Inlägg från: Anonym (Lite av varje) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lite av varje)

Fråga till er som är lite äldre

Jag har varit med länge. Och visst var det hemska tider med världskrig och digerdöd och annat ni nämnt.

Men om jag ska vara lite mer objektiv finns det faktiskt saker som börjar gå åt fel håll i Sverige.  En av dom största sakerna vi matas med av media och staten är att vi lever längre. Absolut, speciellt om man jämför med andra århundraden. Men med det sagt. Gör ju inte alla det. Det beror nog mer på vilken social status man har. Hur bra man haft det ekonomiskt, ärftlig genetik. Vad för typ av arbete man har etc. Så jag skulle säga att det är något jag tar med en nypa salt. Och känns lite som något man använder,  i kampanjen för att vi ska arbeta längre.

Människor idag är dessutom inte alls som det var förr. Vi är inte alls lika måna om varandra längre. Det är mer egoism och solidaritet existerar knappt i detta land längre.Mer än hälften av alla barn äter idag anti depressiva. Våran utseendefixering och sociala media skapar mycket psykisk ohälsa. 

Våra klyftor ökar i stor takt, och vi sticker ut i hela Europa som det landet där det går fortast. Vi kommer inom några år, förmodligen ha enorm bostadsbrist. Även om det kommer finnas bostadsrätter. Kommer många människor tvingas bo hemma allt längre. För att man inte har råd att köpa sig en bostad. 

Våldet är mycket råare och mer utbrett. Idag kan en 13 åring bli rånad på väg hem från skolan. Eller vuxen bli skjuten bara av att promenera i sitt bostadsområde. Det finns våld förr. Men det går ju inte ens att jämföra med hur folk är idag. 

Våra kommande generationer kommer få lida stort. I vår törst för billigare bensin. Och annat vi måste ha. Klimathotet är ingenting som kommer försvinna. 

Så även om det finns bra saker idag. Är det nog mer skillnad på hur vi som är människor är nu än då. På den tiden brydde folk verkligen sig om varandra. Solidaritet och annat blomstra. Inte alls konstigt att folk kände sådant hopp, och hade stark överlevnadsinstinkt och framtidstro. Idag? Tveksamt. Vi är mer intresserad av att filma människor på en olycksplats än att hjälpa den skadade. Och det säger en del om vår samtid och det jag säger i  mitt inlägg. 

Svar på tråden Fråga till er som är lite äldre