• Anonym (This is me)

Jag är autistisk och jag vet att jag är konstig

Alla har vi våra små egenheter. En del av oss har stora egenheter. Jag är mest bara konstig.

Jag fixar att navigera sociala situationer. Jag blir absolut slut av det men jag fixar det. Ju mer socialt desto mer slut efteråt. Det är väl ganska vanligt. Jag blev dock överlycklig för kan det ha varit 15 år sedan, när de införde självskanningskassor på mitt Coop. Äntligen kunde jag gå och handla själv utan att behöva ligga på soffan/i sängen i en timme efteråt. Nu räcker 10 minuter.

Jag kan inte dammsuga. Jag mår fruktansvärt dåligt av dammsugare. Men jag har en sopborste. Och när jag skurar golven hemma förbereder jag genom att sätta ut maskeringstejp i lagom fyrkanter för att dela upp golvet i mer lätthanterliga bitar. 

Jag tittar på film och serier med lågt ljud och med undertexter på. Det spelar ingen roll vilket språk de pratar.

Jag sorterar mina böcker i bokhyllan i höjdordning, vilket gör att till exempel står min Emil i Lönneberga högst upp till vänster, och Pippi Långstrump längst ner till höger. Bilbo står bredvid Emil och Sagan om ringen står 3 hyllor längre bort. Utvandrarna och Invandrarna står på hylla 2 och Nybyggarna på hylla 5.

Jag diskar på ett väldigt speciellt sätt. Först tar jag ett spelkort ur min kortlek. Sen går jag ut i köket och börjar med att flytta det som står på bordet till diskbänken. Säg att jag fick en hjärter fem, då flyttar jag 5 saker från bordet till bänken. Sen går jag till datorn och gör fem saker där. Sen ett nytt kort, ut i köket, tar så många saker och flyttar, tillbaka till datorn. När bordet är tömt börjar jag istället sortera upp disken i olika högar som jag ställer på bordet. När all dis är sorterad börjar jag diska, fortfarande bara så många som spelkorten dikterar i taget. Om jag har mycket disk kan det ta många timmar, jag kanske inte ens blir klar innan kl 22. Jag diskar alltid under rinnande vatten. Fy, jag vet, men diskvatten är det vidrigaste jag vet. 

Jag kan skriva mer, men jag måste ställa ut disken i köket.

• Svar på tråden Jag är autistisk och jag vet att jag är konstig
  • Anonym (Magda)
    Anonym (M) skrev 2024-10-10 13:14:06 följande:
    Tvångshandlingar med andra ord. 
    Nej. Det är skillnad på att vara begränsad av ångest och att vara begränsad av bristande förmåga.

När ens hjärna har en dåligt fungerande startmotor behöver man hitta knep för att komma igång. Man använder inte spelkort (eller vilket knep man nu tar till) för att det känns som att man måste; man använder spelkort för att man vet att det fungerar.

Det ser konstigt ut för den som inte är så insatt i problematiken. Men egentligen är det inte konstigare än att välja att diska i varmt vatten istället för kallt. Man gör det som funkar bäst, helt enkelt. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Magda) skrev 2024-10-10 13:43:11 följande:
    Nej. Det är skillnad på att vara begränsad av ångest och att vara begränsad av bristande förmåga.

När ens hjärna har en dåligt fungerande startmotor behöver man hitta knep för att komma igång. Man använder inte spelkort (eller vilket knep man nu tar till) för att det känns som att man måste; man använder spelkort för att man vet att det fungerar.

Det ser konstigt ut för den som inte är så insatt i problematiken. Men egentligen är det inte konstigare än att välja att diska i varmt vatten istället för kallt. Man gör det som funkar bäst, helt enkelt. 
    Ångest är något helt annat. 

Jag skrev att dessa handlingar är tvångshandlingar. Har överhuvudtaget inte nämnt något om ångest. 
  • Anonym (g)
    Anonym (M) skrev 2024-10-10 13:48:09 följande:
    Ångest är något helt annat. 

Jag skrev att dessa handlingar är tvångshandlingar. Har överhuvudtaget inte nämnt något om ångest. 
    Nej det är strategier för att klara av en uppgift.
  • Anonym (M)
    Anonym (g) skrev 2024-10-10 13:56:47 följande:
    Nej det är strategier för att klara av en uppgift.
    Vilket är en form av just tvångshandlingar. 
  • Anonym (This is me)
    Anonym (M) skrev 2024-10-10 11:27:09 följande:
    Så du kan diska utan att lägga allt i olika högar?

Diska utan att använda en spelkortlek?

Plocka undan saker utan att ett spelkort talar om för dig hur många saker du ska plocka undan? 
    Kan? Ja. Gör? Nej. Det handlar inte om tvång att göra på ett visst sätt, utan om att ge mig själv en spark i baken och samtigit inte bränna ut min hjärna på kort tid.

Du är inte så insatt i autism, eller hur?
  • Anonym (M)
    Anonym (This is me) skrev 2024-10-10 14:14:29 följande:
    Kan? Ja. Gör? Nej. Det handlar inte om tvång att göra på ett visst sätt, utan om att ge mig själv en spark i baken och samtigit inte bränna ut min hjärna på kort tid.

Du är inte så insatt i autism, eller hur?
    Jo, jag är insatt i AST och övriga ocd och andra tvångshandlingar, med elle utan ångest. 
  • Anonym (g)
    Anonym (M) skrev 2024-10-10 13:57:50 följande:
    Vilket är en form av just tvångshandlingar. 

Nej, en strategi behöver inte alls vara en tvångshandling. Jisses.

TS hade behövt en ny strategi för disken men en invecklad strategi är inte likställt med tvångshandling.

• Anonym (This is me)

Här är en till egenhet:

Att tvätta gör mig totalt slut. Jag håller på just nu med tvätten, eller ja, precis startat torktumlaren. När jag är klar kommer jag lägga mig på sängen i minst en timme.

• Anonym (M)
    Anonym (g) skrev 2024-10-10 15:08:39 följande:

Nej, en strategi behöver inte alls vara en tvångshandling. Jisses.

TS hade behövt en ny strategi för disken men en invecklad strategi är inte likställt med tvångshandling.

Det är en form av tvångshandling. 
  • Anonym (Huh)

Tycker att det verkar som om du har tvångstankar. Vad händer om du frångår det där och bara diskar random glas eller torkar golvet utan att dela upp i fyrkanter? 

• Anonym (Huh)
    Anonym (Nej) skrev 2024-10-10 13:09:12 följande:
    Det handlar inte om det. TS kan men uppgiften känns överväldigad utan det uppbyggna systemet. Vilket kommer göra att TS kör slut på sig själv. TS har byggt systemet för att kontrollera sina känslor och få saker gjorda inte för att han ska känna sig säker. 
    Men att kunna kontrollera sina känslor gör ju att man känner sig säker. 
  • Anonym (This is me)
    Anonym (Huh) skrev 2024-10-10 16:39:54 följande:

Tycker att det verkar som om du har tvångstankar. Vad händer om du frångår det där och bara diskar random glas eller torkar golvet utan att dela upp i fyrkanter? 

Ingenting.

Det vill säga, det blir, troligast, inte gjort.

Men om det blir gjort ändå, ingenting.
  • Anonym (Q)
    Anonym (M) skrev 2024-10-10 15:50:38 följande:
    Det är en form av tvångshandling. 
    Om TS skriver att det är av tvång, ger du dig då? Det är ganska respektlöst och omoget att hålla fast vid en sån åsikt, fast flera har försökt att förklara. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Q) skrev 2024-10-10 21:27:13 följande:
    Om TS skriver att det är av tvång, ger du dig då? Det är ganska respektlöst och omoget att hålla fast vid en sån åsikt, fast flera har försökt att förklara. 
    Det är ingen åsikt. Det som ts gör är en typ av tvångshandling och fungerar det är det bara fortsätta. 
  • Anonym (Q)
    Anonym (M) skrev 2024-10-10 21:34:36 följande:
    Det är ingen åsikt. Det som ts gör är en typ av tvångshandling och fungerar det är det bara fortsätta. 
    Du har rätt. Alla andra fel. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Q) skrev 2024-10-10 22:00:51 följande:
    Du har rätt. Alla andra fel. 
    Ja, om alla andra tror att tvångshandlingar enbart hör samma med ångest. 
  • Anonym (Nej)
    Ja då har jag oxå väldigt många tvångshandlingar. När jag kommer ut ur duschen vill jag har en handduk till hands och när jag går och lägger mig släcker jag lampan. 
  • Anonym (g)
    Är det en form av tvångshandling att upprepade gånger kalla TS strategier för tvångshandling trots att det inte stämmer???
  • Anonym (M)
    Anonym (g) skrev 2024-10-10 22:30:06 följande:
    Är det en form av tvångshandling att upprepade gånger kalla TS strategier för tvångshandling trots att det inte stämmer???
    Ja, det kan det vara. Om jag måste göra det för att få något gjort, vilket jag inte behöver. 
Svar på tråden Jag är autistisk och jag vet att jag är konstig