har jag sagt att han valde att skaffa fyra barn med henne av någon anledning (även om yngsta inte var planerad), vi valde inte att ha henne som mamma. Hoppas du slipper ha såna konversationer med dina barn när de blir vuxna men känner igen en del av det du skriver, din fru verkar inte helt olik min mamma. 

Inget fel med att ha många barn, jag väntar själv fjärde (min sambos andra) men som många andra har skrivit är det inget man kompromissar om. Det nya barnet kommer ju också bli större nån gång..vad händer då?  Tror inte alla problem kommer lösas bara för att du går med på ett barn till. 
  • Anonym (Natalie)
    Anonym (Katrin) skrev 2024-10-10 13:08:04 följande:

När väl barn nummer 4 kommer, börjar argumenten om att 4an behöver ett jämnårigt syskon. Så kommer barn 5. Osv.

Om hon alltid vill prioritera barnen och vill deras bästa måste hon se saker från ett barnperspektiv. Det är roligt, spännande och utvecklande för barnen att sova över hos släktingar och kompisar, utan att mamma ringer och stör hela tiden. 

Det är väl också dags snart för en veckas sportläger, ett par dagars skolresa osv, hur ska hon klara det? 

Och hur ska hon klara av tonåringar som har hemligheter om det mesta och hellre vill hänga med kompisar än att umgås med föräldrarna? 

Varför låter du henne bestämma allt om barnen? Varför ser inte du till deras bästa och fixar så de får normala erfarenheter av övernattningar och lotsas att bli mer självständiga? Pinsamt för dem när de upptäcker att de är den enda i klassen som aldrig sovit borta. 

Detta var alltså bara beträffande barnen, sen är det ju så att även du ska räknas med i familjen och ha det bra. Barnen blir kontrollerade, osjälvständiga och bortskämda och du vantrivs. Lose-lose scenario. Bara mamman är nöjd. Otroligt egoistiskt! 

Jo jag håller med. Det är nog väldigt ovanligt att barn i den åldern aldrig har sovit hos nån släkting. 
    Det är skillnad om det är en 1-åring som man kanske fortfarande ammar och så. 

Min yngsta som är 2,5 har nyss börjat sova hos farmor då och då , det känns konstigt att sova utan honom men samtidigt är det skönt att vara barnledig ibland också och ha tid för mig själv , speciellt nu när jag är gravid.. och så vet jag att det är bra för honom att ha en nära relation med farmor. 

Min mamma var ju lite som TS fru eller ganska mycket som hon egentligen , vi fick aldrig sova själva hos farmor och farfar fast de gärna ville vara barnvakt. Och som sagt har hon varit väldigt kontrollerande även när jag är vuxen. Jag tänker att ett till barn inte kommer lösa TS problem alls, någon gång kommer ju det barnet bli större och mer självständigt också. 

• Anonym (Natalie)
    AnAnonyyyyyyym skrev 2024-10-10 16:20:24 följande:

Hej.
    tror det är otroligt vanligt att kvinnorna fastnar totalt i en mamma roll Och det vardagslivet. Glömmer att dra på sig klackarna nån gång ibland och kunna släppa på kontrollen.
    men man får inte heller glömma att de oftast är biologiskt gjorda så. kvinnornas enda fokus när deras barn kommit till världen är just barnen, de finns inget annat.
    Man får inte glömma hur stor och viktig roll biologin spelar i detta.
    Det är ett stort ansvar med barn , många kvinnor känner att de både tappar och hittar sig själva i sin mammaroll.
    en del trivs att endast vara mamma, medans andra kan axla rollen av att vara flera saker samtidigt.
    Jag personligen (kvinna) kan tycka det blir för mycket när man ser mammor runtomkring en som inte kan släppa sina barn nästan. de fixar och donar till en punkt där de inte själva har en identitet. 

svår fråga och svår lösning , kommunikationen är viktig i detta.
    sätt henne ner och förklara att du känner att hon tappat bort sig lite grann och att du gärna skulle vilja fokusera på er, ert föråhllande, er kärlek. Inte bara barnen.

Men om vi pratar om biologi.. så är det meningen att mormor och farmor ska hjälpa till med barnen. Har läst att anledningen till att kvinnor lever så länge efter att vi inte kan få barn längre är för att hjälpa till med barnbarn och andra barn. Självklart menar jag inte att det är det enda syftet med kvinnors liv , absolut inte. Men jag menar om vi ska prata om typ hur det var för grottmänniskorna. Det finns inget onaturligt med att låta mormor eller farmor eller andra släktingar passa barnen ibland .. It takes a village. 

• Anonym (Natalie)
    Tow2Mater skrev 2024-10-10 17:58:22 följande:
    Den sorgen kommer ändå förr eller senare, då hon efter 11 barn hamnar i klimakteriet och inte kan få fler barn. Hon använder barn som en snuttefilt för något psykist inom sig, som hon ändå förr eller senare måste konfrontera.

Jo jag håller med. Jag är 36 och väntar mitt fjärde barn nu, jag tycker det känns lite sorgligt att det antagligen är sista gången jag är gravid och kommer ha en bebis. Men samtidigt vet jag att jag måste räcka till för barnen jag har (fast äldsta är snart vuxen) och att jag helt enkelt antagligen inte skulle orka med ett barn till sen och kroppen skulle nog inte orka ett till kejsarsnitt (det här blir tredje). Tror inte sambon vill ha fler heller. 

Jag tror den känslan alltid kommer finnas där när man får sitt sista barn men det får man leva med. Någon gång är ju alltid sista gången, om inte annat så sätter åldern stopp till slut. 

Svar på tråden Få min fru att vara kvinna igen