• Tukt

Få min fru att vara kvinna igen

Låter som ett föräldraskap som riskerar att skada barnen och hindrar dom från att utvecklas. Läge för familjeterapi skulle jag säga.
    .

• Tukt
    Ascendere skrev 2024-10-09 16:48:58 följande:
    Ja, och inte visar barnen hur man bygger en bra vuxen-relation, runt vilken man i sin tur kan bygga en familj 
    Ja och barnen måste ju lära sig vara ifrån föräldrar ibland också, för att skapa lite distans och utvecklas till egna individer.
  • Tukt
    Anonym (Eh va?) skrev 2024-10-09 16:51:22 följande:
    Det var det dummaste jag läst. Det tycker jag inte alls att det låter som, tvärtom. På vilket sätt skulle det skada barn att ha en engagerad förälder som vill spendera tid med dem? Barnen är dessutom yngre som jag förstått det och klarar sig inte själva.

Sedan får vi tänka på att det här är skriver ur pappans perspektiv och han spenderar kanske aldrig någon tid med barnen så att hon känner att hon måste ta allt ansvar. 
    Som jag skrev ovan så måste barn i bland kunna utvecklas och få erfarenheter utan mamma och pappa. Det är en del i naturlig utveckling.
    Och ska du diskutera - diskutera. Gör inte omdömen. 
  • Tukt
    Anonym (Eh va?) skrev 2024-10-09 17:43:49 följande:
    Det håller jag med om men vart har ts skrivit att barnen aldrig får träffa någon annan? Det var väl bara tal om att hon inte vill vara ifrån dem en natt och det kan man ju förstå om det är yngre barn. Barnen vill kanske inte heller vara ifrån föräldrarna. Det kan finnas flera anledningar annat än att mamman vill ha kontroll. 
    Anledningarna är egentligen ointressanta. Men konsekvensen av hennes förhållningssätt gör att barnen får svårt att frigöra sig och få nya erfarenheter.
    Men det viktiga där, är väl...för att återgå till trådstarten, att det kan vara lättare för TS att få till en förändring med argumentet att det är bra för barnen att vara ifrån föräldrarna i bland, snarare än att han vill ha tillbaks sin partner.
  • Tukt

Vänker också, vad händer om några år när barnen blir större? Kanske hon då bestämmer sig för att vara mer "kvinna" då. Men vad är det som säger att det är TS som får njuta av det då?

• Tukt
    AnAnonyyyyyyym skrev 2024-10-10 16:20:24 följande:

Hej.
    tror det är otroligt vanligt att kvinnorna fastnar totalt i en mamma roll Och det vardagslivet. Glömmer att dra på sig klackarna nån gång ibland och kunna släppa på kontrollen.
    men man får inte heller glömma att de oftast är biologiskt gjorda så. kvinnornas enda fokus när deras barn kommit till världen är just barnen, de finns inget annat.
    Man får inte glömma hur stor och viktig roll biologin spelar i detta.
    Det är ett stort ansvar med barn , många kvinnor känner att de både tappar och hittar sig själva i sin mammaroll.
    en del trivs att endast vara mamma, medans andra kan axla rollen av att vara flera saker samtidigt.
    Jag personligen (kvinna) kan tycka det blir för mycket när man ser mammor runtomkring en som inte kan släppa sina barn nästan. de fixar och donar till en punkt där de inte själva har en identitet. 

svår fråga och svår lösning , kommunikationen är viktig i detta.
    sätt henne ner och förklara att du känner att hon tappat bort sig lite grann och att du gärna skulle vilja fokusera på er, ert föråhllande, er kärlek. Inte bara barnen.

Har lite svårt med resonemang grundat på biologi. Inte för att det inte finns en bakomliggande biologi, utan för det gör oss till viljelösa jon utan förmåga att påverka våra liv. Och så tror jag inte det riktigt är. Vi är minst lika benägna att göra egna val.
Svar på tråden Få min fru att vara kvinna igen