Inlägg från: Anonym (M) |Visa alla inlägg
  • Anonym (M)

Jag är autistisk och jag vet att jag är konstig

Anonym (This is me) skrev 2024-10-08 23:04:19 följande:
    Det är inte ocd. Ocd är tvångsmässigt ångesthantering vad jag fick lära mig i utbildningen. Det jag gör är inte tvångsmässigt, det är en spark i baken. 
    OCD behöver dock inte vara ångesthantering utan kam handla om enbart kontrollerat tvång. 

De flesta människor har dock lite ocd i sina beteenden. 
  • Anonym (M)
    Anonym (This is me) skrev 2024-10-10 00:07:14 följande:
    Inget av det jag gör är tvångsmässigt.
    Så du kan diska utan att lägga allt i olika högar?

Diska utan att använda en spelkortlek?

Plocka undan saker utan att ett spelkort talar om för dig hur många saker du ska plocka undan? 
  • Anonym (M)
    Anonym (Nej) skrev 2024-10-10 13:09:12 följande:
    Det handlar inte om det. TS kan men uppgiften känns överväldigad utan det uppbyggna systemet. Vilket kommer göra att TS kör slut på sig själv. TS har byggt systemet för att kontrollera sina känslor och få saker gjorda inte för att han ska känna sig säker. 
    Tvångshandlingar med andra ord. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Magda) skrev 2024-10-10 13:43:11 följande:
    Nej. Det är skillnad på att vara begränsad av ångest och att vara begränsad av bristande förmåga.

När ens hjärna har en dåligt fungerande startmotor behöver man hitta knep för att komma igång. Man använder inte spelkort (eller vilket knep man nu tar till) för att det känns som att man måste; man använder spelkort för att man vet att det fungerar.

Det ser konstigt ut för den som inte är så insatt i problematiken. Men egentligen är det inte konstigare än att välja att diska i varmt vatten istället för kallt. Man gör det som funkar bäst, helt enkelt. 
    Ångest är något helt annat. 

Jag skrev att dessa handlingar är tvångshandlingar. Har överhuvudtaget inte nämnt något om ångest. 
  • Anonym (M)
    Anonym (g) skrev 2024-10-10 13:56:47 följande:
    Nej det är strategier för att klara av en uppgift.
    Vilket är en form av just tvångshandlingar. 
  • Anonym (M)
    Anonym (This is me) skrev 2024-10-10 14:14:29 följande:
    Kan? Ja. Gör? Nej. Det handlar inte om tvång att göra på ett visst sätt, utan om att ge mig själv en spark i baken och samtigit inte bränna ut min hjärna på kort tid.

Du är inte så insatt i autism, eller hur?
    Jo, jag är insatt i AST och övriga ocd och andra tvångshandlingar, med elle utan ångest. 
  • Anonym (M)
    Anonym (g) skrev 2024-10-10 15:08:39 följande:

Nej, en strategi behöver inte alls vara en tvångshandling. Jisses.

TS hade behövt en ny strategi för disken men en invecklad strategi är inte likställt med tvångshandling.

Det är en form av tvångshandling. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Q) skrev 2024-10-10 21:27:13 följande:
    Om TS skriver att det är av tvång, ger du dig då? Det är ganska respektlöst och omoget att hålla fast vid en sån åsikt, fast flera har försökt att förklara. 
    Det är ingen åsikt. Det som ts gör är en typ av tvångshandling och fungerar det är det bara fortsätta. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Q) skrev 2024-10-10 22:00:51 följande:
    Du har rätt. Alla andra fel. 
    Ja, om alla andra tror att tvångshandlingar enbart hör samma med ångest. 
  • Anonym (M)
    Anonym (g) skrev 2024-10-10 22:30:06 följande:
    Är det en form av tvångshandling att upprepade gånger kalla TS strategier för tvångshandling trots att det inte stämmer???
    Ja, det kan det vara. Om jag måste göra det för att få något gjort, vilket jag inte behöver. 
Svar på tråden Jag är autistisk och jag vet att jag är konstig